Endorfine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Endorfine

hey,

kan iemand mij misschien vertellen wat de chemische formule van Endorfine is?

ik kan het nergens vinden en als hij niet te lang is, wil ik hem laten tatoeëren :D

thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Endorfine

Endorfines zijn een klasse van polypeptiden (het is dus niet één bepaalde stoffen). Je gaat dus op zoek moeten naar een aminozuursequentie. Een korte zoektocht levert een sequentie van een 17-tal aminozuren op. Als je dat wil laten tatoeëren krijg je dus een 'woord' van 17 of 51 letters.

Berichten: 7

Re: Endorfine

hahahaha oke.

daar gaat mijn plan :D

thanks anyway!

Berichten: 7

Re: Endorfine

kan je me misschien wel vertellen wat die 17 tot 51 'letters' dan zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Endorfine

Hier is de sequentie van beta-endorphine(31 eenheden): Tyr-Gly-Gly-Phe-Met-Thr-Ser-Glu-Lys-Ser-Gln-Thr-Pro-Leu-Val-Thr-Leu-Phe-Lys-Asn-Ala-Ile-Ile-Lys-Asn-Ala-Tyr-Lys-Lys-Gly-GluOH (http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Endorphine). Elke drie letters stellen een bepaald aminozuur voor. Aminozuren kunnen ook met één letter worden voorgesteld, maar ik heb geen zin om deze omzetting hier te doen. Hier vind je een tabel.

http://www.pnas.org/content/73/11/3942.abstract?ck=nck

Deze laatste link geeft de sequentie voor de andere twee (alpha en gamma), die respectievelijk 16 en 17 aminozuren lang zijn.

Berichten: 7

Re: Endorfine

wow thanks :D

ik dacht, misschien als het met cijfers en letters door elkaar is dat het misschien nog wel interessant zou zijn.

misschien wordt het nog wat.

als het doorgaat post ik een foto :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Endorfine

Je kan het natuurlijk ook nog combineren met het standaard thema van een hartje met daaronder de naam van je vriend/vriendin. Natuurlijk met twee namen erboven die doorgestreept zijn. Je zou dan ook de endorfinen kunnen doorstrepen van eventuele voorgaande liefdes. Wereldse tato zou dat zijn. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 7

Re: Endorfine

hahahahahahahahahahahaha

dat was nou net niet het idee achter de tattoo xD

Reageer