Springen naar inhoud

vloeistof (niet geleidende, warmte opnemend, geen geur)

• Log in om te kunnen reageren

ozhan99

ozhan99

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 09:49

Hallo,

Bestaat er een vloeistof die niet geleidend is en die goed warmte kan opnemen en die geen geur heeft... ow jah.. hij moet ook makkelijk te gebruiken zijn...

Nu denk je misschien van "wat moet je nou met zo een vloeistof?" ... Dat zal ik eens uit leggen...
Als je HIER kijkt zie je dat een Duitser zijn computer onder slaolie heeft gezet om zijn computer te koelen zonder dat er lawaai komt zoals bij een normale ventilator...
Slaolie is opzicht een vloeistof die niet geleidend en die de warmte goed opneemt... maar na een tijdje begint slaolie toch wel te stinken...

Dus als er een goed alternatief is zou ik het graag willen weten...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 mei 2005 - 10:30

Slaolie lijkt me niet de aangewezen vloeistof. Daar krijg je op den duur bacterie- en schimmelvorming in en het gaat koeken.

Een bestaande oplossing uit de industrie is transformatorolie. Dat is een minerale olie, dus eigenlijk een soort smeerolie. Maar dan zodanig gezuiverd dat de elektrische isolatiewaarde verhoogd is en ook geheel watervrij gemaakt. De enige soort die ik ken is Diala C van Shell. Ik weet alleen niet of je dat als particulier kunt kopen.
Het voldoet niet helemaal aan je eisen, het is nl. niet geurvrij. Het ruikt net zo als motorolie.

Iets anders wat je kunt overwegen is gedestilleerd water. Dat geleidt ook niet.

ozhan99

ozhan99

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 10:46

Iets anders wat je kunt overwegen is gedestilleerd water. Dat geleidt ook niet.

uhm gedestillerd water bevat toch wel zuurstof ? en zuurstof gelijd toch wel ?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 mei 2005 - 11:52

De lucht om ons heen bestaat voor 20% uit zuurstof en toch is lucht een uitstekende isolator. Gelukkig maar, anders zou elektrotechniek een zeer moeizaam vak zijn.

Water geleidt dankzij de daarin opgeloste zouten, zuren of logen. Maar die zijn er bij gedestilleerd water allemaal uit gehaald, en daardoor is het een goede isolator.

ozhan99

ozhan99

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 12:34

De lucht om ons heen bestaat voor 20% uit zuurstof en toch is lucht een uitstekende isolator. Gelukkig maar, anders zou elektrotechniek een zeer moeizaam vak zijn.

Water geleidt dankzij de daarin opgeloste zouten, zuren of logen. Maar die zijn er bij gedestilleerd water allemaal uit gehaald, en daardoor is het een goede isolator.

Ow jah zo was het ook alweer... :shock:
Maar kan water wel dat warmte opvangen? dsu wordt water niet te snel warm enzo ?

Homosapien

Homosapien

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 13:42

volgens mij zoek je eigelijk zo iets
http://www.extremeov...H20-8500_1.html
wel beetje duur,maar dan heb je ook wat

(je kunt steeds op next klikken,en je ziet alles heel mooi en erg duidleijk uitgelegd)

Homosapien
ik weet het eigelijk ook allemaal niet hoor :S

ozhan99

ozhan99

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2005 - 15:07

volgens mij zoek je eigelijk zo iets
http://www.extremeov...H20-8500_1.html
wel beetje duur,maar dan heb je ook wat

(je kunt steeds op next klikken,en je ziet alles heel mooi en erg duidleijk uitgelegd)

Homosapien

Hemm.. nee ik bedoel geen waterkoeling... maar een vloeistof waar je je hele computer onder kan zetten.. dat lijkt me stuk leuker :shock:

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 mei 2005 - 15:40

...... maar een vloeistof waar je je hele computer onder kan zetten.. dat lijkt me stuk leuker :shock:

Ja heel leuk. Vooral als je er iets aan wilt sleutelen en je hebt hem net uit de olie gevist.
Ik heb je wel wat ideeŽn aan de hand gedaan, maar eigenlijk vind ik het niet zo'n goed idee om je hele computer onder te dompelen.
De oplossing die Homosapien laat zien lijkt me toch wel praktischer.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2005 - 17:52

Waarom doe je dan niet gewoon een deksel op de (wat dan ook, waar de vloeistof in zit)?
Vraag je lokale kunststofbewerkend bedrijf of ze van acrylaat (PMMA, plexiglas, perspex.. allemaal hetzelfde spul) een bak voor je maken. Een sponning in het deksel met een rubber seal en je bent van geurtjes af.

In Nieuwegein zit 'Van den Hoven Kunststoftechniek' en die maakt dit gegarandeerd voor je (goede ervaringen mee, maar voor de wiseguys: ik krijg geen provisie)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 17 mei 2005 - 22:01

Waterkoeling is wel mogelijk met een spiraal gemaakt van een holle koperen buis die vastgelast is op de plaatsen waar de meeste warmte wordt ontwikkeld. Door deze koperen buis stroomt langzaam koud leidingwater.
Zo worden bijvoorbeeld sterke electromagneten gekoeld.
Deze waterkoeling is geruisloos en daarmee is het probleem dus opgelost.
Maar wie wil zijn computer aansluiten aan de waterleiding? H.Zeilmaker

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2005 - 13:06

Je zou aan siliconenolie kunnen denken. Dit wordt wel gebruikt als medium in vloeistofbaden als een temperatuur boven de 100 graden Celcius bereikt moet worden.
Siliconenolie is vrijwel geurloos (hangt van de kwaliteit af) en isoleert prima.

Overigens werden diverse typen mainframes vroeger met water gekoeld. Tegenwoordig is dat volgens mij niet meer gebruikelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures