Springen naar inhoud

[wiskunde] PO (praktische opdracht)

• Log in om te kunnen reageren

mcdiseaster

mcdiseaster

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 17:00

We moeten voor wiskunde een praktische opdracht maken dat over het volgende gaat:

Een fabrikant van kartonnen bakjes is op zoek naar een manier o mde grondstofkosten zo laag mogelijk te houden. Daarom vraagt hij jullie om, als bedrijfswiskundigen, uit te zoeken hoe je van een aantal verschillende vellen karton een bakje kan vouwen waarvan de inhoud zo groot mogelijk is.

Bij een vel A4 worden in de hoekpunten even grote vierkantjes weggeknipt. Daarna wordt er een bakje van gevouwen. Zoek uit hoe groot de vierkantjes die je wegknipt moeten zijn, zodat de inhoud van het bakje zo groot mogelijk is.

De afmetingen van een A4 zijn : 297 op 210 millimeter.

We moeten er ook een formule bijmaken.

Weet iemand hoe ik het best kan beginnen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2008 - 17:08

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Titel aangepast: "po" zegt wel erg weinig over het onderwerp.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2008 - 19:59

Stel dat je LaTeX mm wegknipt, wat is dan de lengte van je bakje, de breedte van je bakje en de hoogte van je bakje? Hoeveel is dan de inhoud van het bakje, uitgedrukt in een formule met LaTeX erin? Hoe kun je nu LaTeX het beste kiezen zodanig dat deze inhoud maximaal is?

Veranderd door physicalattraction, 24 november 2008 - 20:01

mcdiseaster

mcdiseaster

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 20:43

Ooh dan krijg je zoiets als, y = x (21-2x)(29,7-2x)
Met y als de volume, 2x als de vierkante stukjes die worden weggeknipt. Het is denk ik makkelijker om centimeters in plaats van milimeters te gebruiken.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2008 - 21:11

Ooh dan krijg je zoiets als, y = x (21-2x)(29,7-2x)

Ik heb dit niet gecontroleerd, maar dit kan je toch prima optimaliseren?

Het is denk ik makkelijker om centimeters in plaats van milimeters te gebruiken.

Dit maakt helemaal niets uit, kan je uitleggen waarom?

Veranderd door dirkwb, 24 november 2008 - 21:11

Quitters never win and winners never quit.

mcdiseaster

mcdiseaster

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 21:54

Niet dat het erg uitmaakt, maar zo voorkom je grote getallen en ik heb dus het liefst de makkelijkste manier dan iets ingewikkelder (ook al is dit een simpel voorbeeld). Ook als je de formule in je grafische rekenmachine invoert, is het simpeler als je met kleine getallen werkt, anders moet je namelijk als je een grafiek wilt plotten grote waarden voor x en y gebruiken. Nou in ieder geval ik heb een grafiek van de formule gemaakt. Er komt een soort van parabool uit, maar daarna gaat het over in een onverklaarbare lineare lijn. Ik heb gewoon de top van de parabool genomen, en dan kom je op de maximale inhoud van 1128 (afgerond op hele centimeters).

Nou ik denk wel dat mijn vraag is beantwoord. Bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures