Springen naar inhoud

[natuurkunde] kinematische wrijvingscoŽfficient berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Chiemel

Chiemel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 14:57

Afbeelding

Een houten blok met massa m1 is via een onuitrekbaar en massaloos touw verbonden met het tweede voorwerp met massa m2. Het touw hangt over een katrol. Toon aan dat de kinematische wrijvingscoŽfficient wordt gegeven door:

Ķ = ( m2 * (g-a) - m1 * a ) / (m1 * g)

Al verschillende dingen geprobeerd, maar ik kom nooit ver. Ik weet wel dat de juiste oplossings methode volgens newton is.

Alle krachten op m1
Som van de krachten in x = Fn * Ķ - m2 * g = m1 * ax
Som van de krachten in y= m1 * g - Fn = 0 => Fz = Fn

Het gaat over de dynamische wrijvingscoŽfficient dus het voorwerp moet in beweging zijn.
Als ik ý isoleer uit Som van de krachten in x, krijg ik

( m1 * ax + m2 * g ) / (m1 * g) = Ķ

Maar dit is dus niet wat ik zoek.

Iemand een idee aub?

En indien mogelijk, ook nog tips of een werkwijze over hoe ik de spankracht over het touw kan berekenen.

Alleszins, nu al bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2008 - 15:01

Je afbeelding geeft een 404 Not Found melding.

gaat dit over een blok dat over een tafel glijdt, en daarbij voortgetrokken wordt door een ander blok dat over de rand van de tafel hangt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 15:13

Je afbeelding geeft een 404 Not Found melding.

Dito.

gaat dit over een blok dat over een tafel glijdt, en daarbij voortgetrokken wordt door een ander blok dat over de rand van de tafel hangt?

Ik denk het wel, vandaar even volgende bemerking voor topicstarter:
Schrijf ook eens je krachten-evenwicht uit voor het 2de blok. Het probleem is immers dat je geen rekening houdt met de tegenwerkende kracht dat het eerste blok uitoefent op het tweede blok. Snap je dit laatste?

Veranderd door Burgie, 23 november 2008 - 15:25

Chiemel

Chiemel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 15:45

Geplaatste afbeelding

Ik snap waar je naartoe wil Burgie, maar het gaat toch niet om het feit dat het blokje valt, maar om de zwaartekracht die met een constante kracht aan het tweede blokje trekt, en zo langs de katrol het andere blokje vooruittrekt? Of is dit niet wat je bedoelt?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2008 - 15:50

zoiets ja.

nettokracht Fres= (m1+m2)∑a op het geheel is de zwaartekracht Fz = m2∑g op blokje 2 minus de wrijvingskracht Fw=Ķ∑m1∑g op blokje 1.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 16:14

Ik snap waar je naartoe wil Burgie, maar het gaat toch niet om het feit dat het blokje valt, maar om de zwaartekracht die met een constante kracht aan het tweede blokje trekt, en zo langs de katrol het andere blokje vooruittrekt? Of is dit niet wat je bedoelt?

Op blokje 1 werkt niet de zwaartekracht dat blokje 2 ondervindt, maar de kracht dat het touw uitoefent. En deze laatste kan je vinden door het krachtenevenwicht voor blokje 2 uit te schrijven LaTeX ...

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2008 - 16:37

Aardig materiaal in deze context: klik
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Chiemel

Chiemel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 20:56

zoiets ja.

nettokracht Fres= (m1+m2)∑a op het geheel is de zwaartekracht Fz = m2∑g op blokje 2 minus de wrijvingskracht Fw=Ķ∑m1∑g op blokje 1.

Daarmee bekom je de statische wrijvingscoŽfficient, niet de kinematische denk ik. Maar wel al dichtbij.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2008 - 23:34

Daarmee bekom je de statische wrijvingscoŽfficient, niet de kinematische denk ik. Maar wel al dichtbij.

nee hoor:

Bovenstaande geldt algemeen. Bij statische wrijving geldt a= 0, dus dan geldt:
De zwaartekracht Fz = m2∑g op blokje 2 is gelijk aan de wrijvingskracht Fw :D Ķ∑m1∑g op blokje 1.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 09:41

Beschouw de 2 massa's eens apart en stel voor elk in hun bewegingsrichting nu eens Newton op. Je bekijkt dus zuiver de krachten op de massa in kwestie, dus zo:

LaTeX
LaTeX

Na invullen kom je dan uit op 3 onbekenden (even de kin. wrijvingscoŽfficiŽnt buiten beschouwing gelaten), namelijk a1, a2 en de spankracht in het koord. Maar je weet nog wat van het systeem, namelijk: a1=a2=a. Daarmee verbind je de massa's als het ware pas met elkaar. Nu blijven er nog maar 2 onbekenden over en aangezien je 2 vergelijkingen hebt, is dit oplosbaar. Laat maar eens zien hoe ver je komt.

Chiemel

Chiemel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 20:38

Ik ben er idd geraakt door alletwee de bewegingsvergelijkingen opstellen, allebei om te zetten naar de spankracht op het touw Ft, en zo mijn Ķ eruit gehaald...

Fm1 = m1 * a = Ft -Ķ * m1 * g (+ Fz - Fn) => Ft = m1 * a + Ķ * m1 * g
Fm2 = m2 * a = - Ft + m2 * g => Ft = m2 * (g - a)

En er zo uiteindelijk Ķ uit te halen. Alleszins bedankt iedereen voor de hulp! (zoiets virtueel uitleggen valt me virtueel niet zo goed mee blijkbaar)

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2008 - 23:56

(zoiets virtueel uitleggen valt me virtueel niet zo goed mee blijkbaar)

over virtueel uitleggen gesproken: in de link die ik hierboven gaf wordt een erg helder college gegeven over deze stof, naar mijn mening. Aanrader!
Goed dat je eruit bent gekomen.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures