Ladingen op conductoren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Ladingen op conductoren

In mijn natuurkundeboek (University Physics - Young and Freeman) staat dit, in het hoofdstuk over 'Charges on Conductors':

'Suppose we place a small body with a charge q inside a cavity within a conductor. The conductor is uncharged and is insulated from the charge q. Again, E = 0 everywhere on surface A, so according to Gauss's law the total charge inside this surface must be zero. Therefore there must be a charge -q distributed on the surface of the cavity, drawn there by the charge q inside the cavity. The total charge on the conductor must remain zero, so a charge +q must appear either on its outer surface or inside the material. But we showed in Section 22.4 that in an electrostatic situation there can't be any excess charge within the material of a conductor. So we conclude that the charge +q must appear on the outer surface.

Nu is mijn vraag: waarom komt er een lading +q op de buitenkant van de conductor? In een conductor is het elektrisch veld 0, neem je een Gaussdoosje met de 'cavity' daarin, dan zou ik denken dat de Q-omsloten, netto 0 is. Dus geen lading nodig op de buitenkant van de conductor. Waar ga ik de mist in?

Met vriendelijke groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ladingen op conductoren

Nu is mijn vraag: waarom komt er een lading +q op de buitenkant van de conductor?
Ben je het eens met
Therefore there must be a charge -q distributed on the surface of the cavity, drawn there by the charge q inside the cavity
?

Zo ja: nu is de geleider geladen (er is een nettolading van -q). De geleider is echter ongeladen, dus vanwege behoud van lading moet er nu ergens een lading +q verschijnen.
In een conductor is het elektrisch veld 0, neem je een Gaussdoosje met de 'cavity' daarin, dan zou ik denken dat de Q-omsloten, netto 0 is.
Wat is Q?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Ladingen op conductoren

Waarom is er een nettolading van -q? De 'cavity' bevat toch een lading +q, netto 0q?

(Q-omsloten: Q is de omsloten lading, zo noteren wij dat doorgaans)

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Ladingen op conductoren

Ok, ik begrijp het al. Ik heb het opnieuw gelezen, en samen met het lezen van een proef uitgevoerd door Faraday begrijp ik het verschijnsel. Bedankt voor de hulp.

Reageer