[strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Totdat John de Mol op het idee komt om er honderd camera's te plaatsen en het live uit te zenden   :shock:
Leuk, dan krijg je een soort Tokkies ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Toch knaagt er iets nu bij mij.

Toen Mat Herben met de doodstraf kwam was iedereen tegen en dat was onmenselijk en dit en dat en blablabla.

Nu hoor je hier de grootste wreedheden en iedereen lijkt het goed te vinden. Bluffen jullie, is iedereen gewoon anti-Herben or what?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 338

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Red BoriZ schreef:Toch knaagt er iets nu bij mij.

Toen Mat Herben met de doodstraf kwam was iedereen tegen en dat was onmenselijk en dit en dat en blablabla.

Nu hoor je hier de grootste wreedheden en iedereen lijkt het goed te vinden. Bluffen jullie, is iedereen gewoon anti-Herben or what?
Ik heb dus al aangegeven dat ik het er niet mee eens ben. De doodstraf invoeren ben ik ook op tegen, het is niet alleen onmenselijk, maar ik zie ook niet wat "the executioner" onderscheidt van de moordenaar. Ik vind ze beide even slecht.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Red BoriZ schreef:Toch knaagt er iets nu bij mij.

Toen Mat Herben met de doodstraf kwam was iedereen tegen en dat was onmenselijk en dit en dat en blablabla.

Nu hoor je hier de grootste wreedheden en iedereen lijkt het goed te vinden. Bluffen jullie, is iedereen gewoon anti-Herben or what?
Wat mij betreft, de doodstraf ben ik ook tegen. Maar wat noem je precies de "grootste wreedheden"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 717

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

maar ik zie ook niet wat "the executioner" onderscheidt van de moordenaar. Ik vind ze beide even slecht
De moordenaar dood een onschuldige, de executioner een schuldige die een onschuldige heeft gedood. Tenminste, als je het allemaal keihard kunt bewijzen en onomstotelijk vaststaat dat de moordenaar de dader is... Je wilt geen onschuldige onthoofden, dat is voor mij het belangrijkste tegenargument.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Rogier schreef:
Red BoriZ schreef:Toch knaagt er iets nu bij mij.

Toen Mat Herben met de doodstraf kwam was iedereen tegen en dat was onmenselijk en dit en dat en blablabla.

Nu hoor je hier de grootste wreedheden en iedereen lijkt het goed te vinden. Bluffen jullie, is iedereen gewoon anti-Herben or what?
Wat mij betreft, de doodstraf ben ik ook tegen. Maar wat noem je precies de "grootste wreedheden"?
Je verklaard die mensen gewoon op een eiland vogelvrij, dat vind ik persoonlijk nog erger dan de doodstraf.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Je verklaard die mensen gewoon op een eiland vogelvrij, dat vind ik persoonlijk nog erger dan de doodstraf.
Als jij zou worden veroordeeld en mocht kiezen tussen doodstraf of eiland, wat zou je doen?

Ik zie echt niet wat er zo wreed is aan mensen confronteren met hun eigen gedrag.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

De moordenaar dood een onschuldige
Maar wat als de dader iemand doodt die niet onschuldig is, bijv. iemand die zijn kind heeft verkracht of vermoord?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Als jij zou worden veroordeeld en mocht kiezen tussen doodstraf of eiland, wat zou je doen?


Dat ligt er maar net aan. Als het eiland is zoals jullie het schetste begint de doodstraf erg aanlokkelijk te worden.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Absurde voorstellen.

Stop ze in de bak, waar je de "brave sukkelaars" de kans geeft een vak te leren of je laat ze studeren. Moedig ze aan, zorg dat ze een toekomstperspectief hebben etc...

De "onverbeterlijken" stop je op een veilige plaats maar ze blijven wel mensen en moeten als zodanig behandeld worden. Als je ze toch maar op een eiland zet om elkaar te kunnen uitmoorden, kan je ze evengoed direct naar de gaskamers afvoeren. :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Opzich wel een goed idee. Ze doen het immers voor zigzelf en ze hoeven het niet te doen. Maar ik denk niet dat er iets mee te beginnen is. Het is idd niet echt humaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: [strafrecht] alternatieve straffen: het elektriciteitsrad

Als we het heel zwart-wit beschouwen kun je zeggen: groep A is "gewoon burger" en groep B is "crimineel". Wat is er dan wreed aan het isoleren van de groepen? Als je het gruwelijk vindt om alle mensen uit B op een plaats te zetten, is het dan niet net zo erg voor alle mensen uit groep A die ook alleen achterblijven, en dagelijks ook alleen maar met soortgenoten te maken krijgen? Nu hoor ik u denken: nee, natuurlijk niet, niets mis met allemaal fatsoenlijke burgers bij elkaar...

Hiermee geef je dus al aan dat er iets fout zit bij de criminelen. Dus niet zozeer het bij elkaar zetten van alle criminelen is gruwelijk, maar het feit dat ze elkaar iets aan kunnen doen spreekt minder aan. Dat ligt dan volledig aan de personen zelf, en niet aan de isolatie lijkt mij.

Als die personen het niks vinden, is het aan hen de taak om daar verandering in te brengen, en niet zozeer aan ons om te bepalen wat wel en niet kan als straf.
aha!

Reageer