Sterkteberekeningen houten garage

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Sterkteberekeningen houten garage

Ik heb een ontwerp gemaakt voor een houten garage (7.00 bij 5.40 m.) Deze garage krijgt een kap met dakpannen. De garage wordt gefundeerd op hardhoutenpalen (met beton ingestort) en krijgt een vloer van trottoirtegels.

I.v.m. de reguliere bouwvergunning, die ik heb aangevraagd, vraagt de gemeente nu om constructieberekeningen en tekeningen voor alle constructieve onderdelen van het bouwwerk.

Vragen:

- welke constructieve onderdelen van het bouwwerk (volgens Bouwbesluit 2003) worden er door de gemeente bedoeld

- zolderbalken (ik heb 250 x 75 toegepast per 60 cm)?

- kaplan (ik heb balken per 60 cm toegepast van 100 x 75)?

- fundering (ik heb hardhouten palen 70 x 70 van 1000 mm lang toegepast/gestort in beton) De palen staan in een

stabiele zandlaag (waar het huis ook op gefundeerd is)

- hoe kan ik deze onderdelen berekenen (ik heb in mijn ontwerp voor de zolderbalken en de kapconstructie de stelregel

van hoogte is 1/20 en breedte is 1/60 deel van de overspanning gehanteerd).

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekeningen houten garage

Als jouw huis op een stabiele zandlaag is gebouwd,zou ik met een grondboor eens de plek van de geplande schuur bekijken hoe dik de vaste grond-dus onder de 40 cm teelaarde- is.Loopt dat om een 80-100 cm, dan moet je geen palen slaan,doch zg. op staal funderen.

Bereken dan het gewicht van de wanden,ca.250 cm hoog en de kap met pannen ook verdeeld over een funderinglengte van 100 cm.

Ga dan-bij vast grond uit van ca. 0.25 kg/cm2 ofwel 2500 kg/m2 en je vindt dan het opp. per strekkende meter.

Bij slappere grond kun je nog voor een houten schuur uitgaan van 0.10 kg/cm2 voordat je moet "palen"tot dieptes tussen 5-25 mtr.

Dan bij de schuur je houten wanden,berekeningstechnisch wordt daar vaak de hand mee gelicht;staanders van 5*12 tot 5* 15 cm worden veel gebruikt;is allemaal uit te renenen,via knik/momentberekening=niks voor goedw.amateurs.

De zoldervloerbalken heb je getaxeerd op een norm,toen men op gevoel taxeerde en soms uitprobeerde met zakken zand;neemt de overheid geen genoegen meer mee.

Ik zou een verwijzing naar mijn freewarewebsite kunnen geven,maar daar zijn de moderatoren nogal sensible voor,dus niet...

Vloerbalken (oa) bereken je op lengte,hoh-maat,eigen gewicht en vloerbelasting met bepaling van buigend moment,traagheids- en weerstandsmoment. Als je die materie nooit hebt geleerd moet je hulpkrachten laten aanrukken.

Wat de kap betreft,daar kun je een sporenkap ofwel een gordingkap van maken,vergt allebei aparte berekeningen.

Vroeger deed een timmerman/metselaar dat op vakkundig gevoel,tegenwoordig vraagt de overheid dat alles op papier,oa.om zichzelf in te dekken tegen instortingen van het object en gebaseerd op allerhande wetten (oa.Parkinson!) op dat gebied,uitgevonden door onze deskundige en deskundologische regelgevers.

Bouwers uit de Middeleeuwen bouwden op constructief gevoel en moesten alleen aan opdrachtgevers zien te komen en mogelijk nog de Gilden (beroepsgroepen)passeren .

Sterkte!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekeningen houten garage

doch zg. op staal funderen.
Ter info: hiermee wordt bedoelt het funderen met een verbrede fout. Het komt van het oud-nederlandse woord stael.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer