Verslaving

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 270

Verslaving

Beste amateur-psychologen...

Volgens mij is vatbaarheid voor verslavingen (drugs/drank/gokken/tvkijken/koffie drinken/computeren/enz) per persoon verschillend. Iedereen zal wel ergens verslaafd aan zijn, of iig heel moeilijk zonder kunnen, maar sommige mensen (zoals ik:P) raken vrij makkelijk verslaafd.

Is dit gewoon iets wat misschien genetisch bepaald is ofzo, of is er een andere speciale reden / verklaring voor te geven?? heeft iemand ideeen??? dat bijvoorbeeeld iemand zonder vader vatbaarder is voor verslaving? of iemand met een bepaald soort jeugdtrauma... ik noem maar iets.

Of heeft het gewoon te maken met hoezeer je doet wat je wil, zeg maar of je je gevoel of je verstand volgt.

Suggesties???

Alvast bedankt
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verslaving

Ten overvloede waarschijnlijk, wens ik toch nog eens te wijzen op onze regels omtrent persoonlijke psychische problemen.

Maar goed, algemeen (en los uit het hoofd):
Volgens mij is vatbaarheid voor verslavingen (...) per persoon verschillend.
Dat lijkt mij inderdaad te kloppen met de wetenschappelijke bevindingen.
Is dit gewoon iets wat misschien genetisch bepaald is ofzo
Uit onderzoek naar alcoholmisbruik komt geloof ik wel een erfelijkheidsfactor naar voor. Ik meen dat bepaalde fysiologische kenmerken er ook voor kunnen zorgen dat je makkelijker verslaafd raakt aan bepaalde producten; ook dat kan mogelijk genetisch bepaald zijn. Indien bepaalde persoonlijkheidstrekken zouden correleren met verhoogde kans op verslaving, kan ook hier een erfelijkheidsfactor geduid worden.
dat bijvoorbeeeld iemand zonder vader vatbaarder is voor verslaving?
Ik ben niet op zoek gegaan naar onderzoek, maar ik denk niet dat dit een algemene regel is. Ik kan zo niet meteen een mechanisme bedenken waaruit dit zou volgen.
of iemand met een bepaald soort jeugdtrauma
Mensen die in hun jeugd zijn blootgesteld aan traumatische gebeurtenissen hebben op latere leeftijd inderdaad meer kans om met alcohol- of drugsproblemen te kampen te krijgen, waarschijnlijk is het een soort coping-mechanisme ("automedicatie").

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Verslaving

Ik meen dat prevalentie van gebruik van alcohol en/of sigaretten wel hoger is bij bepaalde handicaps of psychiatrische aandoeningen.

Ook minder inschattingsvermogen bij beginnen met verslavend goedje is een risico-factor (afkomen van verslaving is immers moeilijker).

Soms spelen sociaal-culturele factoren mee. Als voorbeeld: leeftijd startende rokende VMBO-ers is veel lager en aantal hoger dan VWO-ers. En weer: eenmaal begonnen --> stoppen is veelal moeilijker dan niet beginnen vanwege lichamelijk effect nicotine in brein)

(NB info vanuit dat ik onderzoekje & interventievoorstel moest schrijven voor studie tijdje terug)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verslaving

Hoewel er al veel over bekend is, is op het moment nog steeds veel onderzoek naar verslaving en de achterliggende factoren. Als ik mij niet vergis staan er een aantal publicaties online op de de site van het RMI. Zoek bij Research, Department of Neuroscience and Pharmacology.

Als je daar interessante dingen leest, duik dan even in pubmed en zoek op de namen/termen die je boeien.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 14

Re: Verslaving

Verslaving is eenen blijft een lastig onderwerp. Er zijn aanwijzingen dat er een genetische oorzaak is die kan verklaren waarom de een sneller ergens verslaafd aan is dan een ander. Als een van je ouders bijvoorbeeld alcoholist is is de kans groter dat jij het ook wordt, maar dit staat niet 100% vast zoals bij bijv veel ziekten het geval is.

Dat verslaving vaker voorkomt bij mensen met een psychiatrische stoornis is zeker waar. Dit komt door de verstoorde realiteitszin die ze hebben of ze gebruiken als soort medicijn om rustig te worden/ eventuele stemmen of hallucinaties te bestrijden of als mensen erg depressief zijn meer energie te krijgen. Psychiatrische patiënten hebben vaak ook een zwakkere geestelijke structuur en zijn op basis hiervan al vatbaarder voor verslavingen.

Dat iedereen een verslaving heeft durf ik te betwisten. Het is uiteraard zo dat veel mensen iets hebben waarvan ze zeggen niet zonder te kunnen. Maar dit kan je moeilijk een echte verslaving noemen. TV kijken, computeren, koffie drinken zijn niet bepaald verslavend. Als je het medisch gaat bekijken zijn er slechts een aantal dingen die echt bewezen verslavend zijn: alcohol, cannabis, opiaten (heroïne/morfine), amfetaminen (speed), benzodiazepines (zoals valium, slaaptabletten etc), XTC en nicotine. hiervan is namenlijk bewezen dat deze definitieve veranderingen in de hersenen veroorzaken waardoor je er niet meer buiten kan. Gelukkig zijn wij mensen en geen dieren, wij kunnen keuzes maken en dus ook kiezen tot stoppen. Dit is echter een moeilijk proces voor vele mensen en die hebben er ondersteuning bij nodig van ervaren hulpverleners.

Maar bij iedere verslaafde weegt nog veel belangrijker de wilskracht en of iemand een sterke persoonlijkheid heeft. Dit bepaald namenlijk in hoeverre je verslaafd raakt en hoe je je ertegen kan verzetten en dus stoppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verslaving

Dat iedereen een verslaving heeft durf ik te betwisten. Het is uiteraard zo dat veel mensen iets hebben waarvan ze zeggen niet zonder te kunnen. Maar dit kan je moeilijk een echte verslaving noemen. TV kijken, computeren, koffie drinken zijn niet bepaald verslavend. Als je het medisch gaat bekijken zijn er slechts een aantal dingen die echt bewezen verslavend zijn: alcohol, cannabis, opiaten (heroïne/morfine), amfetaminen (speed), benzodiazepines (zoals valium, slaaptabletten etc), XTC en nicotine. hiervan is namenlijk bewezen dat deze definitieve veranderingen in de hersenen veroorzaken waardoor je er niet meer buiten kan. Gelukkig zijn wij mensen en geen dieren, wij kunnen keuzes maken en dus ook kiezen tot stoppen. Dit is echter een moeilijk proces voor vele mensen en die hebben er ondersteuning bij nodig van ervaren hulpverleners.
Als je pas van verslaving kan spreken indien het gaat om lichamelijke afhankelijkheid van bepaalde stoffen, dan hoort cannabis daar niet bij (veroorzaak enkel geestelijk onthoudingseffecten), en hoort koffie (kaffeine) daar wél bij. Ofwel schort er iets aan de definitie, want TV- en computerverslaving komen wel degelijk voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verslaving

Dat verslaving vaker voorkomt bij mensen met een psychiatrische stoornis is zeker waar.
Heb je hier bronnen voor? Het kan natuurlijk ook verkeerde beeldvorming zijn; ik durf namelijk te wedden dat 90% van de mensen op de longafdeling in een ziekenhuis ook een verslaving heeft.
Spoiler: [+]
nicotine
Dat iedereen een verslaving heeft durf ik te betwisten. Het is uiteraard zo dat veel mensen iets hebben waarvan ze zeggen niet zonder te kunnen. Maar dit kan je moeilijk een echte verslaving noemen. TV kijken, computeren, koffie drinken zijn niet bepaald verslavend. Als je het medisch gaat bekijken zijn er slechts een aantal dingen die echt bewezen verslavend zijn: alcohol, cannabis, opiaten (heroïne/morfine), amfetaminen (speed), benzodiazepines (zoals valium, slaaptabletten etc), XTC en nicotine. hiervan is namenlijk bewezen dat deze definitieve veranderingen in de hersenen veroorzaken waardoor je er niet meer buiten kan.
Wat ypsilon terecht aankaart is dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen lichamelijke verslaving en psychische verslaving. Misschien is van de psychische verslavingen zoals TV kijken of computeren minder makkelijk aan te tonen dat het veranderingen veroorzaakt in de hersenen; dit neemt niet weg dat er wél degelijk dingen zijn veranderd:
Dopamine is released (particularly in areas such as the nucleus accumbens and prefrontal cortex) by naturally rewarding experiences such as food, sex, drugs, and neutral stimuli that become associated with them.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verslaving

Heb je hier bronnen voor? Het kan natuurlijk ook verkeerde beeldvorming zijn; ik durf namelijk te wedden dat 90% van de mensen op de longafdeling in een ziekenhuis ook een verslaving heeft.
Spoiler: [+]
nicotine
Veel psychiatrische stoornissen vertonen i.i.g. wel een grote samenhang met alcohol- en andere drugsproblemen. Zal ook even naar bronnen kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Verslaving

Een stukje uit: Chronisch verslaafd:

De therapeut, de patiënt en de ziekte

Inaugurele rede door Prof. dr. Cor A.J. de Jong
(PDF document):
Als het gaat om stoornissen in of door het gebruik van psychoactieve

stoffen spreken we vaak van een continuüm: gebruik, misbruik en

afhankelijkheid. De laatste jaren worden een paar dingen duidelijk.

Heel fraai blijkt het continuüm niet te zijn en afhankelijkheid zoals

gewoonlijk gedefinieerd [15] dekt de lading van het begrip ‘verslaving’

niet [16]. Er is geen geleidelijke overgang tussen misbruik en afhankelijkheid,

maar ergens in het proces treedt er een onomkeerbare

verandering op. Craving, controleverlies, verstoord toekennen van het

belang van prikkels en het verstoord raken van de mogelijkheid gedrag

te onderdrukken treden prominent op. Dit zijn processen waarvan we

weten dat ze zich in het brein afspelen. In de kennisontwikkeling is

verslaving een chronische hersenziekte geworden [17].Het is duidelijk

dat genetische kwetsbaarheid, vroegkinderlijke traumatisering, persoonlijkheidsontwikkeling

en actuele omgevingsfactoren een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van verslaving [18].

Dezelfde factoren, aangevuld met de door de middelen veroorzaakte hersenschade

zorgen ervoor dat verslaving chronisch blijft [19].
Gevonden op: http://www.tactus.nl/?pid=85 .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Verslaving

Heb je hier bronnen voor? Het kan natuurlijk ook verkeerde beeldvorming zijn; ik durf namelijk te wedden dat 90% van de mensen op de longafdeling in een ziekenhuis ook een verslaving heeft.


Even een zijpaadje: ik durf te wedden dat minimaal de helft van de patienten van de longarts psychosomatische klachten betreft. Vraag het een longarts maar eens.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verslaving

Even een zijpaadje: ik durf te wedden dat minimaal de helft van de patienten van de longarts psychosomatische klachten betreft. Vraag het een longarts maar eens.


Kan prima, ik had het echter over de longafdeling, niet over de polikliniek. Er is weinig psychosomatisch aan COPD, longtumoren, longontstekingen, longembolieen en wat dies meer zij, waarvan het overgrote gedeelte tot de eerste 2 categorieën behoort.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer