Actie is reactie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 270

Actie is reactie

Wie kan mij uitleggen hoe dit kan:

Als je bijvoorbeeld op een skateboard gaat staat, maak jij contact met het skate board en de wieltjes daarvan maken weer contact met de grond. Hoe kan het nou, dat als ik m'n armen van links naar rechts slinger, dat ik dan verplaats. Ik zet me toch nergens tegenaf?? en bovendien is er nog dat van inwendig krachtensysteem en uitwendig krachtensysteem, wie legt me uit hoe dit kan?

Op op je bureaustoel: als je op je bureaustoel zit en je haalt je voeten van de grond en je maakt een paar vreemde bewegingen, dan ga je ook draaien.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Actie is reactie

Hoe kan het nou, dat als ik m'n armen van links naar rechts slinger, dat ik dan verplaats. Ik zet me toch nergens tegenaf??
Er is wrijving tussen jouw voeten en het skateboard. Bovendien zet je je af tegen stilstaande lucht. Ook verandert je impulsmoment: denk aan een schaatser die ronddraait om zijn as en zijn armen uitstrekt en weer intrekt, daardoor zal hij langzamer en weer sneller ronddraaien.
en bovendien is er nog dat van inwendig krachtensysteem en uitwendig krachtensysteem, wie legt me uit hoe dit kan?
Wat bedoel je?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Actie is reactie

Om energie te produceren moet je eerst energie consumeren. :D
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Actie is reactie

Phys.. bedankt voor je antwoord ik zie al waar ik de fout in ging. Je kan je natuurlijk afzetten tegen de lucht, al is dat maar een heel klein beetje. en de wrijvingskracht van de wieltjes zou er ook nog mee te maken kunnen hebben omdat die natuurlijk maar 1 kant op werkt, maar je 2 kanten op versnelt. Maargoed dat gaat al tever zoveel hoefde ik niet te weten
Wat bedoel je?
Ja de optelsom van krachten voor inwendig (ik en stoel) en uitwendig (stoel en ik tegenover lucht) niet klopte, maar dat was omdat ik dus geen kracht had bedacht die zegmaar de lucht levert.

Misschien ben ik niet zo duidelijk.... maar iig bedankt voor je antwoord:P

En ghrasp ook bedankt
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Actie is reactie

Ja de optelsom van krachten voor inwendig (ik en stoel) en uitwendig (stoel en ik tegenover lucht) niet klopte, maar dat was omdat ik dus geen kracht had bedacht die zegmaar de lucht levert.
Kracht van de lucht is daarvoor niet nodig. Op de skateboarder werkt de wet van behoud van impuls, op de bureaustoelswinger het draaibroertje van die wet, de wet van behoud van impulsmoment.

Beschouw de skateboarder als bestaand uit twee massa's, zijn lichaam m1 en zijn armen m2. De armspieren duwen de twee massa's uiteen, de armen gaan hierbij naar rechts met impuls m2v2. Omdat bij stilstand de totale impuls 0 was, moet dit worden gecompenseerd door een impuls -m2v2 (dwz even groot maar tegengestelde richting), wat betekent dat het lichaam m1 naar links beweegt met snelheid -v1.

Kracht van de omgeving op het geheel is hierbij niet nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Actie is reactie

Jan van de Velde schreef:............................

Kracht van de omgeving op het geheel is hierbij niet nodig.


Ok, dus als ik het goed begrijp, is slechts de plaats (of beter gezegd de verplaatsing) van m1 t.o.v. m2 bepalend voor de beweging van het geheel.

Ik heb alleen het idee dat je de beweging niet helemaal begrijpt die ik bedoel. Iig strookt die niet helemaal met je sommetje, want kijk. De actie bestaat uit 3 delen: 1-> je doet je armen naar recht, en tilt ze dus op, 2-> je laat ze weer los, en ze gaan dus weer hangen. 3-> pas bij die 2e actie kom je in beweging: zo kan je je dus zonder af te zetten je 1 richting op verplaatsen. bij punt 2 & 3 samen gaat je som wel op, maar bij punt 1 niet, maar ik vermoed dat dit te maken zal hebben met gecompliceerd samenspel van dat impulmoment, wrijvingskrachten met de lucht, en de rolweerstand. En de wrijving tussen mn voet en het skateboard (volgens Phys).
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Actie is reactie

pas bij die 2e actie kom je in beweging:
Dan heb je niet goed opgelet bij de eerste beweging. Op een reëel skateboard heb je dan bijvoorbeeld een zeer trage eerste beweging gemaakt. Daarmee wek je geen krachten op die de rolweerstand tussen skateboard en ondergrond overwinnen, je blijft onder deze drempelwaarde. Onmerkbaar duw je via je skateboard de wereld onder je weg.

Zo'n beetje de idee van een tafelkleed onder het bestek wegtrekken. Doe het langzaam en het bestek kan meekomen, doe het snel en de drempelwaarde van de wrijvingskracht tussen bestek en tafelkleed wordt overwonnen en je staat daar met het tafelkleed in je handen en je bestek netjes op tafel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer