Springen naar inhoud

[natuurkunde] rolweerstand, verschillende ondergrond


  • Log in om te kunnen reageren

#1

keesie_312

    keesie_312


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:04

Ik heb een opdracht gekregen voor natuurkunde. Nou zou ik erg graag advies willen. De opdracht is wat heeft verschillende massa voor invloed op de rolweerstand en op bepaalde ondergronden.
Dus invloed van verschillende massa en ondergrond op de rolweerstand. Nu hebben we verschillende metingen gedaan. Zie hieronder. We hebben de rolweerstand gemeten door een veerunster met een touw om de voorvork van de fiets te doen en dan aan de fiets trekken en dan kijken welke kracht er nodig is om de fiets vooruit te krijgen, dit is dan volgens ons de rolweerstand. Nu we deze metingen hebben moeten we berekeningen maken. Hier komt het probleem. Er moet een verband zijn maar hoe kun je dit verband laten zien in een grafiek en kun je een bepaalde formule bedenken. De grote vraag is eigenlijk:
Wat is het Verband tussen de gekregen gegevens van de verschillende massa op verschillende ondergronden op de rolweerstand. Als jullie mij hiermee kunnen helpen zal ik jullie zeer dankbaar zijn aangezien dit meetelt voor het eindexamen en ik er nu echt niet uitkom.

Tabel 1. Metingen rolweerstand asfalt
Massa (Kg)Gemiddelde(N)
23,6 9
39,6 17
50,6 20
89,6 26
103,6 30

Tabel 2. Metingen rolweerstand gras
Massa (Kg) Gemiddelde(N)
23,6 18
39,6 33
50,6 44
89,6 55
103,6 65

Tabel 3. Metingen rolweerstand modder/zand
Massa (Kg) Gemiddelde(N)
23,6 27
39,6 65
50,6 75
89,6 87
103,6 110

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

PCB

    PCB


  • >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:12

Hoe zou het komen dat de massa van invloed is?
TU/e Werktuigbouwkunde

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:13

Je zou eerst die grafieken eens kunnen tekenen. Dan krijg je misschien een idee wat voor verband er kan zijn.

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44891 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:16

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE
Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.

Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

Dat er voor jou spoed bij is, is niet interessant. Komt zelfs een beetje opdringerig over, vind je niet? Iemand die je kan helpen zal dat vast wel gaan doen, maar die gaat daar zeker niet alles voor laten vallen. De ervaring leert dat je in het algemeen vlot genoeg antwoord krijgt zónder spoedsticker.


Er moet een verband zijn maar hoe kun je dit verband laten zien in een grafiek en kun je een bepaalde formule bedenken. De grote vraag is eigenlijk:
Wat is het Verband tussen de gekregen gegevens van de verschillende massa op verschillende ondergronden op de rolweerstand.


je zoekt dus naar een verband in de trant van Fw= ... x m , met "...." afhankelijk van de ondergrond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

keesie_312

    keesie_312


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:16

Hoe zou het komen dat de massa van invloed is?


meer massa zorgt voor meer contactoppervlak wat voor meer rolweerstand. Dat weet ik maar wat het verband is tussen die verschillende ondergronden is mij een raadsel

#6

PCB

    PCB


  • >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:18

Ja, m.a.w. het object wordt 'harder' tegen de ondergrond gedrukt.
Wat denk je dat het verschil is tussen een blokje dat je wil vooruit trekken op ijs en ook door modder?
TU/e Werktuigbouwkunde

#7

keesie_312

    keesie_312


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:23

[color="#008000"] Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene Bericht bekijken

Ja, m.a.w. het object wordt 'harder' tegen de ondergrond gedrukt.
Wat denk je dat het verschil is tussen een blokje dat je wil vooruit trekken op ijs en ook door modder?


ijs gaat makkelijker omdat de band minder vervormt is en er daardoor minder conctacoppervlak. bij modder is het oppervlak zachter en komt de band meer in het oppervlak te zitten. er is nu dus meer conctactoppervlak en daardoor dus meer rolweerstand. maar hoe maak je grafieken met de gekregen gegevens. heb het met excel geprobeerd maar kom er niet uit. Ook is het verband mij nog niet helder.

#8

PCB

    PCB


  • >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:26

Als het goed is, is bij elke ondergrond het 'type' verband hetzelfde (dus exponentieel, lineair etc.)
Het verschil zit hem echter in de '....' die jan van de velde noemde. Bij ijs zal de wrijving minder zijn dan bij modder met dezelfde massa. De '.....' kun je vinden door de punten in een grafiek te zetten en dan kijken wat voor wiskundige functie je hierdoor kan laten lopen. Dan moet het echt lukken.
TU/e Werktuigbouwkunde

#9

keesie_312

    keesie_312


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:35

Als het goed is, is bij elke ondergrond het 'type' verband hetzelfde (dus exponentieel, lineair etc.)
Het verschil zit hem echter in de '....' die jan van de velde noemde. Bij ijs zal de wrijving minder zijn dan bij modder met dezelfde massa. De '.....' kun je vinden door de punten in een grafiek te zetten en dan kijken wat voor wiskundige functie je hierdoor kan laten lopen. Dan moet het echt lukken.


hartstikke bedankt voor de snelle reacties, maar hoe zet je gegevens in een grafiek en hoe maak je dan een wiskundige functie. (ik weet dat het een beetje dom overkomt maar die grafieken maken en functies daaruit snap ik niet echt)

#10

PCB

    PCB


  • >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:44

In excel twee kolommen maken met in de ene de massa en in de andere de kracht. Dan een grafiek maken van het type spreiding: hierbij zet je de twee grootheden tegen elkaar uit, maar je krijgt alleen de punten te zien (bijv. (2,1); (5.74,8.2) enz.) Dan klik je in de grafiek en dan trendlijn toevoegen. Dan kun je kiezen voor lineair (rechte lijn), exponentieel of polynoom (van verschillende graden).
Je kiest zo de beste die er bij past en dat is als het goed is in dit geval lineair, dus van de vorm Y= aX+b.

Probeer maar eens... ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden.
TU/e Werktuigbouwkunde

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44891 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2008 - 21:58

grafiek tekenen:

  • je tekent een assenstelsel (x,y), bij voorkeur op ruitjespapier, bijv 1cm x 1 cm
  • bij elke as plaats je een grootheid met bijbehorende eenheid (hier m in kg en Fw in N). De "oorzaak (hier de massa) bij voorkeur op de x-as, het gevolg (hier Fw) bij voorkeur op de y-as
  • zet handige getallen bij de streepjes op je assen. (hier bijv 10 bij elke cm op de massa-as, en 10 bij elke cm op de kracht-as
  • breng nu je getallenparen over naar het diagram: 23,6 kg zoeken op de x-as, daarvandaan naarboven totdat je op dezelfde hoogte zit als 9 N op de y-as. Daar zet je een kruisje. Enz. voor je andere getallenparen.(van dezelfde ondergrond).
  • Probeer nog eens te bedenken wat de rolweerstand zou zijn als je kruiwagen geheel massaloos (m=0 kg) zou zijn. Zal de grafiek naar verwachting door de oorsprong (het punt (0,0) ) gaan?
  • Bedenk dat je metingen verricht en dus onvermijdelijk meetonnauwkeurigheden en zelfs meetfouten hebt.
  • Trek een lijn in je diagram die VLOEIEND verloopt (natuurkundige processen zijn (op deze schaal dan toch) áltijd VLOEIEND. Kronkels e.d zijn niet te verwachten. Exact door de kruisjes hoeft dus neit, dat kun je verklaren als meetonnauwkeurigheden, maar volg dus wel ONGEVEER de kruisjes. Bedenk, vloender dan recht kan een lijn niet zijn. Zou je proces een lineair verband kunnen zijn, probeer dan of je er met enige graad van fatsoen een rechte lijn van zou kunnen maken. (zo niet, dan moet je de hypothese "lineair verband" verwerpen, en misschine naar een kwadratisch verband op zoek. )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

keesie_312

    keesie_312


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 08:49

grafiek tekenen:

  • je tekent een assenstelsel (x,y), bij voorkeur op ruitjespapier, bijv 1cm x 1 cm
  • bij elke as plaats je een grootheid met bijbehorende eenheid (hier m in kg en Fw in N). De "oorzaak (hier de massa) bij voorkeur op de x-as, het gevolg (hier Fw) bij voorkeur op de y-as
  • zet handige getallen bij de streepjes op je assen. (hier bijv 10 bij elke cm op de massa-as, en 10 bij elke cm op de kracht-as
  • breng nu je getallenparen over naar het diagram: 23,6 kg zoeken op de x-as, daarvandaan naarboven totdat je op dezelfde hoogte zit als 9 N op de y-as. Daar zet je een kruisje. Enz. voor je andere getallenparen.(van dezelfde ondergrond).
  • Probeer nog eens te bedenken wat de rolweerstand zou zijn als je kruiwagen geheel massaloos (m=0 kg) zou zijn. Zal de grafiek naar verwachting door de oorsprong (het punt (0,0) ) gaan?
  • Bedenk dat je metingen verricht en dus onvermijdelijk meetonnauwkeurigheden en zelfs meetfouten hebt.
  • Trek een lijn in je diagram die VLOEIEND verloopt (natuurkundige processen zijn (op deze schaal dan toch) áltijd VLOEIEND. Kronkels e.d zijn niet te verwachten. Exact door de kruisjes hoeft dus neit, dat kun je verklaren als meetonnauwkeurigheden, maar volg dus wel ONGEVEER de kruisjes. Bedenk, vloender dan recht kan een lijn niet zijn. Zou je proces een lineair verband kunnen zijn, probeer dan of je er met enige graad van fatsoen een rechte lijn van zou kunnen maken. (zo niet, dan moet je de hypothese "lineair verband" verwerpen, en misschine naar een kwadratisch verband op zoek. )


Hij zal waarschijnlijk door de oorsprong gaan ja. Ik ga het tekenen zo even proberen en daarna met excel even proberen. alvast bedankt

#13

PCB

    PCB


  • >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 09:13

Het kan natuurlijk ook op gewoon papier zoals JvdV zegt. Dacht ik weeral niet bij na natuurlijk.
Is het gelukt?
TU/e Werktuigbouwkunde

#14

keesie_312

    keesie_312


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 09:24

Het kan natuurlijk ook op gewoon papier zoals JvdV zegt. Dacht ik weeral niet bij na natuurlijk.
Is het gelukt?


ik heb het ook even met excel geprobeerd
zie bijlage

Bijgevoegde Bestanden

  • Bijlage  Map1.xls   17K   85 maal gedownload

#15

PCB

    PCB


  • >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 09:26

Ja keessie, dat ziet er al aardig uit. Je moet alleen nog ff de massa op de x-as zetten, aangezien daar meestal de 'ingestelde' waarde wordt gezet en op de y-as de gemeten waarde.
Daarnaast moet je eens op de trendlijn klikken en snijpunt met de y-as instellen op (0,0).
Nu kun je vast wel conclusies trekken over het verband tussen Fw en de massa.
TU/e Werktuigbouwkunde





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures