Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 87

Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Komend schooljaar wil ik beginnen met de opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen aan de Open Universiteit. Ik heb al een hoop informatie over deze opleiding gelezen, maar wil graag een reactie van mensen die dezelfde opleiding volgen, omdat de verhalen in zulke informatiebrochures vaak niet kloppen. Voor ik aan de opleiding begin, wil ik graag zeker zijn van mijn keuze.

- Is er makkelijk werk in deze sector te vinden?

- Is deze opleiding makkelijk te doen voor iemand die geen wiskunde gehad heeft?

- Gaat het echt over de milieu-aspecten als vervuiling of zou je bijvoorbeeld ook kunnen gaan werken met vulkanen, ijstijden e.d.?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

- Is deze opleiding makkelijk te doen voor iemand die geen wiskunde gehad heeft?
De rest weet ik niet, maar voor wat betreft deze vraag: als ik kijk naar mijn achtergrond van studies waarbij je (iets van) wiskunde nodig hebt, dan is de kans groot dat je het er moeilijker vanaf brengt zonder voorkennis hiervan.

Ik baseer me echter liever op feiten en dit vond ik op deze site:

Toelatingseisen

VWO-diploma met Natuur & Gezondheid: rechtstreeks

VWO-diploma met Natuur en Techniek: rechtstreeks

VWO-diploma met andere profielen aangevuld met Wiskunde B1, Natuurkunde1 en Scheikunde1

VWO-diploma met Wiskunde A of Wiskunde B en daarnaast met Natuurkunde of Scheikunde


Dan is het wel duidelijk dat je wiskunde moet hebben gehad. Je zegt zo mooi "iemand die geen wiskunde gehad heeft", maar in welke mate speelt dat dan?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Nou, ik heb twee jaar wiskunde gehad op de middelbare school, maar echt, dat ben ik allang weer vergeten (lang leve de lol...)

Ik heb gebeld met de Open Universiteit en zei zeiden dat het te doen was, maar dat ik waarschijnlijk wel wat meer tijd nodig zou hebben. De wiskunde die komt kijken zou voornamelijk differentiaalrekenen zijn (heb inmiddels boeken hierover aangeschaft).

Nu is het zo dat ik me in mijn vrije tijd ontzettend veel met wetenschap en natuurkunde bezighoudt en ik graag verder wil in deze richting. Dus de natuurkundige kant zal het probleem niet zozeer zijn.

Berichten: 270

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Hm ook dit topic trekt mijn interesse. Ik heb zelf een tijdje rondgekeken naar een zelfde oplossing bij de Open Universiteit. Heb toen besloten toch maar eerst deze opleiding af te maken om vervolgens iets verder te gaan doen.

Ik heb opzich een goede wiskundige achtergrond door ook zelfstudie en op mijn 11de begonnen met programmeren. Ik heb echter nooit iets gehad met differentiaal en integraal rekeningen. Ik denk , dit lijkt mij logisch, dat wanneer ik het zou proberen erg veel moet bijspijkeren.

Ik weet trouwens ook niet zeker of <21 jaar toelaatbaar is?

Heb er verder geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Je moet minimaal 18 jaar zijn naar wat ik begrepen heb.

Helaas is deze opleiding de enigste mogelijkheid (voor mij althans) die het beste aansluit met mijn interessen, alhoewel ik niet zo veel op heb met milieu. En inderdaad. Beschik je niet over de nodige voorkennis, kun je dat zelf oplossen d.m.v. zelfstudie.

Berichten: 270

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Je moet minimaal 18 jaar zijn naar wat ik begrepen heb..


Hm dan ben ik nog niet toelaatbaar. Moet ik nog half jaartje voor wachten :shock: Ik zal het binnenkort nog eens opnieuw bekijken. Misschien dat ik een poging waag.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Demelza schreef:Nou, ik heb twee jaar wiskunde gehad op de middelbare school, maar echt, dat ben ik allang weer vergeten (lang leve de lol...)

Ik heb gebeld met de Open Universiteit en zei zeiden dat het te doen was, maar dat ik waarschijnlijk wel wat meer tijd nodig zou hebben. De wiskunde die komt kijken zou voornamelijk differentiaalrekenen zijn (heb inmiddels boeken hierover aangeschaft).

Nu is het zo dat ik me in mijn vrije tijd ontzettend veel met wetenschap en natuurkunde bezighoudt en ik graag verder wil in deze richting. Dus de natuurkundige kant zal het probleem niet zozeer zijn.
Hoe oud ben je? 2 jaar wiskunde gehad op de middelbare school klinkt vrij vreemd. Bij havo of vwo heb je meer jaren wiskunde gehad lijkt me.

Hoe dan ook, geloof nooit een iemand op zijn woord voor wat betreft 'het is wel te doen'. Eerst zien dan geloven, niemand kan per telefoon zeggen wat te doen is ja of nee.

Ik denk namelijk dat de wiskunde inderdaad toegespitst is naar de opleiding toe. Blijkbaar is dat differentiaalrekenen. Zoiets kan bijna niet anders dan nieuw voor je zijn. Zelfstudie kan prima zijn, maar ik verwacht dat je stukken voorkennis mist. Bij de gewone gang van zaken is het namelijk eerst differentiëren, dan integreren en dan differentiaalvergelijkingen. Dit is echter geen wet, het kan ook verschillen, maar wat ik bedoel is dat dit soort voorkennis wel belangrijk is.

Wat natuurlijk wel kan is dat zij jouw kant-en-klare modellen geven van differentiaalvergelijkingen en dat jij deze slechts toepast. Net zoals op vele studies met een statistiekprogramma gewerkt wordt: SPSS. Veel mensen snappen niet veel van statistiek, maar met het programma loopt het als een trein.

Het belangrijkste op dit moment is denk ik om erachter te komen hoe het precies zit met de wiskundebenodigdheden. Misschien aan de daar al studerende mensen vragen tijdens open dag of meeloopdag?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Ik ben nu 22. Ik heb Mavo gedaan. In de eerste twee jaren kregen we wiskunde, daarna moesten 6 examenvakken kiezen. Omdat ik het niet kon vinden met mijn leraar liet ik het vak vallen (ja, achteraf natuurlijk veel spijt van gehad).

Met leren heb ik nooit veel problemen gehad, maar helaas altijd al last van examenvrees gehad, waardoor ik achteraf gezien een veel te laag niveau gevolgt heb. Omdat ik nu pas weet wat ik graag wil, loop ik steeds met mijn hoofd tegen de lamp, omdat ik de voorkennis niet heb.

Ik ben van plan om er voor de volle 100% voor te gaan, en mocht ik ergens blijven hangen, dan zal ik zeer zeker ook hulp aan derden vragen, misschien d.m.v. bijles. Het voordeel is dat je de studie op je eigen tempo kunt doen.

Berichten: 3

Re: Opleiding Milieu- en Natuurwetenschappen

Hoi,

Misschien is het nog niet te laat om op www.studieaanbod.ou.nl/voorkennis.htm te kijken, en - beter nog - daar de voorkennistoets wiskunde + de domeinexcursie milieu te doen?

Ik heb de opleiding zelf niet gedaan, maar heb horen zeggen dat er ook flink wat scheikunde (vwo-niveau) bij komt kijken!

groet,

Dinie

Reageer