[chemie]normaliteit checken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[chemie]normaliteit checken

Een "noob"vraagje: het omrekenen van normaliteit naar molariteit en vice versa, hoe werkt dit nu weer? Ik heb het nog op de middelbare school gezien, maar ben het al lang vergeten, maar ik hoop dat dit juist is:

*Bereiding van st. kaliumdichromaatoplossing (1 N):

De reactie die een aantal regels erboven erboven staat luidt: Cr2O72- + 16 H+ + 3 C => 3 CO2 + 4 Cr3+ + 8 H2O

Aangezien het oxidatiegetal van +6 naar +3 gaat, zullen er 3e- uitgewisseld worden, waardoor de normaliteit = 3xmolariteit

*Bereiding van ijzer(II)sulfaatoplossing (1 N):

De reactie die een aantal regels erboven staat luidt: 6 Fe2+ + Cr2O72- + 14 H+ => 6 Fe3+ + 2 Cr+3 + 7 H2O

Aangezien het oxidatiegetal van +2 naar +3 gaat, zal er tijdens de reactie 1e- betrokken zijn, waardoor de normaliteit = molariteit.

Klopt dit of ben ik ergens in de fout gegaan??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie]normaliteit checken

Ik meende dat die normaliteit was afgeschaft?

Ik ken hem slechts in verband met zuren. Daarbij is eerder de concentratie H+ van belang.

in dat geval heeft een HCl oplossing met een molariteit van 1 M een normaliteit van 1 N

en een H2SO4 oplossing met een molariteit van 1 M een normaliteit van 2 N, simpelweg omdat de concentratie H+ ionen 2 x zo hoog zal zijn als de concentratie zwavelzuur.

Geen idee hoe ik dat in jouw gevallen zou moeten toepassen. Wat normaliteit met uitwisseling van elektronen te maken zou hebben is mij in't geheel niet duidelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [chemie]normaliteit checken

Dus in mijn geval zou het zijn:

Bij de eerste reactie 1 N = 1/16 M aangezien er 16 H+ bij betrokken zijn

Bij de tweede reactie 1 N = 1/14 M aangezien er 14 H+ bij betrokken zijn

Zou best wel kunnen zijn, aangezien in mijn vorige redenering ik rond de 800 gram kaliumdichromaat zou moeten oplossen in 1 liter demi om een 1 N oplossing te bekomen :D

Berichten: 817

Re: [chemie]normaliteit checken

Allereerst klopt je eerste vergelijking al niet.

In het linkerlid staan 7 zuurstofatomen, in het rechterlid staan er 14.

Ook je chromaatatomen komen niet uit.

Kan je de fout vinden en aanpassen ?

Daarnaast is de normaliteit, om het 'cru' te zeggen, niet meer of minder als : hoeveel protonen kan een stof afgeven of neutraliseren.

Maar niet: hoeveel electronen gaan er in een redox uitgewisseld worden

en ook niet: hoeveel protonen gaan er uitwisselen als we er een reactie van maken waarbij een externe stof (zoals koolstof hier) gaat meereageren.

Als je kijkt naar de chromaatgroep zie je dat er geen waterstofatomen in zitten: Er zullen dus geen waterstofatomen worden afgegeven.

Door zijn 2 negatieve ladingen, zou die stof eventueel 2 protonen kunnen neutraliseren door een binding (het dichromaatzuur).

Volgens mij is de normaliteit ddus gewoon 2, en zijn we het hier allemaal te ver aan het zoeken.

Ik begin echter wel zelf te twijfelen. kan iemand bevestigen ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 29

Re: [chemie]normaliteit checken

Allereerst bedankt voor de reacties!

De eerste reactie is inderdaad niet in orde, deze moet natuurlijk als volgt zijn:

2 Cr2O72- + 16 H+ + 3 C => 3 CO2 + 4 Cr3+ + 8 H2O

Ik heb vandaag hetvolgende als antwoord gekregen:

Het oxidatiegetal van het chromaation voor de reactie is +6, die van na de reactie is +3, dus er zijn 3 elektronen betrokken bij de reactie. Aangezien voor de reactie Cr2 staat en na de reactie gewoon Cr, zal je voor iedere Cr na de reactie 2 Cr voor de reactie nodig hebben, dus is de normaliteit = 1/(3*2) M , de 3 onder de breuk staat voor het elektronen dat uitgewisseld wordt en de 2 voor de reactie 'correct' te hebben.

Na dit allemaal gezegd te hebben, begrijp ik wel waarom niemand meer de normaliteit gebruikt :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie]normaliteit checken

Ik kan er nog steeds geen touw aan vastknopen, maar gelukkig is het voor mijzelf niet van belang.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer