Springen naar inhoud

Stereo-isomeren

• Log in om te kunnen reageren

christian1991

christian1991

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 16:59

hallo,

Wie zou voor mij nog even kort en bondig uit kunnen leggen hoe het zit met stereo-isomeren?
Want de volgende begrippen zijn voor mij nog niet helemaal duidelijk: asymmetrisch koolstofatoom, D- en L-configuratie, inwendig spiegelvlak.

Ik weet dat ik vrij veel vraag, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen :-)

BVD

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2008 - 17:10

Heb je de gangbare bronnen (zoekfunctie van dit forum, Google, Wikipedia) al geraadpleegd? Vooral de laatste geeft volgens mij duidelijke uitleg wat wat is: Klik hier

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

christian1991

christian1991

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 19:11

oke, ik snap het nu redelijk: maar klopt het dat stereo-isomeren alleen gevormd kunnen worden door verbreken van bindingen (bijv bij cis-trans-isomerie of spiegelbeeldisomerie)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2008 - 19:53

Dat geldt voor alle isomeren. Het betreft immers een andere stof: Dezelfde molecuulformule maar een andere structuur, waarin de atomen op een andere manier aan elkaar zitten. Als je het van het ene isomeer (bijvoorbeeld cis-) het andere (in dit geval trans-) wil maken, dan zul je daarvoor dus bindingen moeten verbreken

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2008 - 20:57

hallo,

Wie zou voor mij nog even kort en bondig uit kunnen leggen hoe het zit met stereo-isomeren?
Want de volgende begrippen zijn voor mij nog niet helemaal duidelijk: asymmetrisch koolstofatoom, D- en L-configuratie, inwendig spiegelvlak.

Ik weet dat ik vrij veel vraag, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen :-)

BVD

Stereo-isomeren: vergelijk het met je linker en je rechter hand. Gelijke structuur (kleine afwijkingen daargelaten), elkaars spiegelbeeld. Een molecuul met een asymetrisch koolstofatoom betekent (dus) dat van D (dextro) en L (levo) niet alle eigenschappen hetzelfde zijn. Van medicijnen zijn voorbeelden bekend, waarbij alleen de D- of alleen de L-vorm werkzaam is, of de ene (veel) zwakker werkzaam is.

Veranderd door Knockingonheavensdoor, 05 december 2008 - 21:01

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures