Springen naar inhoud

Brekingsindex van een niet-lichtdoorlatende stof

• Log in om te kunnen reageren

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2008 - 11:38

Door de topics over brekingsindex, kwam ik op het volgende.
Zou de spiegeling van niet lichtdoorlatende stoffen te verklaren zijn uit dat deze stoffen een brekingsindex hebben.

Dan zou die spiegeling onder water ook minder worden om dezelfde reden dat glas onder water minder spiegelt .

Daarvoor heb ik een spiegelend ondoorzichtig voorwerp gepakt, het donkerbruine deksel van het waterreservoir van ons koffiezetapparaat en dit in de met water gevulde wasbak gelegd. En voor zover ik dat met huis tuin en keukenbeoordeling kan zien spiegelt dit aanzienlijk minder onder water.

Op deze manier onder laboratorium-omstandigheden is de brekings-index van zo'n materiaal te bepalen.
Er is namelijk een formule om het spiegelings-gehalte van een doorzichtige stof te berekenen aan de hand van de Brekingsindices van de media aan beide zijden van het grensvlak.

Nu kan het zijn dat het basismateriaal van deze deksel doorzichtig is en door de toegevoegde stoffen deze ondoorzichtig wordt. Vergelijk dit met het 100% kleuren van een brilleglas, voor zover dit zou lukken. Maar mogelijk zou een spiegelend metalen oppervlak ook iets minder spiegelen onder water, en zou daaruit de brekingsindex van metaal te bepalen zijn. Kan ook dat de spiegeling van metaal van een andere orde is, dan zou je geen verschillen opmerken.

Edit : even de formule op-gegoogled ( (N1-N2)/(N1+N2))^2

Veranderd door TD, 02 december 2008 - 22:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marto

Marto

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2008 - 21:49

Het eerste deel van de verklaring nl. de brekingsindex is al eerder uitgelegd.

Een tweede deel is dat een medium soms ook een extinctiecoŽfficiŽnt (uitdoving) heeft. Dit betekent dat licht slechts een klein eindje een stof ingaat om vervolgens (gedeeltelijk) geabsorbeerd te worden. Bij een spiegelende reflectie op het oppervlak is dat dus minder dan bij een diffuus reflecterend materiaal.

Echter, spiegeling wordt volgens mij alleen bepaald door de brekingsindices van het medium van waaruit het licht komt en het medium van de stof waar het licht heengaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures