Springen naar inhoud

[scheikunde] zoutzuur en ammoniak

• Log in om te kunnen reageren

Kuifjesjors

Kuifjesjors

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2008 - 19:51

Hallo,

Ik wou zoutzuur en amoniac samendoen want dan zou je samiak rook krijgen, er kwam wel rook van af maar dat was te smerig voor woorden. Wat doe ik verkeerd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2008 - 21:51

Wees allereerst voorzichtig. Zoutzuur kan aan onaangenaam tempo schade berokkenen aan je huid, en ammoniak (spelling is extreem belangrijk bij naamgeving van chemische substanties.) aan je luchtwegen wegens zijn vluchtige karakter.

Verder krijg je saLmiak

De reactie is als volgt
LaTeX

Maar je maakt een klein foutje.
We krijgen dus vaste stof, en geen gas.
De rook die mogelijk vrijkomt is chloorgas. Dit gas is onaangenaam om waar te nemen, en overigens zeer! slecht voor de luchtwegen.

Als je bijvoorbeeld een fles HCl en ammoniak open naast elkaar zet, zal er tussen de flessen een wit poeder lijken te 'zweven'. Daardoor lijkt het een gas, maar indien je in waterig midden werkt (of met de geconcentreerde vloeistoffen HCl en ammoniak) zal je salmiak niet 'zweven' maar rechstreeks oplossen in de waterige omgeving.
Vandaar dat je dit niet zal waarnemen.

Veranderd door ToonB, 26 november 2008 - 21:52

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2008 - 21:53

Wat je fout doet is dat je proeft van chemicaliŽn. Dat moet je nooit doen.
Verder gaat de reactie over gasvormig HCl en gasvormig NH3, ik kan me niet voorstellen dat je dat gebruikt hebt.

edit: Toon was me net voor

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 02:01

Nu is het wel zo dat oplossingen van NH3 en HCl allebei in zekere maten uitgassen, dus de reactie is ook wel mogelijk met de damp die boven beide oplossingen hangt. Beide gassen zijn echter zeer gevaarlijk en het is af te raden ermee te experimenteren buiten een zuurkast.
Victory through technology

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 08:17

Nu is het wel zo dat oplossingen van NH3 en HCl allebei in zekere maten uitgassen, dus de reactie is ook wel mogelijk met de damp die boven beide oplossingen hangt.

Dit is analoog aan de open flessen waar ik het over had. Het feit is echter dat als men de vloeibare componenten samenbrengt, de reactie zal optreden, waardoor de concentraties van de stoffen in het water zullen dalen.
Hierdoor zal de hoeveelheid vervlogen stof op dat moment sterk dalen, en zal er dus amper iets te merken zijn.
~Sputnik I

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 17:52

Hoe gaat chloorgas ontstaan bij zulk mengsel?

In ieder geval, zowel HCl als NH3 hebben een afschuwelijke geur, en ik vermoed dat dit voor NH4Cl aŽrosol al niet veel anders zal zijn. Als je sterk zoutzuur en een sterke ammoniakoplossing dicht bij elkaar laat roken, dan krijg je wel een nevel van salmiak. Maar dat lijkt me niet zo gezond, aangezien beide reagentia corrosief zijn. Al lijkt het me sterk dat ook maar iemand in de buurt van zo'n reactie zal blijven staan. Een paar tellen werken met een 0,1 M ammoniak in water oplossing en ik had die prachtige geur voor de rest van de avond in mijn neus.

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:09

Als je sterk zoutzuur en een sterke ammoniakoplossing dicht bij elkaar laat roken, dan krijg je wel een nevel van salmiak. Maar dat lijkt me niet zo gezond, aangezien beide reagentia corrosief zijn. Al lijkt het me sterk dat ook maar iemand in de buurt van zo'n reactie zal blijven staan. Een paar tellen werken met een 0,1 M ammoniak in water oplossing en ik had die prachtige geur voor de rest van de avond in mijn neus.

Dat twee reagentia corrosief zijn, wil nog niet zeggen dat het reactieproduct dat ook is. Zo kun je het corrosieve natronloog prima laten reageren met corrosief zoutzuur en indien in de juiste verhoudingen toegepast, krijg je een onschuldige oplossing van keukenzout in water. De dampen die (nog) niet gereageerd hebben moet je natuurlijk niet inademen.
Wat betreft geuren... och dat is subjectief. Ik vind ammoniak helemaal niet zo onaangenaam ruiken. Je moet natuurlijk niet een diepe haal nemen met je neus vlak boven de fles...

Overigens zal NH4Cl licht zuur smaken (oplossing reageert zuur vanwege het NH4+ ion) maar lijkt me in lage concentraties totaal onschuldig omdat het ook in snoepgoed (drop) wordt verwerkt. Ofschoon... als je de chemiekaart van ammoniumchloride bekijkt, vraag je je toch wel af of al die drop die je als kind at wel zo goed voor je was...

Veranderd door robj, 27 november 2008 - 21:22

Elektrochemici doen het vol spanning

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:22

Dat twee reagentia corrosief zijn, wil nog niet zeggen dat het reactieproduct dat ook is. Zo kun je het corrosieve natronloog prima laten reageren met corrosief zoutzuur en indien in de juiste verhoudingen toegepast, krijg je een onschuldige oplossing van keukenzout in water. De dampen die (nog) niet gereageerd hebben moet je natuurlijk niet inademen.

Daar had ik het over. Een reactie tussen zo'n twee gassen gaat niet meteen een walm pure salmiak genereren.

Prima is ook een groot woord. Ik denk niet dat zomaar zoutzuur en bijtende soda op elkaar gieten zo onschuldig gaat zijn. Het hangt af van de hoeveelheid en concentratie.

Wat betreft geuren... och dat is subjectief. Ik vind ammoniak helemaal niet zo onaangenaam ruiken. Je moet natuurlijk niet een diepe haal nemen met je neus vlak boven de fles...

:D

Jij liever dan ik.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:23

Hoe gaat chloorgas ontstaan bij zulk mengsel?

In ieder geval, zowel HCl als NH3 hebben een afschuwelijke geur, en ik vermoed dat dit voor NH4Cl aŽrosol al niet veel anders zal zijn. Als je sterk zoutzuur en een sterke ammoniakoplossing dicht bij elkaar laat roken, dan krijg je wel een nevel van salmiak. Maar dat lijkt me niet zo gezond, aangezien beide reagentia corrosief zijn. Al lijkt het me sterk dat ook maar iemand in de buurt van zo'n reactie zal blijven staan. Een paar tellen werken met een 0,1 M ammoniak in water oplossing en ik had die prachtige geur voor de rest van de avond in mijn neus.

Wel, mogelijk ontstaat het ergens als bijproduct, maar ik heb eigenlijk zijn uitleg logisch afgebroken, en daaruit een conclusie getrokken.
Het gaat hem ofwel om de salmiak, maar aangezien die dadelijk oplost en dan bestaat uit zijn ammonium deel en een chloride ion, zal je hem dus niet ruiken.
De geur van ammoniak zal het niet zijn, want die zou je al VOOR je de stoffen bijeendoet ruiken dan. Als je dit pas ruikt tijdens en na de reactie, zal het al geen ammoniak zijn dat hij bedoelt.
Dan schiet er mogelijk nog waterstofgas en chloorgas over. Waterstofgas is geurloos, dus als hij een 'nieuwe' geur ruikt, tijdens de reactie, moet dat wel chloorgas zijn.
~Sputnik I

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:52

Wel, mogelijk ontstaat het ergens als bijproduct, maar ik heb eigenlijk zijn uitleg logisch afgebroken, en daaruit een conclusie getrokken.
Het gaat hem ofwel om de salmiak, maar aangezien die dadelijk oplost en dan bestaat uit zijn ammonium deel en een chloride ion, zal je hem dus niet ruiken.
De geur van ammoniak zal het niet zijn, want die zou je al VOOR je de stoffen bijeendoet ruiken dan. Als je dit pas ruikt tijdens en na de reactie, zal het al geen ammoniak zijn dat hij bedoelt.
Dan schiet er mogelijk nog waterstofgas en chloorgas over. Waterstofgas is geurloos, dus als hij een 'nieuwe' geur ruikt, tijdens de reactie, moet dat wel chloorgas zijn.

Een reactie van een zuur en een base is exotherm. In dit geval is het een sterk zuur en een matige base. Mogelijk kan de geproduceerde warmte dus genoeg kinetiek leveren om wat nog niet gereageerd ammoniak of zoutzuur te verdampen. Maar het lijkt me gewoon al sterk dat je ammoniak niet ruikt voor gebruik. Zoals ik al zei, zelfs bij een miezerige oplossing komt de geur al boven.

Ammonium Chloride buiten een waterige oplossing ruikt trouwens naar ammoniak (zoals hier, want het vorm in de lucht). Misschien is het de combinatie van ammoniak en waterstofchloride die een speciale geur levert.

Chloorgas ontstaat als de chloriden van HCl op de ťťn of andere manier geoxideerd worden. Zuurstofgas is hier al niet genoeg voor, dus de aanwezige componenten kunnen we al helemaal buiten beschouwing laten. Zelfs als er een beetje gevormd wordt gaat dit niet genoeg zijn om ruikbaar te worden, als het al je neus bereikt.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2008 - 01:15

Als je sterk zoutzuur en een sterke ammoniakoplossing dicht bij elkaar laat roken, dan krijg je wel een nevel van salmiak. Maar dat lijkt me niet zo gezond, aangezien beide reagentia corrosief zijn. Al lijkt het me sterk dat ook maar iemand in de buurt van zo'n reactie zal blijven staan.

Voor zover ik begrepen heb wordt de reactie wel gebruikt voor het opsporen van lekken. Of men nu NH3 gebruikt om lekken van HCl op te sporen of andersom is me ontschoten, maar het schijnt toch ook bij vrij beperkte concentraties al snel zichtbaar te zijn.

Dat er bij gebruik van HCl chloorgas ontstaat is een veelgehoord misverstand dat je in allerlei situaties tegenkomt, terwijl er geen reagentia zijn die het voor elkaar krijgen. Ik vermoed dat het ontstaat doordat soms de geur van HCl gas of waterig aerosol foutief wordt geinterpreteerd als chloor.

Wat stinkt of niet stinkt is soms ook wel persoonlijk - ik vind bijv azijnzuur echt niet te harden terwijl ammoniak in de regel nog wel te verdragen is (naja, bij relatief veilige concentraties uiteraard).
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures