Springen naar inhoud

[natuurkunde] weerstand+warmte

• Log in om te kunnen reageren

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 11:17

in Binas is ook te vinden hoe de weerstand van Nichroom en constantaan afhangt van de temperatuur. Geef op grond van de desbetreffende getallen een schatting van de toename van de weerstand bij de grootste stromen die je gebruikt hebt. Neem aan dat de draden niet warmer zijn geworden dan 100Graden C

A-B: Chroomnikkeldraad van 0,2 mm
A-D: Chroomnikkeldraad van 0,2 mm
C-D: Chroomnikkeldraad van 0,2 mm
C-F: 2 draden van elk 0,2 mm
E-F: Chroomnikkeldraad van 0,4 mm
X-B: Constantaandraad van 0,4 mm

Draden: Aantal Volt: U (V)Aantal AmpŤre I (mA)Weerstand in Ohm: R( )

1. Draad E-F 1 V 210 mA 5

2. Draad E-F 2 V 420 mA 5

1. Draad C-F 1 V 110 mA 9

2. Draad C-F 2 V 220 mA 9

1. Draad C-D 1 V 50 mA 20

2. Draad C-D 2 V 100 mA 20

1. Draad A-D 1 V 50 mA 20

2. Draad A-D 2 V 100 mA 20

1. Draad A-B 1 V 50 mA 20

2. Draad A-B 2 V 100 mA 20

1. Draad X-B 0,5 V 240 mA 2

2. Draad X-B 1 V 480 mA 2

Constantaandraad heeft een weerstandstemperatuurcoŽfficient van: 0,05*10-3 K-1
Nichroom 0,1*10-3 K-1

Ik snap nu dus even niet hoe ik deze vraag moet aanpakken. Immers ik weet niet hoeveel graden de weerstanden zijn toegenomen bij de proef. En daarnaast is bij een toename aan volt het aantal ampŤre evenredig toegenomen, de weerstand is dan niet veranderd.

NN
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2008 - 11:54

Met deze gegevens lijkt deze proef zinloos geweest, in die zin dat de temperatuur en daarmee de weerstand van de draden niet meetbaar lijkt te zijn toegenomen.

Nemen we even draad EF, ontwikkeld vermogen (P=I≤R) volgens deze gegevens 0,2 resp 0,8 W.
Met tabelgegevens bereken ik dat deze draad ongeveer 45 cm lang geweest zou moeten zijn.
Dat vermogen moet hij over die lengte makkelijk kwijt kunnen aan omringende lucht, dus een serieuze temperatuurstijging lijkt me niet te verwachten.

Bedenken we verder dat nichroom en constantaan beiden een zeer kleine temperatuurweerstandscoŽfficiŽnt hebben.

Al met al: dat je in deze proef geen merkbare temperatuurstijging resp weerstandsstijging meet kan me nauwelijks verwonderen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures