geluidsisolatie

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 20

geluidsisolatie

Om mijn zeurende buurvrouw tevreden te stellen en mijn drumstel veilig te stellen wil ik mijn keldertje isoleren.

Nu heb ik een zwaar overgordijn wat ik plooiend, ruim van de muur en plafond op wil hangen. Verder denk ik eraan om de bassdrum op een stuk schuimplastic te zetten om zo de geleiding via vloer te verminderen.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik nog meer low-budget de lage frequenties dempen? Ik geloof niet in eierdoosjes, zeker niet voor lage tonen. Ideen? bedankt....

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: geluidsisolatie

beste mark...

in de ruimte van een studio word altijd een "zwevende"ruimte gebouwd.

dit doen ze door in de studioruimte op de vloer, autoband snippers te strooien.

veel...ongeveer 10 cm dik.

hierop word dan een nwe vloer gelegd.

deze vloer zweeft dus zogezegd t.o.v. de vorige vloer.

op deze nwe vloer worden dan weer wanden en een plafond gebouwd.

voor zo ver de studio.... maar.... ik zou zo'n "zwevende' vloer improviseren, om geluidsoverdracht via de vloer tegen te gaan, en verder, als je oude stukken tapijt aan je plafond hangt , ook weer met wat ruimte tussen de muur en het tapijt zal de ruimte ook aardig "dood"van worden.

ik hoor het nog wel ...

..succes!..
It's just an illusion !

Re: geluidsisolatie

Al een wat ouder topic, maar toch:

Er zijn drummers die hun hele drumstel in een zandbak zetten, wel weer op een vloertje natuurlijk. En er is gewoon geluidsisolatieschuim te koop.

Re: geluidsisolatie

wat ook goed werkt om je bassdrum wat te verzachten, is om hem op en te schroeven en er een kussen of twee in te stoppen. je hoort m nog wel maar de trilling van je pedaal komt gaat niet door het heel ding heen, maar alleen het eerste vlies trilt.

succes ermee

Thijs2004

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: geluidsisolatie

Omdat ik vanwege bouwvoorschriften ons huis tegen geluid moest isoleren tijdens een grote renovatie kwam in diverse info tegen. <br>

Ik kwam er achter dat om geluid effectief tegen te houden het dempende materiaal zo zwaar en slap mogelijk moet zijn. Een zware vloerbedekking zal dus al aardig helpen. <br>

In mijn oldtimer auto heb ik wat 'loodflappen' gebruikt over open gaten ed., werkt perfect! Door de slappe en zware lood flappen komt bijna geen enkel geluid. Om een hele kamer te 'behangen' is het misschien wel een dure en zware oplossing... :shock:

Re: geluidsisolatie

heb ooit eens gehoord dat eierdozen ook goed werken, niet van die dichte doosjes, maar die grote vierkante tray's. Gewoon je hele kamer mee behangen. :shock:

Re: geluidsisolatie

mijn buurman werd gek van mijn viool

ik nodigde hem daarom uit voor een gratis vioolles

we zijn nu 1 jaar verder en hij is razend enthousiast.

muziek brengt mensen samen !

Berichten: 510

Re: geluidsisolatie

Ik drum zelf 5 jaartjes, en heb nooit last gehad van me buren, waarschijnlijk omdat ze zelf ook drummen :shock: maar als je het geluid wilt dempen kan je de volgende dingen doen, je kan dempmatjes voor op je tomtom's en staande trom kopen, je kan een kussen in je bassdrum doen, en voor je bekkens, die het meeste kabaal maken, kan je een washandje doen, en die met wasknijpers vastzetten, zodat de trillingen = geluid wordt gedempt, veel suc6

groetjes Kasper

Re: geluidsisolatie

heb ooit eens gehoord dat eierdozen ook goed werken, niet van die dichte doosjes, maar die grote vierkante tray's. Gewoon je hele kamer mee behangen.
Eierkarton wordt vaak gebruikt in geluidstudio's, dat is waar. Alleen: de reden is niet omdat het zo goed isoleert, maar omdat eierkarton de ruimte acoustisch "dood" maakt, d.w.z. probeert zoveel mogelijk ongewenste galm tegen te gaan. Dit komt omdat de vorm van het karton, en ook de relatieve zachtheid het geluid doet versplinteren en dus niet vanaf een hard oppervlak terug kan kaatsen.

Isolatie werkt het beste door slappe, zware materialen met een hoge dichtheid, liefst afgewisseld met lucht ertussen. Vacuum is natuurlijk nog beter, maar voor de meesten niet haalbaar. :shock: [/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: geluidsisolatie

Je kunt een soort schuimrubber gebruiken, in de vorm van piramides.

Afbeelding

Dit is gewoon commercieel verkrijgbaar en schijnt goed te werken. (vanwege wat al eerder genoemd is; het weerkaatsten van de geluidsgolven, waardoor het geluid "dood" wordt gemaakt)

In laboratoria die geluidsdicht moeten zijn, gebruiken ze ook zoiets, alleen zijn de punten dan ongeveer 25cm lang (misschien zelfs nog wel langer)... Ziet er niet erg uitnodigend uit, maar is wel effectief. Maar waarschijnlijk ook behoorlijk prijzig, én arbeidsintensief om te maken.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: geluidsisolatie

Je kan een schema met de snelheid van geluidsoverdracht erbij halen van verschijdene stoffen dit kan je een eind op weg helpen.....hoop ik :shock:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Re: geluidsisolatie

Alleen dempen heeft geen zin als je de opstelling van de geluidsbron niet meeneemt.

De uitgang van de hardste geluidsbron moet zoveel mogelijk in het midden van de geluidswerende kamer staan.

De energie wordt dan geheel verdeelt over de gehele ruimte.

Een effect kan zijn: omdat jij minder volume omdat de reflecties wegvallen ga je ietwat harder slaan zodat het nuttig effect minder wordt.

Omdat de bassen de luchtdruk in de kamer verhogen kun je het beste ook een 'antidruk-vat' monteren.

Dit heet bij mijn boxen een passieve resonator (geloof ik).

het ontneemt de druk uit de kamer.

Het is de druk die goed door de muren komt omdat deze drukgolf toch de gehele kamer moet uitzetten.

Hiervoor nemen we een lange grote buis die men half vult met glaswol.

Een kant openlaten. Dempt alleen de zware bassen.

De bedoeling is dat de drukgolf in de resonator wordt vertraagd en dan weer terug de kamer in gaat waar de druk weer lager wordt.

Het nuttig effect van de druk wordt dan minder.

En jouw oren horen de klap eerder dan die resonator waardoor je de klop blijft horen.

Het berekenen van deze resonator valt wel mee.

De achterkant van de resonator moet wel het geluid reflecteren.

Teveel glaswol is ook niet goed omdat dan de drukgolf de resonator niet in wilt.

Twee oude oliedrums kan al volstaan, bij eentje de bodem eruit lassen en de twee aan elkaar lassen.

En dan experimenteren.

Het oppervlak van de muur is ook belangrijk.

Hoe groter het oppervlak tussen jouw en de buurvrouw hoe groter de druk is die jouw buurvrouw kan horen.

Tenslotte heeft haar kamer ook een resonantie-frequentie.

Monteer op de wand van de buurvrouw eerst geluidsdempend materiaal en zorgt dat jouw geluid wordt weerkaatst op die wand.

Neem eerst tempex laag, kost echt niet veel van 5 cm en daarop een laag geluidisolerende tegels.

Daarop een zwevende lattenscherm met harde platen.

(50% van het oppervlak opvullen kan al goed werken)

Je kunt het effect van het geluid nabootsen met een grote voetbal.

Je schopt tegen de muur aan en als de bal geheel terug veert dan heeft hij zowel energie terug gegeven EN een bonk in de muur veroorzaakt.

Deze bonk moet je dempen en niet de energie die de bal teruggeeft.

Door de open latten kan het basgeluid gedempt worden door de vele weerkaatsingen tussen de latten en de geluidsisolatie.

Een schuine wand plaatsen in de kamer maakt van een rechthoekig 'resonantiehok' een betere geluidskamer.

De golven kunnen dan random door de gehele kamer gaan.

Deze wand natuurlijk niet geluidisoleren.

In ieder geval kun je met goedkope materialen veel bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: geluidsisolatie

Niet over drums of andere instrumenten, maar over een kast dit keer. Het volgende is de situatie:

Het betreft een roldeurkast. Dit betekend dat de kasst geopend wordt door de deuren opzij te schuiven, die dan in de romp van de kast verdwijnen. Om te zorgen dat ze niet te ver doorrollen dat je ze niet meer kunt pakken zit er een stuk EPS (piepschuim) achter in de romp. Dit eps heeft nog een andere functie, namelijk geluidsisolatie (ik plaats deze vraag niet voor niets hier :wink: ) Deze geluidsisolatie is nodig omdat in de romp hol is voor de deuren. De holle stalen romp werkt als een soort klankkast als er niets in zou zitten wat de trillingen dempt (trillingen als gevolg van bijvoorbeeld een map of boek iets te hard tegen de binnenkant terugzetten).

Ik hoop dat bovenstaande situatie duidelijk is. Zoniet, vraag maar raak.

Dan nu mijn vraag: EPS is een redelijke isolator, maar niet echt super. Bovendien is de milieubelasting van EPS vrij hoog, 520 mPt/kg. Ik heb al een aantal alternatieven bedacht die milieuvriendelijker zijn, maar die zijn niet stevig genoeg om de roldeuren tegen te houden. Heeft iemand ideeën?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: geluidsisolatie

gewoon lekker simpel schuimrubber. Als je de 'klankkast werking' tegen wil gaan help het ook al veel door behalve gebruik te maken van schuimrubber, veel spullen in je kast te plaatsten. Hierdoor creeër je als het ware dus een kleinere klankkast.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: geluidsisolatie

Wouter_Masselink schreef:gewoon lekker simpel schuimrubber.quote]

Helaas, schuimrubber is te zacht. Als je iets te enthousiast de deuren openschuift zal het schuimrubber vervormen en de deuren erachter wegvallen. De beste optie lijkt tot nu toe wel schuimrubber of minerale wol, en voor het doorschuifprobleem de romp aanpassen. Nadeel is dat de romp nu via een gerobotiseerd proces in elkaar gelast wordt, en dat zo'n wijziging veel impact heeft op het proces. Het piepschuim wordt er later handmatig ingezet, dus dat vervangen door iets anders is een simpele wijziging. Daar hoopten we dus op.

Wat we zoeken is dus iets dat milieuvriendelijk is, redelijk stevig is en geluid absorbeert.
Als je de 'klankkast werking' tegen wil gaan help het ook al veel door behalve gebruik te maken van schuimrubber, veel spullen in je kast te plaatsten. Hierdoor creeër je als het ware dus een kleinere klankkast.
Het piepschuim zit niet in het gedeelte waar je je spullen in zit. Het is meer zo:

a---p---b---k

c---i----i----a

h---e---n---s

t ---p---n---t

e---s---e---r

r---c---n---u

w---h---w---i

a---u---a---m

n---i---n---t

d---m---d ---e

Maar dan netjes recht :wink: De plaats waar het piepschuim zit is dus bedoeld om de roldeuren weg te werken. Het is dus grotendeels open ruimte wat dus een klankkast effect heeft. Dat gaan we nu dus tegen met piepschuim, en dat willen we vervangen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer