Springen naar inhoud

De drie hoofdvragen

• Log in om te kunnen reageren

roosmarijn

roosmarijn

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 23:09

Momenteel ben ik aan het kijken naar de samenhang tussen echtscheiding en intelligentie..
valt dit dan onder de categorie sociale cohesie, sociale ongelijkheid of rationalisering...
alvast bedank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 23:22

Beste Roosmarijn,

Ik neem aan dat je naar drie hoofdvragen zoals die zijn omschreven in het boek van Ultee, Arts & Flap bedoelt. Mijn suggestie zou zijn dat je eerst weergeeft waar die hoofdvragen precies uit bestaan.

roosmarijn

roosmarijn

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2008 - 23:28

Met de drie hoofdvragen bedoeld ik ze zoals ze in de sociologie gelden:
- sociale ongelijkheid --> verschillen in macht en de daaraan gekoppelde beloningen (verschillen tussen tussen de interependente mensen in macht en daarmee verbonden sociale privileges of beloningen)
- sociale cohesie --> wat houdt een netwerk van relaties bij elkaar? de mate waarion menen in een gegeven sociaal verband sociale relaties met elkaar onderhouden die gekenmerkt worden door onderlinge steun en positieve gevoelens.
- rationalisering --> rationele processen die zich binnen hen kan voltrkeken, proces waarbij steeds meer zaken uit 't sociale leven onderheving worden aan beredering en berekening...

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2008 - 23:34

Ok, en als je nu uitgaat van deze indeling, bij welk van de drie past dan het thema "echtscheiding en intelligentie" het best? En om welke reden?

roosmarijn

roosmarijn

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2008 - 13:59

Zelf denk ik cohesie, maar ongelijkheid zou ook kunnen....lastig

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 november 2008 - 17:29

De topichouder trekt het direct in de breedte van de sociale terrein;ik zou in eerste instantie denken of er op persoonlijk denknivo een evenwicht is;als er geen verschil is,dan zien bij een persoonlijk verschil in leefnivo (familiaal) of er te overbruggen verschillen zijn.
Als deze punten in evenwicht zijn kan er in de kennismakingsperiode van het koppel op ontdekkingstocht worden gegaan ; wat gedachten zijn omtrent gezamenlijk leefnivo met inkomen,bredere sociale omgeving en komen dan pas de in de topic aangeduide situatie voor onderzoek bij scheiding in aanmerking.

Maar,ik ben een belangstellend en niet op dit gebied opgeleid figuur en gebruik mogelijk niet de goede vak-kretologie en dacht in het bovenstaande een hint te kunnen geven.

Begin bij een onderzoek bij de basis van een probleem en dat is hier het eerste contact tussen twee mensen!

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 november 2008 - 17:42

Ik denk dat roosmarijn - voor school o.i.d. - op zoek is naar een antwoord op de vraag onder welk van de domeinen, zoals afgebakend door bepaalde sociologen, een bepaalde onderzoeksvraag te categoriseren valt. Ik denk dat omdat ze het op die manier gevraagd heeft. Ferry helpt haar bij het vinden van een antwoord op die vraag.

Dit dan op (sociaal-)psychologisch niveau trekken, zoals jij wenst te doen, kan alleen maar voor nodeloze verwarring zorgen. De sociologie gaat, in vergelijking met de psychologie, uit van een andere spil waarrond gedrag georganiseerd is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures