[strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 115

[strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Nu er weer het een en ander te doen is over strafmaatregelen, zat ik te denken aan een nieuwe vorm van alternatieve straf:

Je zet criminelen in werkgroepen die zelfvoorzienend moeten leven wat betreft hun elektriciteit. Je maakt dan een groot rad waar men in ploegendienst achter moet lopen (een soort tredmolen). Het geheel wordt gekoppeld aan een dynamo: zo wekt men de eigen energie op, mooi toch?
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Ik denk dat je voorstel door de eerste de beste pro deo advocaat van tafel wordt geveegd. Weleens gehoord van humanisme? :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

alles behalve mensvriendelijk en dan sommige maar strijden voor dierenrechten.

werkstraffen ok, slavenarbeid: nooit

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

werkstraffen ok, slavenarbeid: nooit


Het is (volgens mij) ook een werkstraf.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Maar syd (en hoeplijk neem je het nu ni weer op als een aanval ), er is een verschil tussen een werkstraf en slavenarbeid.

Als je mensen gemeenschapsdienst laat doen, werken ze.

Als je mensen in een rad zet en ze wat laat lopen, is het niet werken, maar hen wat laten lopen voor elektriciteit. Is iets dat ze dacht ik in oa het absolute regime deden met hun gevangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Maar syd (en hoeplijk neem je het nu ni weer op als een aanval ),
Nee hoor, wees maar niet bang :shock:
noortje schreef:er is een verschil tussen een werkstraf en slavenarbeid.

Als je mensen gemeenschapsdienst laat doen, werken ze.

Als je mensen in een rad zet en ze wat laat lopen, is het niet werken, maar hen wat laten lopen voor elektriciteit. Is iets dat ze dacht ik in oa het absolute regime deden met hun gevangen.
Of ze nou de hele dag lopen om het plantsoentje bij te harken of achter een rad om stroom op te wekken. Leuk muziekje d'r bij, voor de sfeer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Als ik zou mogen kiezen, geen mij maar werken en niet heel de dag of nog maar enkel uren te moeten lopen steeds maar op het zelfde plekje en maar zien dat je meekan met de rest.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

De straf is niet bedoeld als slavenarbeid of iets dergelijks. Het is alleen een feit dat wanneer je binnen de werkgroep elektriciteit wilt hebben, je zult moeten lopen. Zo niet, dan geen licht. Lamplicht wordt dus een luxe, evenals tvkijken (bij te veel vermogen, zoals van de tv, kun je gecompenseerd worden vanaf een bepaalde hoeveelheid energie: een soort spaarpunten).

Op deze wijze creeer je verantwoordelijkheids- en groepsbesef. Men leert luxe weer te waarderen, de burger moet immers ook werken om elektriciteit te kunnen betalen.
aha!

Berichten: 43

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Deze vorm van straf lijkt me een goede oplossing en bezigheid voor gevangenen. Je bespaart geld uit aan electriciteit en geeft de criminelen wat nuttiggs te doen. Daarnaast hebben ze lichaamsbeweging wat hen bij de dokter vandaan houdt. Je zou ze ook met andere vormen van lichaamsbeweging energie op kunnen laten wekken zoals fietsen en roeien op hometrainers met dynamo.

Mij lijkt het goed dat ze niet alleen voor zichzelf maar ook voor de maatschappij energie opwekken. Dan moet er wel een minimaal aantal kW worden gesteld per persoon per week. Hij moet er minstens twee uur per dag mee bezig zijn. Wat hij zelf gebruikt wordt er dan uiteraard vanaf getrokken.

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Opzich wel een aardig idee, nu doen gevangen niks en ze kosten de gemeenschap een hele berg met geld, maar ik denk dat ze beter iets anders kunnen doen dan op deze manier stroom opwekken. Er zijn dingen die nuttiger zijn en waarmee meer geld verdient kan worden waardoor ze hun eigen gevangenisverblijf kunnen betalen.

Berichten: 338

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Hermen schreef:Deze vorm van straf lijkt me een goede oplossing en bezigheid voor gevangenen. Je bespaart geld uit aan electriciteit en geeft de criminelen wat nuttiggs te doen. Daarnaast hebben ze lichaamsbeweging wat hen bij de dokter vandaan houdt. Je zou ze ook met andere vormen van lichaamsbeweging energie op kunnen laten wekken zoals fietsen en roeien op hometrainers met dynamo.

Mij lijkt het goed dat ze niet alleen voor zichzelf maar ook voor de maatschappij energie opwekken. Dan moet er wel een minimaal aantal kW worden gesteld per persoon per week. Hij moet er minstens twee uur per dag mee bezig zijn. Wat hij zelf gebruikt wordt er dan uiteraard vanaf getrokken.


Ik denk dat je niet echt beseft hoeveel menselijke arbeid er voor nodig is om 'n heel klein beetje elektriciteit op te wekken. Ik ken 'n fitness-centrum waar alle apparaten aangesloten zijn op dynamo's. De totale energie-opbrengst van alle sporters samen is net de helft van de energie die nodig is voor de verlichting van het fitness-centrum! Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat ze veel energie overhouden voor de rest van de maatschappij! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Het is een aardig idee, maar niet echt humaan. Misschien kan je gewoon alle sportartiekelen in een gevangenis (geloof dat zijn er veel) op een dynamo aansluiten en het vrijwillig maken, dan wekken ze tenminste hun eigen stroom op.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 717

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

De arme stakkers hebben het ook al zo zwaar. En een slechte jeugd. Ze hebben al erg veel gedaan voor de maatschappij. Ze zorgen voor werkgelegenheid (justitie) en ze laten het geld circuleren (verzekeringen, ziektekosten, aanschaf nieuwe spullen). Dus waarom nu ook nog energie laten opwekken? Geef ze een uitkering voor bewezen diensten! De arme lieve jongetjes...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Liever zou ik ze in een afgesloten dorp of reservaat opsluiten waar ze zelfvoorzienend kunnen leven volgens hun eigen moraal. Een soort gevangenis zonder bewakers dus. Lijkt me nuttig, mensen ervaren dan ook eens van de andere kant wat de gevolgen van hun eigen gedrag zijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 717

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Australie?

Reageer