Ouderdom fossielen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Ouderdom fossielen

Ik zit met een vraag: hoe kunnen wetenschappers, zoals paleontologen, weten uit welke tijd een gevonden fossiel precies stamt?

Is dit pure kennis van bvb.steenlagen of niet?

Alvast bedankt.

Berichten: 8.614

Re: Ouderdom fossielen

Since the early years of the twentieth century, absolute dating methods, such as radiometric dating (including potassium/argon, argon/argon, uranium series, and, for very recent fossils, carbon-14 dating) have been used to verify the relative ages obtained by fossils and to provide absolute ages for many fossils. Radiometric dating has shown that the earliest known stromatolites are over 3.4 billion years old. Various dating methods have been used and are used today depending on local geology and context, and while there is some variance in the results from these dating methods, nearly all of them provide evidence for a very old Earth, approximately 4.6 billion years.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Fossil
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 30

Re: Ouderdom fossielen

Volgens mij kijken ze eerst naar de steenlaag., maar ze kunnen ook nog iets doen waarmee ze kijken hoe oud de atomen al zijn. T was zoiets als dat ze kijken naar de straling van de atomen en daarmee konden ze dan weten hoe oud het was.. zoiets heb ik vaag ooit gehoord dacht ik

*ik zie nu net dat dit hier boven ook staat ook met radioactieve gebeuren , dus was me goed bij gebleven!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ouderdom fossielen

steefann schreef:Volgens mij kijken ze eerst naar de steenlaag., maar ze kunnen ook nog iets doen waarmee ze kijken hoe oud de atomen al zijn. T was zoiets als dat ze kijken naar de straling van de atomen en daarmee konden ze dan weten hoe oud het was.. zoiets heb ik vaag ooit gehoord dacht ik

*ik zie nu net dat dit hier boven ook staat ook met radioactieve gebeuren , dus was me goed bij gebleven!
Voor de volledigheid

http://www.howstuffworks.com/carbon-14.htm
"Meep meep meep." Beaker

Reageer