Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Eén van de belangrijkste vragen uit de 20ste-eeuwse geschiedenis is wat mij betreft de vraag naar de verklaringen voor Hitlers antisemitisme. Deze vraag laat zich, denk ik, moeilijk beantwoorden en uiteindelijk is, naar mijn mening, de beste verklaring het heersende antisemitisme in het voormalige Oostenrijk-Hongarije in het algemeen en de invloed die Hitler ondervond van zijn antisemitische docent geschiedenis (zie Shirer) in het bijzonder.

Antisemitisme als veel voorkomend verschijnsel (in die tijd en eerdere tijden) speelt mee, het isolement dat sommige joden vaak kozen in hun woonplaatsen (en ze tot makkelijke zondebokken maakte) eveneens, zo ook het gedwongen isolement, omdat ze veel beroepen niet uit mochten oefenen (verdraaid in de 'woekerende-jood-propaganda' van de nazi's).

Wie heeft aanvullingen (er van uit gaand dat Hitlers antisemitisme oprecht was en geen pragmatiek)?

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Ik heb ergens gelezen -ik weet niet meer in welk boek- dat Hitler tot twee keer toe is afgewezen voor de Kunstacademie in Oostenrijk, door Joodse docenten. Ook is zijn moeder gestorven aan een ziekte, volgens mij kanker -doet er niet zo veel toe maar goed-, en stond zij onder behandeling van een Joodse dokter.

Dit lijkt mij toch zeker bij te dragen aan zijn antisemitisme, en tel daar nog eens heersende antisemitisme bij op.

Maar zoals ik al zei ik weet niet meer uit welk boek het komt, maar dit is wat ik mij meen te herinneren.

Berichten: 817

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Ook is zijn gestorven aan een ziekte, volgens mij kanker -doet er niet zo veel toe maar goed-, en stond zij onder behandeling van een Joodse dokter.


Ik dacht altijd dat hij zelfmoord had gepleegd, en dus geen 'natuurlijke dood' was gestorven ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

ja klopt, ik bedoelde zijn moeder

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Even het topic verfrissen.

mijn vraag is, van waar kom antisemitisme?

waarom worden joden zo gehaat? Het zijn slimme mensen met een neus voor zaken, is het daarvoor?
"Nothing is what you think it is"

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Zeker een interessant vraagstuk, echter als wij in dit topic hier over doorgaan denk ik dat er binnenkort een mod langs komt om ons te vertellen dat het 'off-topic' is, omdat het topic over Hitler's antisemitisme gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Mwoch Johnny, dat is natuurlijk makkelijk te linken met Hitler en oorsprong van zijn semitisme. Mochten we teveel afwijken dan kan ik natuurlijk altijd nog dit afsplitsen naar een nieuw topic!
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 5

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Dit is een oud topic maar het kan ook zijn dat Hitler maar een (kleine) aparte groep de schuld maar moest geven om maar iemand te kunnen aanwijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Dolfinarius schreef: zo 29 jul 2012, 15:38
Dit is een oud topic maar het kan ook zijn dat Hitler maar een (kleine) aparte groep de schuld maar moest geven om maar iemand te kunnen aanwijzen.
Als hij het wel overwogen had gedaan, dan had hij daar de zigeuners en nog wat kleine groepen voor kunnen nemen.

De hele Joden vervolging was gewoon een dure zaak, het kostte Duitsland veel geleerden en soldaten.

Nee het was iets in de man zelf, iets wat hij niet beheersen kon.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

leergierig schreef: wo 04 mar 2009, 17:20
Even het topic verfrissen.

mijn vraag is, van waar kom antisemitisme?
Je vraagt naar de bekende weg.

1) Van waar komt anti semitisme.. Dat is in geschiedkundige kringen alom bekend. Ga ik dadelijk verder op in.

2) waarom worden joden zo gehaat? Het zijn slimme mensen met een neus voor zaken, is het daarvoor?....

Kijk, hier kom je met een opmerking die kant noch wal raakt. Ik ruik een trol op kilometers afstand.

Joden zijn niet anders dan allerlei andere mensen.

Maar goed.

Het antisemitisme in Europa was vooral ingegeven door de heersers. De Koningen en Keizers.

Om Keizer te worden (bij voorbeeld Karel V) had je geld nodig.

Dat kon je lospeuteren bij bepaalde banken.

Nadat de Franse Koning de Tempeliers had aangeklaagd (omdat hij zijn schulden niet kon betalen), werden de bank verhoudingen in Europa totaal overhoop gehaald.

Bepaalde banken leenden geld aan de heersers, en die moesten dat met rente terug betalen.

Dat kon alleen door geld uit veroverde gebieden te verkrijgen via zware belastingen.

De bevolking van Europa werd dus zwaar benadeeld door de adel.

Als die adel om wat voor reden dan ook niet in staat was om de schulden te betalen, was het niet zo moeilijk om de banken de schuld te geven. In het Europa van 2013 is het niet veel anders.

En hoe heten de boosdoeners van nu?

Goldman-Sachs

Rotschild

L'histoire se repète.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Pragmaticus niet, opportunist wel en vooral perfectionist.

Hij (Hitler = nazi's) praktiseerde het sociaaldarwinisme in hart en nieren, hij probeerde "the fittest" te behouden en de untermensch (zigeuners, joden, zwakke Duitsers, oorlogsgevangenen en anderen) elimeneren. Wie in de weg kwam en blijkt untermensch te zijn, was niet gunstig terwijl de andere untermenschen slechts tijdelijke overgangsvormen zijn, en zeker wanneer ze bevrijdingsoorlog voeren tegen asmogendheden (vandaar opportunisme).

Andere verhalen klinken voor mij niet echt overtuigend: ik wil geen simpliciteit waardoor we heel deze complexe zaak reduceren tot één persoon, wraak, jaloezie, geschiedenis van antisemitisme enz. omdat zijn pijl gericht was op untermensch-populatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Volgens mij ga je hier iets te kort door de bocht, Exception.

De nazi's gingen uit van de 19e eeuwse rassenleer. In hun ogen waren de Ariërs de grondleggers van de Europese beschaving Dit waren een soort "supermensen" (ik heb die term niet bedacht...) die sterk, fier en nobel waren. Een goed ideaalbeeld dus om mensen voor te houden die dromen van een mooie toekomst.

Volgens de nazi's zouden de "echte Germanen" het dichtst bij de Ariërs komen en moest de wereld -of ten minste Europa- zoveel mogelijk gezuiverd worden van "onreinheden" in de genenpoel. Dat waren de zogenoemde onderrassen.

Op basis van de eugenitica -wat in de Westerse wereld in veel landen toegepast werd- was het al geaccepteerd om wetten aan te nemen die mensen met een bepaald negatief kenmerk (doofheid, epilepsie, zwakzinnigheid, etc.) verboden te trouwen of zelfs verplicht te steriliseren. Onze helden uit de VS en de Sovjet-Unie waren daar ook niet zielig mee, ook na de Tweede Wereldoorlog.

De nazi's gingen daarin echter een heel stuk verder. Zij scheerden complete volken over één kam die de genenpoel bedorven. Daar komen de Joden en zigeuners om de hoek kijken, maar óók zwakkelingen, homo's en wie er nog meer niet in het ideaalplaatje vielen.

Zie ook: [wiki=nl]Ariosofie[/wiki] en [wiki=nl]Eugenetica[/wiki]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 9

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Dit lijkt me het meest waarschijnlijk:

http://www.youtube.com/watch?v=elTUrZR25V8

Even zonder dollen: Dit is een discussie zonder einde, want de waarheid hierover kan alleen de persoon in kwestie zelf weten. Wat mogelijkheden:

* Trauma's uit WO I, waar Hitler in de loopgraven heeft gezeten, die blinde haat hebben opgewekt.

* Makkelijk scoren in de politiek, populisme.

* Indoctrinatie door mensen om hem heen.

* Opportunisme. De nazi's hebben zichzelf flink verrijkt door alle bezittingen van de joden die naar de kampen werden gestuurd in te pikken. Dit lijkt mij de meest waarschijnlijke.

* Veel mensen met een lage dunk van zichzelf kunnen hun ego opkrikken door hun eigen ras, nationaliteit of groep op te hemelen en de ander de grond in te boren. De een gaat daar wat verder in dan de ander.

Berichten: 8

Re: Verklaringen voor hitlers antisemitisme

Er is nog maar de vraag of er echt sprake is van Anti-Semitisme, of dat het gewoon goed uit kwam omdat de joden geld en bezittingen hadden die in handen vielen van de samenzweerders (niet per se de Nazi's). De Nazi's over een kam scheren is zowiezo nogal arbitrair aangezien het zeker niet zo was dat iedereen gelijk was of dat de mood constant was. Er waren veel Duitsers die tegen de Joden vervolging waren (in tegenstelling tot wat Godhagen ons wil doen geloven) en vele Nazi's waren het niet eens met de uiteindelijk maatregelen (Lees Kershaw's Hitler, de Germans and the Final Solution maar eens). Daarnaast is het moelijk te rijmen met andere atrociteiten. Als de Nazi's alleen Anti-Semitisch waren, verklaart dat niet waarom, er in Auschwitz ongeveer 1.5 miljoen katholieke Polen zijn omgebracht, (detail, de Joden zijn voornamelijk omgebracht in Birkenau). Waarom Russische krijgsgevangenen nog slechter werden behandeld dan Joden (lees Timothy snyder's Bloodlands maar eens) en waarom er ook over werd gegaan tot het vermoorden van Communisten (het eerste concentratiekamp, Dachau is bijvoorbeeld opgezet om deze op te bergen), politieke dissidenten, zigeuners, gehandicapten en homosexuelen. Daarnaast waren het ook niet alleen de Nazi's die Joden hebben vervolgd. Stalin had voor de oorlog al goed huisgehouden, en waarom in de Baltische staten zoveel van de locale bevolkingen (wederom Kershaw) ook spontaan zijn overgegaan tot het uitmoorden van Joden. Die hebben verder wenig te maken met de indoctrinaties, noch de Nazi ideologie an zich.
 
Het lijkt erop dat de Joden werden getarget (als je dat zo wil noemen) omdat de mensen die achter de overgave van Duitsland aan het einde van WO1, de zogeheten Dolkstootlegende moesten worden gestraft. In de perceptie van velen waren dat de Joden.
 
 

Reageer