Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

Ik vraag me af of het klopt wat ik heb gezien:

Vanuit het vliegtuig van Zuid-Afrika naar Madrid zag ik het sterrenbeeld Orion eerst op z'n kop vanwege mijn positie op het zuidelijk halfrond, maar op een goed moment zag ik tijdens de vlucht de Orion weer zoals je hem ziet vanuit het noordelijk halfrond. Volgens mij betekent dit dat ik op dat moment de evenaar overvloog.

Als ik het me goed herinner zag ik de Orion een tijdje niet vanuit mijn raampje aan de rechterkant van het vliegtuig, maar ineens doemde hij weer op en wel in de positie zoals ik die als Nederlander gewend ben.

Het was een zeer heldere nacht.

We stegen op vanuit Johannesburg rond 19:45u. Het was 3 januari 2003.

Het tijdstip dat we over de evenaar vlogen moet ongeveer 01:30u. zijn geweest.

Klopt mijn veronderstelling dat ik over de evenaar vloog toen ik de Orion even niet zag of heb ik mezelf iets voorgehouden, omdat ik niet snap wat er precies gebeurd is? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

Klopt mijn veronderstelling dat ik over de evenaar vloog toen ik de Orion even niet zag ...?
Het kantelen van alle sterrenbeelden is onderweg in het vliegtuig een geleidelijk aan proces.

Berichten: 264

Re: Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

Het kantelen van alle sterrenbeelden is onderweg in het vliegtuig een geleidelijk aan proces.
Ze kantelen natuurlijk niet echt. Op het noordelijk halfrond kan je de Orion ook op z'n kop zien als je met het gezicht naar het noorden gaat staan en maar ver genoeg achterover buigt. Rechtop of op z'n kop is slechts het verschil van refereren aan de zuidelijke horizon of aan de noordelijke horizon.

Het wisselen van die referentie gebeurt natuurlijk als je op de breedte vliegt waar het sterrenbeeld in het zenith staat. Dus loodrecht boven je. Waar dat is is afhankelijk van de hoek met de ecliptica en de datum.

Berichten: 3

Re: Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

dank voor snelle reacties!

Betekent het 'kantelen van sterrenbeelden is onderweg in een vliegtuig een geleidelijk aan proces' dat ik de Orion niet achter de horizon van de aarde heb kunnen zien weg'duiken' om hem vervolgens weer te zien verschijnen?

En loodrecht stond de Orion niet boven me toen ik in het vliegtuig zat, maar rechts van me. Betekent dit dat ik het niet kan hebben gezien? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

Volgens mij kan je Orion inderdaad niet onder de horizon hebben zien verdwijnen. Omdat het sterrenbeeld op de hemelevenaar staat zou hij tijdens de eerste 4 uur van de vlucht alleen maar hoger moeten komen te staan, om aan de andere kant van de evenaar weer te zakken. Of het meer rechts of links van je te zien moet zijn geweest kan ik je niet vertellen, maar het vliegtuig heeft boven Africa ook zeker geen grootcircel gevlogen. Met andere woorden je koers was niet constant noord maar varieerde bijvoorbeeld tussen 310 en 040 graden en vanuit jouw raam bekeken kan het dus best hebben geschoven van buiten je zicht naar binnen je zicht.

Berichten: 264

Re: Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

vlivli schreef:dank voor snelle reacties!

Betekent het 'kantelen van sterrenbeelden is onderweg in een vliegtuig een geleidelijk aan proces' dat ik de Orion niet achter de horizon van de aarde heb kunnen zien weg'duiken' om hem vervolgens weer te zien verschijnen?

En loodrecht stond de Orion niet boven me toen ik in het vliegtuig zat, maar rechts van me. Betekent dit dat ik het niet kan hebben gezien? :D
Hai vlivli,

Ik probeer het me voor te stellen hoe je het waargenomen hebt. En dan teken ik de Orion met een grote boog erom heen die jouw tijdens de vlucht veranderende waarnemingshorizon voorstelt. Dan gaat de illusie van dat kantelen inderdaad heel geleidelijk. Misschien is het ook goed te simuleren met Google Sky (onderdeel van Google Earth)

groet

Berichten: 3

Re: Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

Volgens mij kan je Orion inderdaad niet onder de horizon hebben zien verdwijnen. Omdat het sterrenbeeld op de hemelevenaar staat zou hij tijdens de eerste 4 uur van de vlucht alleen maar hoger moeten komen te staan, om aan de andere kant van de evenaar weer te zakken. Of het meer rechts of links van je te zien moet zijn geweest kan ik je niet vertellen, maar het vliegtuig heeft boven Africa ook zeker geen grootcircel gevlogen. Met andere woorden je koers was niet constant noord maar varieerde bijvoorbeeld tussen 310 en 040 graden en vanuit jouw raam bekeken kan het dus best hebben geschoven van buiten je zicht naar binnen je zicht.
Aha! Volgens mij is dit precies wat ik heb gezien; hij zal omhoog uit beeld zijn geraakt en later lager weer zichtbaar zijn geworden. Dank voor de uitleg. Het was in elk geval een rare ervaring, omdat mijn referentiepunt vanuit het vliegtuig al zo relatief was...
barthol schreef:Hai vlivli,

Ik probeer het me voor te stellen hoe je het waargenomen hebt. En dan teken ik de Orion met een grote boog erom heen die jouw tijdens de vlucht veranderende waarnemingshorizon voorstelt. Dan gaat de illusie van dat kantelen inderdaad heel geleidelijk. Misschien is het ook goed te simuleren met Google Sky (onderdeel van Google Earth)

groet
Hoi Barthol, fijn dat het toch voorstelbaar is; ik vind het altijd lastig uit te leggen tijdens gesprekken. Dat google-sky ga ik uitproberen! Dank nogmaals! Doeg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Kan ik een sterrenbeeld zien verschuiven?

Klinkt misschien lullig, maar is dat niet. Ga eens op je rug in de tuin liggen, met je voeten zuidwaarts, en kijk naar orion. Draai dan jezelf om, voeten noordwaarts. Je ziet orion nu gekanteld. Nou is het momenteel nogal koud en nat buiten, maar het gedachtenexperiment kan al voldoende zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer