Oorbellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Oorbellen

Beste Forumvrienden,

Ik heb een vraag over een merkwaardig verschijnsel, waar ik niet helemaal zeker het antwoord op weet. Mijn moeder heeft laatst oorbellen gekocht. Niet zo erg interessant, maar het volgende viel me nogal op. Deze oorbellen zijn van zuiver goud, althans dat zei de verkoper. Het gekke is dat deze oorbellen een blauwe aanslag geven op haar wang.

Nu kon ik twee oorzaken bedenken:

1) De oorbellen bevatten koper. Koper wat in contact met water komt kleurt blauw (toch?).

2) De zuurgraad van de huid zorgt voor een reactie met het goud (iets wat met zuiver gouden oorbellen niet mag!)

De achterliggende gedachte hierachter is dat het geen oorbellen met een hoog goudpercentage betreft.

Nu dus mijn vraag, weet iemand een aannemelijke verklaring (vast wel!) ?

Ik ben erg benieuwd!

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Oorbellen

Ik heb een vraag over een merkwaardig verschijnsel, waar ik niet helemaal zeker het antwoord op weet. Mijn moeder heeft laatst oorbellen gekocht. Niet zo erg interessant, maar het volgende viel me nogal op. Deze oorbellen zijn van zuiver goud, althans dat zei de verkoper. Het gekke is dat deze oorbellen een blauwe aanslag geven op haar wang.
Zuiver goud, dat zou willen zeggen dat de oorbellen van je oren van je moeder zouden afdruipen.

24 karaat goud is niet draagbaar, zeg maar.

Dat de verkoper dat dus zegt, doet me al rare dingen vermoeden...
1) De oorbellen bevatten koper. Koper wat in contact met water komt kleurt blauw (toch?).
Koper en water -> blauw ... Ik dacht eerder dat het koperoxide groenachtig was ?

En dan nog ... koper en goud worden inderdaad in een juwelenlegering gebruikt, maar dat zou geen probleem mogen geven en geen blauwe uitslag, omdat de legering mooi relatief inert blijft (door het goud).

Wat ik eerder zou doen in jouw geval, is eens bij een andere juwelier gaan en vragen of dit echt goud is.

Dat kunnen ze namelijk makkelijk controleren door een klein proefje dat het eventuele goud immers helemaal niet beschadigd.

P.S.: Wie weet zijn het wel oorbellen van kopersulfide *lacht* :D :P :D

Pyriet: het valse goud !
Cogito ergo sum.

Berichten: 3

Re: Oorbellen

Hartelijk dank voor je reactie Overdruk! Stom, koperoxide kleurt inderdaad meer groen. Aha, weer wat geleerd! Hoe meer karaat, des te zwaarder het goud.

Misschien dat het inderdaad verstandig is de oorbellen te testen.

Ps. Ik ga mijn moeder behoorlijk uitlachen als het daadwerkelijk oorbellen van pyriet blijken te zijn, hihi ---> 'fool's gold'

Alhoewel, zelf had ik het ook niet door, hihi.

Fijn weekend!

Michael

Berichten: 817

Re: Oorbellen

Zuiver goud kan in eerste instantie al niet, aangezien dat een zacht metaal is, zoals zink. Je zou het dus met vingerkracht moeten kunnen vervormen.

Vanwaar die blauwe kleur dan komt, weet ik echter niet.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 3

Re: Oorbellen

Ik heb inmiddels nieuws :-) Ik heb de oorbellen laten testen bij de lokale goudsmid. Conclusie: De oorbellen zijn daadwerkelijk van echt goud. De goudsmid vond het erg bizar dat deze aanslag zich voordeed. Nu vertelde de goudsmid dat het misschien te maken kan hebben met een reactie van de huid zelf.

Weet iemand hier misschien een logische verklaring voor.

Fijn weekend allen!

Berichten: 12.262

Re: Oorbellen

Van pyriet kun je geen oorbellen maken.. het ziet er wellicht een beetje uit als goud (qua kleur althans), maar is bikkelhard, ongeschikt om te verwerken zoals je met een metaal doet.

Als het bijv 18 karaats goud is, blijft de vraag wat de rest dan is. Normaliter is het koper en zilver, maar legeringen met nikkel zijn ook mogelijk (met name voor witgoud). Dat nikkel kan wel allergische reacties en dergelijke geven, al geloof ik wet dat er eisen zijn aan hoeveel nikkel een sierraad mag lekken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Oorbellen

Overdruk schreef:P.S.: Wie weet zijn het wel oorbellen van kopersulfide *lacht* :D :P :D

Van pyriet kun je geen oorbellen maken.. het ziet er wellicht een beetje uit als goud (qua kleur althans), maar is bikkelhard, ongeschikt om te verwerken zoals je met een metaal doet.
Tuurlijk niet, daarom was het ook met de nodige " :P :D :P ", bedoelt als een grap.
Cogito ergo sum.

Reageer