Psychiatrie: de wetenschap van leugens

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 66

Psychiatrie: de wetenschap van leugens

Dit is misschien niet zo'n leuk onderwerp voor mensen op dit forum die in de psychiatrie werken, maar ik vind het wel een belangrijk onderwerp.

Hoogleraar Thomas S. Szasz is een beroemde criticus van de psychiatrie en heeft enkele weken geleden een nieuw boek uitgebracht over de psychiatrie getiteld: Psychiatrie: De Wetenschap van Leugens.

Wat is jullie visie op kritiek op de psychiatrie? Moet je het serieus nemen of zijn mensen die kritiek hebben maar complot denkers, scientology sekteleden of mensen met 'rare ideeën'?

En waarom denk je dat er zoveel hoogleraren en andere vooraanstaande mensen zijn die op deze manier kritiek uiten op hun eigen professie? Zie je dat ook terug bij andere medische professies?

http://summit.syr.edu/cgi-bin/Pwebrecon.cg...mp;BBID=2639177

Zie ook: http://www.szasz.com/
"Als het universum er daadwerkelijk door toeval zou kunnen zijn dan zou dat betekenen dat het er ook toevallig niet zou kunnen zijn en dan was er helemaal niets." ~ analogie ter ontkrachting Atheïsme.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychiatrie: de wetenschap van leugens

Dit is misschien niet zo'n leuk onderwerp voor mensen op dit forum die in de psychiatrie werken, maar ik vind het wel een belangrijk onderwerp.
Zeer zeker is het een belangrijk onderwerp. Alleen jammer dat je dit topic begint met het op één hoop gooien van al wie in de psychiatrie werkt (en dat zijn, naast psychiaters, ook psychologen, psychotherapeuten, ergotherapeuten, verplegend personeel, sociaal assistenten, etc.) en de wetenschappers. Ik denk niet dat een autoriteit als Szasz dat kan bedoelen.
Wat is jullie visie op kritiek op de psychiatrie? Moet je het serieus nemen of zijn mensen die kritiek hebben maar complot denkers, scientology sekteleden of mensen met 'rare ideeën'?
Ik kan dit misschien beter laten voor wat het is, maar ik weet waar dit vandaan komt, en vind het dus ook nodig erop te reageren: je hebt eerder je kritiek op de onmiskenbare problemen binnen de biopsychiatrie als wetenschap, en binnen de psychiatrische verzorging, gelardeerd met stellingen als zou "dé psychiatrie" de Holocaust hebben uitgevonden. Dat heb ik inderdaad een staaltje complotdenken genoemd, en dat zal ik blijven doen, omdat de stelling wars van elk historisch inzicht is.
En waarom denk je dat er zoveel hoogleraren en andere vooraanstaande mensen zijn die op deze manier kritiek uiten op hun eigen professie? Zie je dat ook terug bij andere medische professies?
Ja. Dat is ook broodnodig, want geen enkele wetenschap die zo fundamenteel in het leven van mensen kan ingrijpen zal de eerstkomende tijd het stadium bereiken dat de kennis volledig is.

Maar goed, hiermee heb ik zowat heel je openingspost gehad. Het zou leuk zijn te lezen wat jij zoal uit Szasz' laatste boek haalt.

Reageer