Springen naar inhoud

[natuurkunde]pws brandstofverbruik minimaliseren

• Log in om te kunnen reageren

StanvanMierlo

StanvanMierlo

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2008 - 21:20

hallo allemaal!!!

ik heb mijn profielwerkstuk over hoe men het brandstofverbruik van verkeersvliegtuigen kan verminimaliseren.
ik heb al een hoofdstuk over zonne-energie gemaakt maar mijn vraag is.

kan men ook geluidsgolven gebruiken om energie op te wekken of kan men luchtwrijving gebruiken?
ik weet dat er met luchtwrijving veel warmte vrijkomt maar zijn er ook andere redenen waarom het niet goed zou kunnen? ik kan niet echt een goed hoofdstuk maken over alleen maar luchtwrijving. weet iemand misschien nog een vorm van brandstof besparing voor mijn werkstuk?

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2008 - 23:03

Ik vermoed dat je niet veel reactie krijgt omdat je vraag een tikje vreemd overkomt:

kan men ook geluidsgolven gebruiken om energie op te wekken of kan men luchtwrijving gebruiken?

Waarvoor wil je geluidsgolven gebruiken? Om brandstofverbruik te verminderen? Hoe stel je je dat voor?
Hoe wou je luchtwrijving gebruiken om brandstofverbruik te verminderen? Hoe stel je je dat voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

StanvanMierlo

StanvanMierlo

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 08:44

Ik vermoed dat je niet veel reactie krijgt omdat je vraag een tikje vreemd overkomt:

Waarvoor wil je geluidsgolven gebruiken? Om brandstofverbruik te verminderen? Hoe stel je je dat voor?
Hoe wou je luchtwrijving gebruiken om brandstofverbruik te verminderen? Hoe stel je je dat voor?

ik weet niet of er een manier is om geluidsgolven, wat trillingen zijn, kan gebruiken om energie op te wekken. ik weet namenlijk niet of er een apparaatje is dat trillingen kan omzetten in Energie.

met de luchtweerstand wilde ik ook weten óf je die kan opvangen. het probleem daarbij wel is , is dat er heel veel warmte ontstaat. dus dat lijkt me niet handig maar ik moet er toch een hoofdstuk over schrijven. en daarom hoop ik dat iemand iets (Algemeen) weet over luchtweerstand/geluids trillingen zodat ik toch een hoofdstuk erover kan schrijven.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2008 - 19:28

Even de boel op een rijtje zetten. Wat wil je nou eigenlijk? Energie opwekken of brandstofverbruik verminderen?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

StanvanMierlo

StanvanMierlo

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 11:49

Even de boel op een rijtje zetten. Wat wil je nou eigenlijk? Energie opwekken of brandstofverbruik verminderen?

sorry :D :P :D het is idd niet echt duidelijk.

ik wil graag weten of het mogelijk is dat je de luchtweerstand kan gebruiken om daarmee energie op te wekken. en dat je daarmee goedkoper kan vliegen omdat je met die energie een gedeelte van de motoren kan laten draaien of dat je met die energie de cabine verlicht etc.

is er dus een mogelijkheid om met de luchtweerstand energie op te wekken en zo ja. hoe zou je dat kunnen doen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2008 - 17:26

Tja, weerstand wekt in het algemeen een berg warmte op, wrijf maar eens goed in je handen. Probleem met een vliegend vliegtuig is natuurlijk dat die wrijvingswarmte ontstaat op een oppervlak dat rechtstreeks in contact staat met een steenkoude luchtstroom met een snelheid van honderden meters per seconde. Dus daar ga je verrekte weinig van kunnen "oogsten". Daar ga je vast geen stoomturbinetje op kunnen aandrijven, denk je?

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 19:11

In feite wordt die warmte zelfs al voor een deel geoogst. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat de brandstof in de vleugels niet bevriest terwijl de statische buitenlucht temperatuur soms wel 20 graden onder onder het vriespunt van kerosine ligt. Bij dreigende bevriezing is het zelf een overweging om harder te gaan vliegen.

Ik ben bang dat als je persee op zoek bent naar een hele nieuwe manier van energiebesparing de kans klein is dat je die zult vinden. Waarschijnlijk zou hij anders al worden toegepast. Je weet het natuurlijk nooit, als je wat vind weet je in elk geval dat je er goed aan zult verdienen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2008 - 17:18

hallo allemaal!!!

ik kan niet echt een goed hoofdstuk maken over alleen maar luchtwrijving. weet iemand misschien nog een vorm van brandstof besparing voor mijn werkstuk?

alvast bedankt!

Als je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden maar het ook goed vind om met andermans veren te pronken is boundary layer suction misschien wel een leuk onderdeel. Kleine gaatje in de vleugel zuigen lucht aan waardoor de grenslaag om de vleugel anders reageert. Er op google wel wat over te vinden, inclusief wat snapshots van animaties.

StanvanMierlo

StanvanMierlo

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2008 - 19:51

Tja, weerstand wekt in het algemeen een berg warmte op, wrijf maar eens goed in je handen. Probleem met een vliegend vliegtuig is natuurlijk dat die wrijvingswarmte ontstaat op een oppervlak dat rechtstreeks in contact staat met een steenkoude luchtstroom met een snelheid van honderden meters per seconde. Dus daar ga je verrekte weinig van kunnen "oogsten". Daar ga je vast geen stoomturbinetje op kunnen aandrijven, denk je?

beste jan,

je hebt om mijn vraag geantwoord over of je de luchtwrijving kon gebruiken om energie op te wekken met de luchtwrijving... maar ik snap je antwoord niet helemaal. waarom kan je niet met honderden m/s luchtwrijving gebruiken? en je had het ook over warmte + koude lucht..dat snap ik ook niet helemaal..

alvast bedankt!!!!

Stan van Mierlo

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2008 - 20:29

waarom kan je niet met honderden m/s luchtwrijving gebruiken?

Ik denk dat je om te beginnen eens gaat proberen om die luchtweerstand juist zo gering mogelijk te maken, want alle weerstand die geen lift oplevert is gewoon "verloren" energie.

In feite wordt die warmte zelfs al voor een deel geoogst. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat de brandstof in de vleugels niet bevriest terwijl de statische buitenlucht temperatuur soms wel 20 graden onder onder het vriespunt van kerosine ligt. Bij dreigende bevriezing is het zelfs een overweging om harder te gaan vliegen.

en je had het ook over warmte + koude lucht..dat snap ik ook niet helemaal..

Warmte (in de zin van energie) stroomt altijd van warm naar koud. De wrijvingswarmte ontstaat onvermijdelijk aan het wrijvingsoppervlak. Dat staat in het geval van vliegtuigen bloot aan een snelle stroom koude lucht. Een fors deel van die wrijvingswarmte raak je dus onvermijdelijk al kwijt aan de buitenlucht.

Hoe dan ook, wat verwacht je dat de oppervlaktetemperatuur van een vleugel zou kunnen worden als gevolg van die wrijving? Shimmy heeft het over sneller vliegen om bevriezing van kerosine in de vleugeltanks te voorkomen. Dat gebeurt bij -40 tot -50°C afhankelijk van het exacte type kerosine. Dat kan dus alleen maar als die vleugel daadwerkelijk zó koud wordt (al zónder dat er nóg meer energie aan onttrokken wordt).

Ook al zou het niet zó koud worden, wat denk je van het rendement van energie-onttrekking aan de buitenmuur van je huis, nu, zo begin december.....?

StanvanMierlo

StanvanMierlo

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 11:34

want want is er eigenlijk een verschil tussen de luchtweerstand en de luchtwrijving...?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2008 - 16:47

Wrijving is het natuurkundige begrip dat de weerstandskracht aanduidt (..)

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures