Springen naar inhoud

Zelfherstellend vermogen vd mens

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 november 2008 - 16:54

De volgende vraag is een zijlijn van de topic over de complexe mens en stel ik dus apart

Houdt het zelf herstellend vermogen van het menselijk lichaam na een verwonding of operatie verband met een vorm van klonen van de aangrenzende cellen.

Bij het dichtnaaien van een wond,hetzij inwendig of uitwendig,"groeit" de materie weer aan elkaar vanuit de aangrenzende materie;ook botbreuken "groeien" weer aan elkaar.Er worden dus op de een of andere manier cellen gevormd,of is dit in de vorm van"wild vlees",dat echter ook ergens uit wordt gestructureerd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 17:02

Er worden dus op de een of andere manier cellen gevormd,of is dit in de vorm van"wild vlees",dat echter ook ergens uit wordt gestructureerd.

Maar dat gebeurt toch continu (bijna) overal in je lichaam door celdelingen? Je bloed werd dacht ik om de 120 dagen geheel ververst, dus alle bloedcellen zijn dan gekloond. Je huid verliest ook continue schilfers en dient dus gerepareerd te worden, aan de onderkant komen er weer cellen bij, die onstaan uit celdeling. Ook een soort klonen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 20:29

.... ook botbreuken "groeien" weer aan elkaar.

Jaren geleden (was ca 18 ŗ 19) heb ik operaties aan mijn benen ondergaan (100% succes) waarbij men ca 1.2 ŗ 1.5 cm bot uit elk kuitbeen uithaalde (geen enkele resterende verbinding tussen beide delen, behoudens dunne pinnen om die opgelijnd/stabiel te houden tijdens genezingsproces, beetje als grote nieten) om ergens anders te gebruiken. Die gaten van ca 1.5 cm groeiden terug dicht (naar elkaar toe). Vreemd om te volgen op die X-rays.
Op de plaatsen van de ingreep zijn die beenderen sterker dan ernaast.

Veranderd door E.Desart, 21 november 2008 - 20:40

Eric

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 november 2008 - 14:48

Ik ben zo vrij om ook hier met die herstelde botbreuk een analogie te maken met een gelaste constructie;terplaatse van de las is de constructie sterk en ernaast verzwakt door het lassen.

Bij mijn topic over de complexe mens maakte in ook enkele analogien van door mensen vervaardigde fabrieken met organen in het menselijk lichaam en kreeg een geirriteerde opmerking over het fout gebruiken van analogien.

Ik beschouw in dit soort gevallen een analogie als een figuurlijke vergelijking,als bijv. een fiets met een auto;beide hebben een stuur en wielen,lampjes,rem,etc.

Maar dit laatste weer even terzijde om de moderator voor te zijn.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2008 - 15:54

Waarom begin je een topic over celdeling? Ik neem aan dat het je niet onbekend is, toch?
Cellen staan constant onder invloed van een fijne balans die het delen van cellen bepaalt: er zijn remmende factoren en stimulerende factoren. Een van die remmende factoren is het aanraken van cellen onderling, dit is bekend als contactinhibitie. Als je ergens een snee hebt, valt dat weg en uit het beschadigde weefsel komen factoren vrij die het proces van celdeling nog eens verder stimuleren.
Een aantal zeer complexe processen leidt uiteindelijk tot een nieuwe cel (mitose).
Is je vraag hiermee beantwoord?

Maar dit laatste weer even terzijde om de moderator voor te zijn.

Zijn we echt zo streng voor je geweest? Als je je onjuist behandeld voelt, maak daar dan hier een topic over.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 november 2008 - 18:01

Dat antwoord is duidelijk,eerdere over celdeling en de verbindingen onderling waren mij onbekend.Ik heb het me wel eens afgevraagd,wat de onderlinge communicatie aangaat maar las daar niets over,ontdekte wel op Google een site met een zeer duidelijk schema van een cel met alle functies erin.

Er was oa. een energieverzamelaar/producent aanwezig in de vorm van een soort accu- in mijn ogen- die werkte op zuurreacties,waardoor er ionen werden verplaatst naar het "werkings-/productiesysteem van de celwereld"en vroeg mij af of deze zuren via aminozuren/eiwitten worden aangevoerd en hoe?

Jullie waren inzake de regelgeving nogal streng in de leer en ik geraakte bij een dispuut met jullie in een moeras van regelingen en werd een poosje in quarantaine gezet en vervolgens ben ik beland in de reclassering ,afbouwend vanaf 90% op termijn (als het goed gaat) .

Jullie hebben ook volgens de regels,altijd gelijk,vandaar dat ik zeer voorzichtig ben om geen sensibiliteiten op regelgebied te verstoren,vandaar dat ik de door jou aangemerkte opmerking plaatste.

Ik begin geen topic,dat wordt een discussie en ik zag er enkele,waarbij de bewuste topichouder aan het kortste eind trok,dus dat is m.i.verspilling van energie. (Ik zeg dus niet,om misverstanden te voorkomen,alle topics,waarin dit ter discussie kwam!)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2008 - 21:23

Het systeem waar je het over hebt heet een mitochondrion.
Energieproductie samengevat: we doen niet anders dan dissimileren want we zijn afhankelijk van externe bronnen van energie (planten zijn dat bijvoorbeeld niet, die maken hun eigen bruikbare bron van energie middels fotosynthese).
Met de glycolyse breken we glucose in 2 stukken (pyrodruivenzuur), welke beide door de citroenzuurcyclus worden afgebroken om bruikbare energiepakketjes te verkrijgen (ATP).
Er zijn meerdere topics geweest op WSF over deze systemen, waar je een hoop uitleg in kan vinden.

Verder wil ik opmerken dat we hiermee een aardig stuk van je originele vraag afdwalen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 november 2008 - 22:29

Ik heb er geen probleem mee om weer naar de oorspronkelijke vraag van deze topic terug te keren,maar wat de oorzaak van het afglijden ervan is geweest,laat ik in het midden.

Dus graag,voor zover mijn basisvraag niet werd beantwoord,een vervolg met het beantwoorden ervan!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2008 - 22:55

Herstel van een wond gebeurd door de proliferatie en differentiatie van stam cellen die zich in niches door het hele lichaam bevinden. Hoewel het hier dus om genetisch identieke copien gaat van cellen uit naburig weefsel, spreekt men hierbij normaal gesproken niet over klonen.

Over je volgende vraag over 'wild vlees en waaruit dit wordt gestructureerd', wat bedoel je met gestructureerd?
"Meep meep meep." Beaker

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 november 2008 - 10:23

Ik bedoel met gestructureerd in deze vraag :

Door welke structuur in de nabijheid van een wond wordt de "constructievorm" wild vlees gevormd ;dit is m.i. geen kloonwerk van cellen,doch iets anders.

Zenuwbanen en bloedvaten worden ter plaatse van een wond geblokkeerd en er vinden bypasses plaats als ik het juist heb geconcludeerd.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2008 - 11:30

De vorming van wild vlees komt doordat granulatieweefsel te snel groeit. Vaak gaat dit gepaard met een ontsteking.
"Meep meep meep." Beaker

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 21:13

De vorming van wild vlees komt doordat granulatieweefsel te snel groeit. Vaak gaat dit gepaard met een ontsteking.

Granulatieweefsel bestaat voornamelijk uit
* Bindweefselcellen = fibroblasten. Deze delen zich, terwijl zij het wondgebied intrekken en opvullen. Tussen de vaatjes en cellen wordt 'matrix' gevormd, voornamelijk bestaande uit het eiwit fibrine.
* Nieuwgevormde haarvaatjes. De wand van haarvaatjes bestaat uit endotheelcellen, die zich voor deze gelegenheid delen. (De inhoud van de vaatjes bestaat natuurlijk uit bloed)
* Daarnaast worden via het bloed allerlei ontstekingscellen aangevoerd. Deze verlaten de nieuwgevormde bloedvaatjes. Ze zijn daar enerzijds om rommel (gestold bloed, teveel eiwit) op te ruimen. Anderzijds vormt een wond een zwakke plek in de barriŤre tegen bacteriŽn. Dus de bacteriŽn moeten bestreden worden.

Groet, Gesp

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 november 2008 - 21:41

En de vorming van bypasses van afgesneden bloedvaten en zenuwbanen,worden er boodschappen naar naastgelegen structuren doorgegeven voor assistentie ?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2008 - 23:22

De vorming van een bypass in het vaatstelsel berust zich op het principe van angiogenese. Dit wordt veroorzaakt doordat weefsels die niet voldoende bloed ontvangen, factoren uit zullen scheiden waar bloedvaten op zullen reageren, door tegen de gradient in bloedvaten te vormen.

Voor zover ik weet is het niet mogelijk voor zenuwen om bypassen te maken.
"Meep meep meep." Beaker

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 november 2008 - 08:32

@ Iedereen bedankt voor de info,voor mij als topichouder en niet-vakgenoot zeer informatief en ik hoop-en dat is mijn bijbedoeling-dat mogelijk vakgenoten en studerenden in deze materie wellicht nut van jullie antwoorden kunnen hebben. :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures