Het getal PHI

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Het getal PHI

Ik weet dat PHI zo ongeveer het fundamentele getal in de natuur is, het getal waar alles in de natuur mee samenhangt. Maar ik vroeg me een paar dingen af.

- Wat is PHI eigenlijk? Hiermee bedoel ik: op welke manier vindt je dit in alles terug?

- Waarom is Phi 1,618? Zijn er geen andere getallen met dezelfde eigenschappen?

- Zijn er echt geen uitzonderingen op deze regel? Sommige mensen worden bijvoorbeeld geboren met een been dat 10 cm korter is dan het andere been. In dit geval gaat PHI toch niet op?

- Iemand zei ooit tegen mij dat een pentagram het perfecte voorbeeld van PHI is, maar wist niet meer waarom. Klopt dit en waarom?

- Ik heb ook gehoord dat zelfs alle gebouwen met PHI samenhangen. Hoe kan dit? Een gebouw wordt toch door mensen gemaakt, dus kan de mens toch zelf alle afmetingen van een gebouw bepalen, en dus ervoor kiezen om expres van PHI af te wijken?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Het getal PHI

Waarom kan ik op google niets over 'phi' vinden?

www.google.nl en dan 'define: phi'

waarom vind ik niets over dit getal?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Het getal PHI

sorry ik begon te zwatelen over pi. maar phi, de zgn. gulden snede is een getal op basis waarvan de ideale mens, de Mens van Vetruvius, is getekend door leonardo da vinci. de verhouding phi blijkt veel voor te komen in de natuur maar of het echt een (natuurkundige) betekenis heeft betwijfel ik. maar anders google je eens op leonardo da vinci, of op de gulden snede
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Het getal PHI

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Het getal PHI

Bij wiskunde lopen ook al de nodige threads over dit onderwerp.

Zoeken op 'phi', 'gulden snede' en 'fibonacci' levert al best wat hits op op dit forum. Deze zoekwoorden kun je uiteraard ook op Google intypen. Resultaten te over dat is zeker!

Toch deze link over de gulden snede welke van Wikipedia komt:

Gulden snede

Om antwoord te geven op de vragen van LordCasper:

- Wat is PHI eigenlijk? Hiermee bedoel ik: op welke manier vindt je dit in alles terug?

Bij planten in de nerven, bij mensen qua verhoudingen ogen op het hoofd en bijvoorbeeld navel in verhouding tot het hele lichaam etc. Het schijnt ook terug te komen m.b.t. aantal bijen in bijenvolken geloof ik.

- Waarom is Phi 1,618? Zijn er geen andere getallen met dezelfde eigenschappen?

Nee, er zijn geen andere getallen met deze eigenschappen. Kijk voor de eigenschappen van phi maar eens op de wikipedia site over de gulden snede

- Zijn er echt geen uitzonderingen op deze regel? Sommige mensen worden bijvoorbeeld geboren met een been dat 10 cm korter is dan het andere been. In dit geval gaat PHI toch niet op?

Tuurlijk, dat klopt. Maar het gaat dan ook over het gemiddelde van veel mensen, zeg maar de gemiddelde / ideale mens. Vergelijk dit met de mens van vitrivius van Da Vinci!

- Iemand zei ooit tegen mij dat een pentagram het perfecte voorbeeld van PHI is, maar wist niet meer waarom. Klopt dit en waarom?

Een pentagram waarbij enkel lijnen getekend zijn, zijn dus ook veel snijpunten te herkennen. De snijpunten t.o.v. de hele lijn is weer de gulden snede verhouding, dus phi. Deze verhouding zit er dus best vaak in in een pentagram.

- Ik heb ook gehoord dat zelfs alle gebouwen met PHI samenhangen. Hoe kan dit? Een gebouw wordt toch door mensen gemaakt, dus kan de mens toch zelf alle afmetingen van een gebouw bepalen, en dus ervoor kiezen om expres van PHI af te wijken?

Een deur bijvoorbeeld komt qua lengte breedte verhouding ongeveer overeen, maar lang niet precies. een bankpasje komt veel dichter bij phi qua lengte breedte verhouding. Waarom? Ik heb geen bouwkundige verklaring, wel een praktische: lang gelden is er door een kunstenaar aan vele duizenden mensen gevraagd of zij uit een heleboel rechthoeken de mooiste wilden kiezen. Verbazingwekkend werd in veel van de gevallen (significant verschillend met de andere keuzes) die rechthoek gekozen die de gulden snede droeg. Dat vonden en vinden mensen mooi. Logisch dan toch dat er nu zoveel zaken nog steeds die verhouding herbergen. Denk maar aan de kunst van Mondriaan. Verkoopt nog steeds goed.

Zoals al gezegd, een bouwkundige verklaring voor gebouwen heb ik niet. Is niet echt mijn vakgebied. Iemand anders misschien?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 20

Re: Het getal PHI

Lord,

Phi is eigenlijk een simpele berekening die terugkomt in de natuur, bij de mens, bij dieren, bij heidense natuurvereringssymbolen zoals het pentagram, bij gebouwen, in de kunst,.... overal wordt deze verhouding gehanteerd omdat het beschouwd wordt als een getal waarop 'god' zich baseerde toen hij 'de wereld geschapen heeft', oftewel, waarop de oerknal zich in mijn ogen baseerde (yes there was a plan).

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Leonardo Da Vinci, in zijn tijd gaf hij met zijn 'De Mens van Vitrivius' het meest waarheidsgetrouw weer hoe het menselijke lichaam zich tot elkaar verhoudt. Om dit te onderzoeken groef hij zelfs lichamen op om uit te meten en om te vergelijken, om een levensechte verhouding te vinden. Ook hier kwam Phi (uitgesproken als 'fi' trouwens, voor degenen die zich dat afvragen) terug. Als je bijvoorbeeld op een skelet van een mens de lengte van het hele lichaam zou meten en dit getal deelt door de lengte tot navelhoogte (het midden van het lichaam), zou je 1,618 moeten uitkomen. Zo ook wanneer je je arm meet en dit getal deelt door de lengte tot je elleboog. In de natuur en de kunst komt dit overal terug. Het pentagram is een vijfpuntige ster, waarvan iedere lijn via dezelfde berekening (snijpunten van lijnen) op ditzelfde getal phi uitkomt. Daarom wordt het pentagram beschouwd als de perfecte balans tussen het mannelijke en het vrouwelijke, het evenwicht in de natuur. Het wordt afgedaan als een heidens symbool doordat het door de Kerk zo genoemd werd, aangezien de kerk volledig 'vermannelijkt' is geraakt in de loop der eeuwen. Heidenen zijn echter simpelweg mensen die een zeer innige natuurbeleving hebben en eerbied hebben voor alle wonderen van de natuur.

Ik hoop dat je hier al iets meer mee weet?

Voor een wiskundige benadering kan je ook eens kijken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede

Groetjes,

Butterfly
Het is wat het is want dat wat zal zijn, wanneer het zijn zal, zal zijn dat wat het is.

Re: Het getal PHI

Wat een *** verhaal van die marie curie! Dat slaat buitengewoon nergens op! echt geen uitleg! :shock:

Phi is een getal. En als je een lijnstuk neemt en die in twee stukken deelt ( 1 en phi) dan is de verhouding van het kleinste stuk (1) met het grootste stuk (phi) evengroot als het grootste stuk aan het geheel (phi+1) Want phi/1 = phi+1/phi want phi+1=phi ^ 2

groetjes! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Het getal PHI

Fibonacci! schreef:Wat een *** verhaal van die marie curie! Dat slaat buitengewoon nergens op! echt geen uitleg! ;)  

Phi is een getal. En als je een lijnstuk neemt en die in twee stukken deelt ( 1 en phi) dan is de verhouding van het kleinste stuk (1) met het grootste stuk (phi) evengroot als het grootste stuk aan het geheel (phi+1)  Want  phi/1 = phi+1/phi   want phi+1=phi ^ 2  

groetjes!   :shock:


dat je het er niet mee eens bent is jou probleem, maar om het meteen een "lulverhaal" te noemen vind ik een beetje ordinair. ik heb mijn stukje gebaseerd op dingen die ik erover gelzen heb. en het is zo! leonardo da vince heeft zijn mens getekend op basis van dit getal. en je wiskundige verhaal is ongetwijfeld waar, maar dat neemt niet weg dat ik enkel de waarheid heb verteld, alsjeblieft, dankjewel

groetjes!

:?:
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Het getal PHI

|(a)------|(b)-----------|©

ab/ac=bc/ac=phi="ideaal"

Berichten: 108

Re: Het getal PHI

Ik moest onlangs een soort "eindwerk" maken over Phi en de rij van fibonacci

Als je me je emailadres geeft stuur ik je het hele werkje even door :-) Het is enorm interessant, het bevat de afleiding van Phi, en waar het gebruikt wordt en ook info over fibonacci

Re: Het getal PHI

Hallo,

phi is het mooiste getal van de wereld. Je vind het overal in de natuur terug; in planten, dieren maar ook in mensen. En Math het klopt inderdaad dat dit bij bijen ook zo is. In een bijenkorf zijn namelijk altijd minder mannetjes dan vrouwtjes bijen. En als je dan het aantal mannetjes door het aantal vrouwtjes deelt is het antwoord altijd 1.618 --> Phi dus!! Ook het verhaal van Maie Curie klopt helemaal. De mens van vitruvius is het ideale voorbeeld van phi / de gulde snede. En ik vind het briljant hoe Leonardo da Vinci deze getekend heeft!

Wanneer je het boek De de Vinci code leest zul je ook een hele goede uitleg krijgen wat phi betreft en ook over de achterliggende gedachten van phi. Namelijk de verering van het heilige vrouwelijke. Welke door de Kerk als heidens beschouwt wordt.

Groetjes Angel :shock:

Berichten: 704

Re: Het getal PHI

hoe kan het dat als er minder mannetjes dan vrouwtjes in een bijenkorf zitten en je doet mannetjes/vrouwtjes, het antwoord boven de 1 uitkomt :shock:

Berichten: 32

Re: Het getal PHI

Indien uit een groep mensen door een jury wordt gevraagd de mooiste mensen eruit te halen, zal blijken dat deze selectie het meest het getal phi benadert.

Hoe groot de verzameling mensen moet zijn en uit hoeveel leden de jury bestaat weet ik niet precies maar ik kan me redelijkerwijs indenken dat hier een factor phi tussenzit. Mogelijk is de selectie mooie mensen phi van de totale verzameling.
boem is stoppen... plons is water...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Het getal PHI

De aantrekkelijkheid van mensen hangt niet alleen af van PHI, maar ook van de overeenkomsten tussen linker en rechter gezichtshelft. Wanneer deze gelijk zijn dan wordt een persoon snel gezien als mooi. Marilyn Monroe was ook zo iemand, om maar even een voorbeeld te noemen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 56

Re: Het getal PHI

Resultaten te over dat is zeker!


Inderdaad, let ook goed op van welke pagina's je leest, want met de Gulden snede wordt behoorlijk veel gedweept.

Reageer