Springen naar inhoud

[scheikunde] van m% naar mol%

• Log in om te kunnen reageren

Snoppus

Snoppus

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:02

Hallo,

Ik ben bezig met mijn huiswerk maar ik moet nu bij een opgave 11m% ethanol omrekenen naar mol%. Het gaat hier om een 1000kg mengsel van ethanol-water. Het mengsel bevat 11m% ethanol en nu moet ik weten hoe ik van m% naar mol% ga voordat ik verder kan met de opgave, kan iemand me helpen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:17

Kun je de molmassa van ethanol berekenen?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:19

En heb je een dichtheid?

Indien je die hebt, samen met de molmassa die klintersaas al aangaf, moet je eens denken.

Wat betekent dat massaprocent? Kan je er een uitleg aan geven?

Zoja, wat is de link met de massadichtheid en het volume?
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Snoppus

Snoppus

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:22

Ja ik heb de molmassa die is 46 gram en de dichtheid van ethanol is 789kg/m≥ ik weet wel hoe ik van mol% naar m% moet gaan maar andersom niet. Ik ben barslecht in wiskunde, en dat kom ik bij elk vak weer tegen, zo hier ook.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:35

Wel, wiskunde lijkt me hier niet het probleem.

Je moet problemen van deze aard leren 'analyseren'. Wat heb ik, wat kan ik gebruiken, en waar moet ik naar toe.

Als je een routeplanner raadpleegt om naar een stad te rijden is dat niet omdat je slecht rijdt, maar omdat je de weg ernaartoe niet kent.
Hetzelfde gebeurt hier. Je wiskunde zal wel goed genoeg zijn, je hebt immers ook op pc rekentoestellen genoeg, maar je snapt het proces achter de omrekening niet.

Aan ons dan om dit op te lossen :D

allereerst, dat massaprocent zegt letterlijk:
Bij x massaprocenten oplossing zit er x g opgeloste stof in 100g totaal mengsel

MAW: Er zit 11g ethanol in 100g oplossing (dus water + ethanol)

Nu moet jij omrekenen naar molprocenten.
Nu opnieuw goed snappen waar we mee werken. Molprocenten (mol%) beschrijft hoeveel MOL er van een opgeloste stof zit per MOL oplossing.

Zie je de analogie.
massa% : aantal GRAM opgeloste stof per 100 GRAM oplossing.
mol% : aantal MOL opgeloste stof per totaal aantal MOL oplossing.

Je zal dus een aantal dingen moeten berekenen:

1) Je hebt nu die 100g oplossing, allemaal goed en wel, Maar hoeveel grammen daarvan zijn nu water?
2) Als je nu weet hoeveel gram ethanol en hoeveel gram water er in die 100g zitten. Hoeveel mol zit er dan van elk in die 100g ?
3) Als je weet hoeveel mol er van elk inzit, hoeveel mol heb je dan in het totaal ?

Kan je nu uitdrukken in een breuk hoeveel delen van je oplossing ethanol zijn, in mol in plaats van gram ?

ps: ik had ff misgelezen ivm die dichtheid. Had in de vlucht gelezen dat het over molariteit ging, maar mol% LaTeX molariteit.

Voor deze omrekening is dus geen dichtheid nodig.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:40

offtopic tussendoortje:

Ik ben bar slecht in wiskunde, en dat kom ik bij elk vak weer tegen, zo hier ook.

Dit is geen wiskunde, dit is rekenwerk. Ik vermoed (ervaring) dat je probleem eerder is dat je je laat overbluffen door magisch klinkende kreten.

LaTeX

LaTeX

de molmassa is de massa in g van 1 mol stof. (g/mol)

Dat worden betrekkelijk eenvoudige breukensommetjes zo. Geen honderd formules met half begrepen grootheden die je moet onthouden en dus door elkaar gaat gooien. Als je het even netjes op een rijtje zet niks om bang van te worden.

terug on topic.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Snoppus

Snoppus

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 22:44

Sorry voor mijn late reactie...

Maar inderdaad ik word helemaal gek van al die verschillende eenheden en die definities die erachter schuil gaan, ik raak helemaal in de war.

Maar on-topic:

Als ik dus 100gram oplossing heb.. en daarvan is 11m% ethanol dan heb ik 11gram ethanol toch. moet ik dan net zoals bij mol%:

molmassa ethanol: 46
molmassa water: 18

11 * 46 + 89 * 18 = 506 + 1602 = 2108g

dan doe ik 11g / 2108g = 0,52 molfractie ofterwijl 52mol% ethanol

klopt dit?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2008 - 22:58

Sorry voor mijn late reactie...

Maar inderdaad ik word helemaal gek van al die verschillende eenheden en die definities die erachter schuil gaan, ik raak helemaal in de war.

Maar on-topic:

Als ik dus 100gram oplossing heb.. en daarvan is 11m% ethanol dan heb ik 11gram ethanol toch.

jep.

massa ethanol= 11 g ,
molmassa = 46 g/mol

mol ethanol = LaTeX
g gedeeld door g/mol is mol, want g/g = 1/1, en delen door een brreuk (1/mol) is hetzelfde als vermenigvuldigen emt het omgekeerde.

zelfde geintje haal je uit voor het water:
massa water= 100 g - 11 g = 89 g
molmassa = 18 g/mol.

nou jij verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures