[natuurkunde] elektromotor bouwen...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

[natuurkunde] elektromotor bouwen...

Hallo,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk, en als praktische deel wil ik een elektromotor bouwen. :D

Ik weet alleen niet precies hoe, ik wil gewoon een gelijkstroommotortje. Ik weet wel hoe ik er 1 maak op papier, maar ik heb 2 linkerhanden :-k , en ik weet niet precies wat ik nodig heb.

Aan materialen heb ik nu :

- 2 Magneten

- Een heleboel koperdraad op een blok

- Voeding

M'n constructie wil ik zo simpel mogelijk houden, die maak ik gewoon van hout, ondanks dat dat heel veel wrijving veroorzaakt. Ik weet alleen niet wat ik als rotor moet gebruiken, waar de spoel op zit. Een garenklosje kwam in me op, er zit een gat in, het koperdraad blijft er op, maar is dat goed genoeg?

Ook weet ik niet hoe ik de commutator maak (het deel waar de stroom word omgedraaid)

Daar zit ik nog helemaal in de knoop mee. :P

Ik hoop dat iemand me kan verder helpen!

Groetjes...

PS als mensen zeggen, ga naar je leraar. Mijn Nat-leraar heeft van veel dingen verstand, maar hij heeft en weinig verstand van elektromotoren en weinig verstand van bouwen van elektromotoren. Hij kan mij dus niet veel verder helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Je zou eens kunnen beginnen met een paar kleine oude elektromotortjes te slopen om je op ideeën te laten brengen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Al eens gegoogled op electric motor? Dan vind je o.a. dit:http://www.howstuffworks.com/motor.htm

Enne, twee linkerhanden is toch geen probleem? Die heb ik ook, maar ik ben gelukkig links. :D

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Ik weet wel hoe ik er 1 maak op papier...
Ik weet hoe je er 1 maakt, maar ik weet niet welk materiaal ik kan/moet gebruiken om de commutator te maken. Iemand gaf me de tip 'Garenklosje, dubbelzijdig plakband erop, en aan die andere plakrand een stukje aluminiumfolie. Je laat die 2 stukjes niet in contact met elkaar komen.'

Enne... met 2 linkerhanden bedoelde ik dat ik helemaal niks zelf kan bouwen. Alles word schots en scheef. Ik ben niet zo'n precieze werker

Berichten: 28

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

tegen die aluminium moet je dan een stukje koperdaad houden die in verbinding staan met de spoelen. dat koperdraad noemen we dan een sleepcontakt.

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Ja, ik begin het een beetje te snappen :D Ik heb nu zo'n beetje alle materialen

Komt wel goed, m'n oom helpt me met het bouwen.

Bedankt voor alle info/hulp

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Nu ik bezig ben met het theoretische gedeelte, ben ik bij de wisselstroom vast gelopen. Kan het net zo goed hier in dumpen. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...0x240-180fc.gif Hier staat een plaatje van een 3 fasige motor, maar wat stellen die 2 pijlen voor. Ik weet dat de pijl uit de centrale spoel het magnetische veld voorsteld, maar is die andere pijl de lorentzkracht?

Berichten: 28

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

het is gewoon de beweging van het magnetich veld volgens mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Er zijn 3 pijlen. Elke pijl stelt het magneetveld voor van 1 van de 3 spoelen. Je ziet de pijlen groeien en krimpen, en het vectorisch totaal geeft de resulterende richting aan.

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Er zijn 3 pijlen. Elke pijl stelt het magneetveld voor van 1 van de 3 spoelen. Je ziet de pijlen groeien en krimpen, en het vectorisch totaal geeft de resulterende richting aan.


Heh?... hoe kunnen dat de magnetische velden van de spoelen zijn, terwijl de pijlen uit de middelste spoel komen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Je laat uit wiki alleen maar een plaatje zien. Is daar geen tekst bij? Misschien staat daar de verklaring wel in.

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasige_asynchrone_motor Hier staat het plaatje op, er staat wat engels gebrabbel onder als je op het plaatje klikt, maar verder wordt ik er niet veel wijzer van

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Vooruitgang tot nu toe. Ik heb op school met m'n TOA een oude motor gesloopt (duurde 1,5 uur :P wat een agressie) Ik heb nu een hoop koperdraad, wat wel goed is. Ik had eerst messing, maar dat was niet gelakt/geisoleerd dus dan kreeg ik kortsluiting. Dit koperdraad is nog in perfecte staat, en ik zet nog wel een bericht of hij werkt.

Ik had ook nog de kern van telefoondraad geprobeert, maar dat was te dik om een goede spoel van te maken. De spoel maakte toen maar een kwartslag naar de verticale stand :P Ook heb ik al de koolborstels, die maak ik van paperclips, en het garenklosje-idee wat ik hierboven zei werkt goed genoeg. M'n PWS gaat weer de goede kant op :D

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

GOED NIEUWS!!! Mijn elektromotor werkt, met 15 volt loopt hij echt super mooi. Ook ben ik 99% klaar met het pws, en het ziet er goed uit! Klaar... eindelijk... En nu maar hopen dat de 60 uur die erin zit een goed cijfer oplevert

Bedankt voor alle hulp! :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] elektromotor bouwen...

Zie je kans om er een foto van te laten zien?

Reageer