Springen naar inhoud

Xyz-coordinaten van autocad naar excel

• Log in om te kunnen reageren

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 12:17

Ik heb het volgende probleem: ik heb een autocad bestand met daarin een layer met allemaal punten (hoogtemetingen op een gebied in X, Y en hoogte Z). Nu, ik heb in de verste verte geen ervaring met autocad, dus de verdere verwerking wil ik op andere manieren doen. Om nu verder te gaan, zou ik graag een lijstje creŽren in excel, txt, het is al gelijk wat, als het maar geen autocad is, waarin ik de X, Y en Z waarden van al die meetpunten wil krijgen. Zoiets dus:
X1,Y1,Z1
X2,Y2,Z2

Heeft er iemand een gedacht op welk knopje in autocad ik daarvoor moet duwen, welk scriptje ik daarvoor kan laten lopen (en hoe ik dat dan in gang moet steken), ... ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 12:55

Autocad kan geloof ik DXF in ASCII exporteren, dan is het te openen met text, notepad of excel.
Voor deze dingen zou ik echter niet excel gebruiken, dat heeft ook zo zijn limieten.

Als je het in kladblok kunt openen, kun je er achter komen wat de bestandsstructuur is en welk deel je dus nodig hebt.

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 15:19

Bedankt voor de tip.

Ik heb het dus als volgt opgelost: eerst de bovenstaande omzetting naar ascii, alles als tekst in excel geplakt, gekeken om de hoeveel regels er een bepaalde coordinaat terugkeert (en dat zijn er heel wat), en vervolgens via een ommetje in kladblok om de X aantal regels de waarde uitgelezen en in een lijstje laten plaatsen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 17:29

Selecteer al je punten en dan => List

Je zal zien dat je een lijst krijgt die snel aan te passen is. Mogelijk kan je ook een AutoLisp of VBA macro schrijven om dit te doen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 12:16

Selecteer al je punten en dan => List

Je zal zien dat je een lijst krijgt die snel aan te passen is. Mogelijk kan je ook een AutoLisp of VBA macro schrijven om dit te doen.

Da's niet echt een oplossing met een paar duizend punten die verspreid liggen tussen allerhande extra lijnen en dergelijke. Die listoptie had ik intuÔtief ook al eens proberen gebruiken, maar dan moet ik een half uur op enter duwen, en blijkbaar wist hem zijn geschiedenis vrij snel. Ik doelde inderdaad op een scriptje, en dan hoopte ik dat iemand iets kant en klaar zou afleveren :D

Reneke

Reneke

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2008 - 21:13

Ik doelde inderdaad op een scriptje, en dan hoopte ik dat iemand iets kant en klaar zou afleveren :D

Is het probleem al opgelost? Is het repeterend? Ik zou de lisp kunnen schrijven...

EDIT: lisp bestaat al: http://www.caddzone.com/ascpoint.lsp

Veranderd door Reneke, 11 december 2008 - 21:28

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures