Springen naar inhoud

Xyz-coordinaten van autocad naar excel

• Log in om te kunnen reageren

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 12:17

Ik heb het volgende probleem: ik heb een autocad bestand met daarin een layer met allemaal punten (hoogtemetingen op een gebied in X, Y en hoogte Z). Nu, ik heb in de verste verte geen ervaring met autocad, dus de verdere verwerking wil ik op andere manieren doen. Om nu verder te gaan, zou ik graag een lijstje creŽren in excel, txt, het is al gelijk wat, als het maar geen autocad is, waarin ik de X, Y en Z waarden van al die meetpunten wil krijgen. Zoiets dus:
X1,Y1,Z1
X2,Y2,Z2

Heeft er iemand een gedacht op welk knopje in autocad ik daarvoor moet duwen, welk scriptje ik daarvoor kan laten lopen (en hoe ik dat dan in gang moet steken), ... ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 12:55

Autocad kan geloof ik DXF in ASCII exporteren, dan is het te openen met text, notepad of excel.
Voor deze dingen zou ik echter niet excel gebruiken, dat heeft ook zo zijn limieten.

Als je het in kladblok kunt openen, kun je er achter komen wat de bestandsstructuur is en welk deel je dus nodig hebt.

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 15:19

Bedankt voor de tip.

Ik heb het dus als volgt opgelost: eerst de bovenstaande omzetting naar ascii, alles als tekst in excel geplakt, gekeken om de hoeveel regels er een bepaalde coordinaat terugkeert (en dat zijn er heel wat), en vervolgens via een ommetje in kladblok om de X aantal regels de waarde uitgelezen en in een lijstje laten plaatsen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 17:29

Selecteer al je punten en dan => List