Flitspaal
-
- Berichten: 109
Re: Flitspaal
Ja. Er wordt een radarsignaal uitgezonden, als deze weerkaatst wordt deze met een hogere frequentie weerkaatst door het voertuig. Aan de hand van het verschil van de frequenties kan de snelheid bepaald worden. Dit is echter praktisch (naar de kosten en dergelijke gekeken) niet mogelijk, je moet namelijk dan de frequenties tot 8 of 9 significante cijfers precies bepalen om ook maar een enigzins nauwkeurige uitkomst te krijgen. De radarsignalen worden daarom samengevoegd, er treedt dan "heterodyning" op (in de akoestische wereld wordt dit zweving genoemd), het komt er op neer dat er een nieuwe golf ontstaat die makkelijker te meten is. Als je de (wiskundige) achtergrond hiervan wilt weten moet je het maar laten weten (het is een beetje teveel werk om te typen als je het verder toch niet gebruikt).Hoe werkt een flitspaal? Gebeurd dit d.m.v. het Doppler effect?
Nee. In Nederland wordt altijd van achteren geflitst (anders heb je het als motorrijder wel erg makkelijk). Dat zie je ook aan de hoek waaronder de flitskast staat.[/quote]En flitsen flitspalen van twee kanten?
-
- Berichten: 510
Re: Flitspaal
Oke, bedankt Roel, de wiskundige achtergrond hoef ik niet te weten Maar weet iemand wat het bereik van de radar is?
- Berichten: 7.224
Re: Flitspaal
Beperkt, omdat het fototoestel op een bepaald punt is gericht. Als een auto te hard rijdt dan moet hij op dat punt worden geflitst. Dus een bereik van enkele tientallen meters is meer dan voldoende.Oke, bedankt Roel, de wiskundige achtergrond hoef ik niet te weten Maar weet iemand wat het bereik van de radar is?
Het BBC programma TopGear heeft een keer getest hoe hard je moet rijden om niet op de foto te komen. Dit is zo'n 260 km/h
Dus als je hard wil rijden, doe het dan goed
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
- Berichten: 156
Re: Flitspaal
als je flitspalen aan twee kanten hebt, werkt t dan niet met magneten, dat er dan een inductiestroom doorheen gaat lopen? (ik weet eigenlijk niet precies meer hoe dit werkte dus vandaar dat t er een beetje vaag staat )
huh?
- Berichten: 420
Re: Flitspaal
...Volgens mij wordt de golf "uitgerekt" doordat het voertuig zich verwijdert van de radarbron en komt deze dus met een lagere frequentie terug.....Er wordt een radarsignaal uitgezonden, als deze weerkaatst wordt deze met een hogere frequentie weerkaatst door het voertuig
Sommige rood-licht-flitspalen werken ook met lussen (= spoelen en dus niet linten) in de weg, of een combinatie van die 2.)
-
- Berichten: 109
Re: Flitspaal
Volgens mij wordt de golf "uitgerekt" doordat het voertuig zich verwijdert van de radarbron en komt deze dus met een lagere frequentie terug
Je hebt gelijk....ik zat effe aan een lasergun te denken die alleen van voren meet.[/quote]
-
- Berichten: 510
Re: Flitspaal
Theoretisch gezien kan je 160 km/h rijden, als je maar voordat je de paal gepaseerd bent de juiste snelheid rijd. Eigenlijk zijn ze dus levensgevaarlijk....
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Flitspaal
Dit lijkt me een omkering van feiten. De weggebruikers die zich niet aan de regels (willen) houden, die zijn levensgevaarlijk....... Eigenlijk zijn ze dus levensgevaarlijk....
-
- Berichten: 510
Re: Flitspaal
Daar heb je gelijk in, maar het zou toch veel veiliger zijn als de flitspalen een beetje verdekt staan. Op die manier zullen mensen niet plotseling op de rem trappen wanneer ze een flitspaal zien.
- Berichten: 156
Re: Flitspaal
ja of gewoon over een langere afstand meten, bijvoorbeeld 100 meter ofzo.. maar dit dan niet met radar (of wat dan ook) maar gewoon meten wanneer over streep 1 en wanneer over streep 2. Dan kan je berekenen of hij er te kort over heeft gedaan, en we hoeveel korter. Die strips moet je wel goed verstoppen (een paar cm onder t wegdek ofzo).
Oja.. je kan natuurlijk ook gewoon 2 radars neerzetten, kijken hoelang t duurd voordat hij de volgende radar 'stoort'.
Nouja, allerlei mogelijkheden iig..
Oja.. je kan natuurlijk ook gewoon 2 radars neerzetten, kijken hoelang t duurd voordat hij de volgende radar 'stoort'.
Nouja, allerlei mogelijkheden iig..
huh?
- Berichten: 1.460
Re: Flitspaal
iris schreef:ja of gewoon over een langere afstand meten, bijvoorbeeld 100 meter ofzo.. maar dit dan niet met radar (of wat dan ook) maar gewoon meten wanneer over streep 1 en wanneer over streep 2. Dan kan je berekenen of hij er te kort over heeft gedaan, en we hoeveel korter. Die strips moet je wel goed verstoppen (een paar cm onder t wegdek ofzo).
Oja.. je kan natuurlijk ook gewoon 2 radars neerzetten, kijken hoelang t duurd voordat hij de volgende radar 'stoort'.
Nouja, allerlei mogelijkheden iig..
Je doelt op trajectcontrole wat op sommige autobanen (vooral rond Utrecht) dit jaar zijn ingevoerd?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
-
- Berichten: 510
Re: Flitspaal
Hier een leuke animatie over de werking van de trajectcontrole:
http://www.verkeershandhaving.nl/flash_pop.php?id=37
http://www.verkeershandhaving.nl/flash_pop.php?id=37
- Berichten: 156
Re: Flitspaal
Ehm ja, wist alleen niet dat het al bestond , maar dat is idd precies wat ik bedoelde
huh?
Re: Flitspaal
Maar hoe kunnen ze aan de hand van de frequentie de snelheid van een voertuig bepalen?
gr.
gr.