[scheikunde] titratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] titratie berekenen

Voor titratie van 20 ml zwavelzuuroplossing van onbekende concentratie is 12 ml natronloog van 0.2 Normaal nodig.

2 Vragen :

Welk is de concentratie van het zwavelzuur in molair (M) en in normaal (N) ?

Hoeveel gram zwavelzuur is per liter vloeistof aanwezig ?

Natronloog (NaOH) = 1 Normaal = 1 mol = 40 g/Liter x 0.2 Normaal = 8g/Liter

Zwavelzuur (H2SO4) = 1 Normaal = 0,5 mol (ter info)

Aangezien er 12ml natronloog nodig is voor een neutrale oplossing te bekomen, komt dit op : 0,096 gr op 12 ml. Dus er zit 0,096 gr zwavelzuur in dat 20ml zwavelzuuroplossing.

Uitgaande van 0,2 Normaal (en dus 8 gram zwavelzuur/Liter) komt dit neer op 0,081 Molair en 0,162 Normaal.

Ik zou graag willen weten ofdat ik op het juiste spoor zit. Dit is de eerste keer dat ik een titratie berekening uitvoer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] titratie berekenen

dan zou ik zeggen: reken eerst je gegevens in normaal om in mol/L(molair), want die "normaal" is naar mijn beste weten zo goed als afgeschaft. Daar begin je gelukkig mee.
Natronloog (NaOH) = 1 Normaal = 1 mol = 40 g/Liter x 0.2 Normaal = 8g/Liter
1 Normaal =
Spoiler: [+]
1 mol = 40 g/Liter x 0.2 Normaal
= 8g/Liter

je beweert hier doodleuk dat 1 N (1 mol protonen/L) = 8 g/L

Dit noemen we "breien" in het wiskundeonderwijs, en je wiskundedocent zou je hiervoor ongenadig op je duvel moeten geven, omdat je de betekenis van het =-teken geheel veronachtzaamt.

NaOH 1 N = NaOH 1 mol/L. ==> NaOH 0,2 N = NaOH 0,2 mol/L
Zwavelzuur (H2SO4) = 1 Normaal = 0,5 mol/L (ter info)
Ook weer breiwerk, en een verkeerde eenheid geplaatst (zoiets kan je heftig opbreken in stoichiometrie-berekeningen)

overigens is het geen logische stap

eerstvolgende stap is reactievergelijking opstellen:

2NaOH + H2SO4 --> 2H2O + 2Na+ + SO42-

conclusie: 2 mol NaOH voor 1 mol H2SO4

subvraag: hoeveel mol NaOH verbruikten we?

VNaOH= 12 mL = 0,012 L

cNaOH= 0,2 mol/L

hoeveelheidNaOH= 0,012 L x 0,2 mol/L = 0,0024 mol

kun je nou zelf in deze trant verder gaan om te gaan naar mol H2SO4, en dat via het volume H2SO4 om te zetten naar een concentratie H2SO4, en die dan vervolgens om te rekenen naar normaal, en via de molmassa naar g/L? ?

REGEL 1 VOOR STOICHIOMETRIE:

Consequent berekeningen volledig opschrijven, en NETJES rekenen

REGEL 2 VOOR STOICHIOMETRIE:

Neem altijd je eenheden héél netjes mee in elke berekening
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [scheikunde] titratie berekenen

Er is nog zoveel dat ik moet leren. Ik heb destijds mijn studie beëindigd toen ik 15 jaar was, dus nu moet ik alles bijleren via zelfstudie. (Ik ben nog maar een week bezig met de module van anorganische scheikunde)

Maar goed, de slordigheid aside, mijn resultaat klopt.

Ik zou nog wel graag willen weten hoe je aan die reactievergelijking komt, zo te zien scheidt het water, metaal en zuurrest zich op de rechterkant.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] titratie berekenen

Wel, in dit geval zit je met NaOH (een sterke base) en H2SO4 (een sterk zuur).

De term sterk is echter verwarrend, maar duidt op 'de mate waarmee deze molecule dissociëert in water'

De term sterk geeft aan dat er (bij benadering) een splitsing van 100% plaats vindt.

MAW: zwavelzuur en Natriumhydroxide zullen volledig splitsen in waterige omgeving.

in waterig midden zal dus:

NaOH --> Na+ + OH-

H2SO4 --> 2H+ + SO42-
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 34

Re: [scheikunde] titratie berekenen

ToonB schreef:Wel, in dit geval zit je met NaOH (een sterke base) en H2SO4 (een sterk zuur).

De term sterk is echter verwarrend, maar duidt op 'de mate waarmee deze molecule dissociëert in water'

De term sterk geeft aan dat er (bij benadering) een splitsing van 100% plaats vindt.

MAW: zwavelzuur en Natriumhydroxide zullen volledig splitsen in waterige omgeving.

in waterig midden zal dus:

NaOH --> Na+ + OH-

H2SO4 --> 2H+ + SO42-
Oke dat is duidelijk.

Maar wat als het geen zwavelzuur maar een zwakke zuur zoals azijnzuur (HAc) was dat ik bij natronloog bijdoe. Ik weet dat azijnzuur zicht niet helemaal zal dissocieren in water, maar hoe kan ik weten in welke mate azijnzuur wel zal dissocieren ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] titratie berekenen

Maar goed, de slordigheid aside, mijn resultaat klopt.
Niks daarvan, je resultaat klopt voor geen meter. Reken nou eens rustig en consequent verder op de door mij ingeslagen weg.
hoe kan ik weten in welke mate azijnzuur wel zal dissocieren ?
Ik stel voor hiermee nog even te wachten totdat je de basis onder de knie hebt. Eerst maar eens de concentratie netjes (en dus correct) zien uit te rekenen in mol/L, normaal en g/L, zoals gevraagd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer