Springen naar inhoud

Licht van een ster of een ander willekeurige bron.

• Log in om te kunnen reageren

Amstelerdam

Amstelerdam

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2004 - 17:17

Ik heb een vraag dat gaat over licht, licht dat van een ster afkomt en wij hier kunnen zien op aarde. Hoe word dat verspeidt?
Het licht dat word uitgezonden van een lichtbron gaat steeds verder van elkaar af staan. Hoe word de steeds groter wordende tussen liggende ruimte opgevuld? Rekt het licht zich uit?

Als je erover nadenkt is licht de grootste vervuiler van de ruimte. Want je kan licht van een ster van alle kanten bekijken dus de hemel is letterlijk gevuld met licht dat alle denkbare kanten opgaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2004 - 17:23

klopt, wat is je vraag?

[mod: naar sterrenkunde]
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Amstelerdam

Amstelerdam

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2004 - 17:38

Mijn eigen antwoord was maar een gok, ik weet de antwoord niet anders stelde ik de vraag niet.

Het licht rekt zich dus uit? kan je dat uitleggen of mij verwijzen naar een url waarin dat wordt uigelegd?

Amstelerdam

Amstelerdam

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2004 - 08:48

Ik denk dat ik mijn vraag niet goed uitleg, stel een 2d ruimte voor waarin
een lichtbron is, waarvan de lichtstralen die worden uitgezonden 1 per graad is. Er is dan 360 graden licht. Wanneer je die lichtbron van bovenaf en van een afstand zou bekijken zou je 360 lichtbundels zien, 1 per graad. De ruimte tussen de licht bundels word groter naarmate de afstand toeneemt van de bron.

De ruimte tussen de licht bundels in mijn 2d ruimte is niet verlicht, want de boog tussen de 2 bundels word steeds groter, maar in de realiteit wel. Hoe werkt dit nu eigenlijk? Of heb een compleet verkeerde voorstelling van hoe licht eigenlijk werkt?

Ik hoop dat mijn vraag nu wat duidelijker overkomt.

[/img]

i-D

i-D

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2004 - 08:53

jij ziet licht als een paar strepen
dat is niet correct

licht is een puntbron die zich verplaatst als meerdere ehmmm puntbronnen
tja, ik weet de correcte terminologie even niet, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Je probleem is dat je op grote afstand in plaats van een volledig dichte "lichtmuur" losse stralen opvangt.
Je Moet ook niet vergeten dat een puntbron alleen in de theorie bestaat: een werkelijke lichtbron heeft een oppervlak. Hier zit hem het ook in: er zullen dus meerdere stralen vanaf het opervlak tegelijk uitgezonden worden, die elkaar kunnen kruisen.
Kijk maar naar de ietwat vage randen om je schaduw.
Hierdoor wordt dit effect denk ik teniet gedaan.
may the force be with you

Amstelerdam

Amstelerdam

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2004 - 11:32

Ik ben blij dat je mijn vraag begrijpt, is erg moeilijk uit te leggen voor een leek zoals ik.

Maar als de lichtbron, laten we zeggen 10 miljoen lichtjaar van ons verwijderd is dan zijn de puntbronnen inmiddels toch zo verspreidt dat wij eigenlijk niet meer een volledig beeld kunnen ontvangen dat de lichtbron uitzend?

Begrijp je wat ik bedoel te zeggen? eigenlijk zouden we blij moeten zijn met één puntbron dat wij via een telescoop zien, terwijl het in de praktijk anders is. Als je een telescoop maakt die groot genoeg is, zie je details van de ster die zo ver van ons verwijderd is. Zit alle informatie dan in die ene puntbron?

Pietje

Pietje

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2004 - 16:39

Licht bestaat uit miljarden fotonen. Dus inderdaad hoe verder een lichtbron verwijderd hoe zwakker de bundel en hoe kleiner de fotonen dichtheid. Dus op een gegeven moment valt er dus weinig meer waar te nemen. Maar er is ook nog een andere manier om informatie uit licht te halen.

Een ster zend dus licht uit met veel verschillende golflengtes (kleuren), niet van alles evenveel. Maar de gassen om de ster absorberen sommige golflengtes, zodat er gaten in het lichtspectrum onstaan. Elk soort gas zijn eigen golflengte. Zo kunnen ze dus bepalen welke gassen er aanwezig zijn in en rondom de ster en aan de hand daarvan kunnen ze verbazend veel andere conclusies trekken. Volgens mijn kunnen ze zelfs een inschatting maken van de massa en leeftijd van de ster, maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet.

Amstelerdam

Amstelerdam

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2004 - 18:11

Als een gas een deel v/h lichtspectrum (of de golflengte aanpast ofzo) van een foton absorbeerd, dan gebeurt datzelfde wanneer een foton door een 'gaswolk' in de ruimte gaat. Het lijkt me dat metingen die verricht worden dmv deze methode niet accuraat zijn? Of zijn daar weer andere 'truukjes' voor?
Ik heb eigenlijk nog een vraag, hoe bepalen ze de leeftijd van een foton? Als ik tenminste het goed heb begerepen dat ze op die manier de afstand bepalen van een ster.

Licht is maar moeilijk te begrijpen hoor....

i-D

i-D

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2004 - 11:53

ja
het is (weer) een kwestie van aantallen
de hoeveelheid fotonen die van een lichtbron afkomt is voor ons mensen onbevattelijk
Vandaar jou vraag.
inderdaad zal de dichtheid afnemen, maar dat maakt geen zak uit, er blijven zoveeel fotonen over dat die toch wel aankomen.
Even over die sterren:
het is niet het gas rond een ster dat de ster zijn kleuer geeft, maar de hitte en vooral wat hij verbrand: zoek maar eens op wat spectrometrie is, dit is voor de ster hetzelfde principe:
metalen en andere stoffen kunnen in een vlam woarden verhit waardoor de atomen worden 'aangeslagen' en wanneer de terugkeren in hun oude staat kunnen ze fotonen met een karakteristieke golflengte uitzenden.
Zo is de samenstellign te meten

De leeftijd van een ster hangt samen met bijvoorbeeld de samenstelling: een ster die zwaARDERE elemeten bevat is ouder en wanneer hij ondekt wordt hangt het samen met de afstand.
Poeh, ik wil veel zeggen maar kom er niet helemaal uit.

De leeftijd van een foton bepalen....
Dat kan niet, behalve waneer een ster meerdere fotonen uitzend: de blauwe fotonen gaan iets sneller dan de rode. Hierdoor komen de rode dus later aan en zal de ster dus een roodverschuiiving hebben, hoe rode hoe verder weg want dan hebben de fotonen een groter verschil.
Even simpel uitgelegt
may the force be with you

Chris

Chris

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2004 - 13:35

de blauwe fotonen gaan iets sneller dan de rode. Hierdoor komen de rode dus later aan en zal de ster dus een roodverschuiiving hebben, hoe rode hoe verder weg want dan hebben de fotonen een groter verschil.

Fotonen kunnen geen vershillende snelheid hebben, fotonen reizen altijd met de lichtsnelheid. De roodverschuiving wordt veroorzaakt doordat het golfpatroon van de fotonen wordt 'uitgerekt' (vergelijkbaar met voorbijrijdende ambulance, doppler-effect). Dit komt voor als een lichtgevend voorwerp enorm snel van je af beweegt.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2004 - 14:10

Maar als van alle sterren toch de fotonen bij ons aankomen, dan zou theoretisch gezien de hele sterrenhemel toch nétzo verlicht moeten zijn als overdag? Een natuurkundige heeft al eens aangetoont dat dit het geval zou zijn als het universum niet meer uit zou dijen, maar echt snappen doe ik dát dan weer niet.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Chris

Chris

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2004 - 16:28

Maar als van alle sterren toch de fotonen bij ons aankomen, dan zou theoretisch gezien de hele sterrenhemel toch nétzo verlicht moeten zijn als overdag? Een natuurkundige heeft al eens aangetoont dat dit het geval zou zijn als het universum niet meer uit zou dijen, maar echt snappen doe ik dát dan weer niet.

Het universum is zo'n 13 lichtjaar oud, wat wil zeggen dat we theoretisch maximaal 13 lichtjaar ver weg kunnnen kijken. Van sterren die zo'n 16 lichtjaar ver weg staan, heeft het licht ons nog niet bereikt. Dat is de reden dat de hele hemel niet bezaaid is met sterren.

• Gast

Geplaatst op 22 januari 2004 - 15:38

Als een gas een deel v/h lichtspectrum (of de golflengte aanpast ofzo) van een foton absorbeerd, dan gebeurt datzelfde wanneer een foton door een 'gaswolk' in de ruimte gaat. Het lijkt me dat metingen die verricht worden dmv deze methode niet accuraat zijn? Of zijn daar weer andere 'truukjes' voor?
Ik heb eigenlijk nog een vraag, hoe bepalen ze de leeftijd van een foton? Als ik tenminste het goed heb begerepen dat ze op die manier de afstand bepalen van een ster.

Licht is maar moeilijk te begrijpen hoor....

ok hier komt het maak je borst maar nat. manier #1 om de afstand van de sterren te meten.
als je je vinger voor je oog houd en je een oog dicht doet en je daarna het andere sluit (open wel je andere oog weer) lijkt het net of je vinger verschoven is met dit effect kun je de afstanden naar de sterren meten dus 2 telescopen of op verschillend tijdstippen naar dezelfde ster kijken en kijken wat hij verschoven is.
naarmate de afstand tussen de 2 waarnemingen groter is hoe groter de nauwkeurigheid. kortom over hele grote afstand onnauwkeurig en je spreekt al snel over hele grote afstanden als je het over sterren buiten ons melkweg hebt.

ceyphieden of zoiets dit zijn bepaalde typen pulsars die in ieder sterrenstelsel te vinden zijn (ook het onze) zij zenden pulsen uit die zo regelmatig zijn dat wetenschappers nog niets regelmatigers hebben gevonden, zelfs de tijd word hier op gelijk gezet (het horlogemerk pulsar maakt hier gebruik van) door die pulsen is op een of andere manier heel precies te meten hoe ver ze van de aarde staan je kent de snelheid van het licht en je kent de tijd tussen de pulsen met een hoop moeilijk gereken kom je dan op de afstand.
met dit typen pulsars kun je in ons sterrenstelsel ook afstand bepalen van sterren die relatief dicht bij zo'n pulsar staan.

er zullen vast nog meer methoden zijn maar deze ken ik [/b]lockquote class='ipsBlockquote' data-author="Chris">

Het universum is zo'n 13 lichtjaar oud, wat wil zeggen dat we theoretisch maximaal 13 lichtjaar ver weg kunnnen kijken. Van sterren die zo'n 16 lichtjaar ver weg staan, heeft het licht ons nog niet bereikt. Dat is de reden dat de hele hemel niet bezaaid is met sterren.

[b] kort antwoord op de vraag of licht zich verspreid? nee licht verspreid niet maar er zijn zoveel fotonen afkomstig van een ster dat er altijd wel eentje is die precies in je oog terechtkomt als je naar een of andere ster kijkt.

inderdaad zou het dan dus altijd licht moeten zijn en er bijna geen verschil moeten zijn tussen dag en nacht. helaas zijn er nog genoeg gassen en weet ik veel wat voor deeltjes in het heelal die af en toe die fotonen absorbern (het heelal is namelijk niet "echt" vacuum) vergelijk het met mist daar kun je ook niet doorheen kijken op een bepaalde afstand houd het op. zelfs als het een heldere dag is kun je niet oneindig ver weg kijken.

doordat het heelal uitdijt met de snelheid van het licht kunnen de fotonen die daar ontstaan nooit ons berijken omdat ze dan sneller dan het licht(zichzelf) zouden moeten gaan.

maar waarom het heelal uitdijt met de snelheid van het licht begrijp ik ook niet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures