tijd, zenon...kleinste eenheid van tijd

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

tijd, zenon...kleinste eenheid van tijd

Achilles en de schildpad

De snelvoetige Achilles gaat een wedstrijd aan met een schildpad. De laatste krijgt een voorsprong. Wanneer Achilles het punt A bereikt, waar de schildpad kort tevoren was, is de schildpad intussen in punt B aangekomen. Arriveert Achilles in dit punt B, dan is de schildpad intussen aangekomen in punt C, enzovoorts.

Conclusie: de achterstand wordt kleiner, maar Achilles haalt de schildpad nooit in, totdat de schildpad niet meer verder kan en neervalt. Dit is een paradox, want in werkelijkheid zou Achilles de schildpad wel inhalen.
interessant verhaaltje, een van de fouten die die filosoof maakten is tijd opvatten als reeks punten.. oneindig veel punten tussen elk twee momenten..

k vraag me af wat de kleinste tijdsinterval is ? stel je wilt tijd indelen in intervallen, bijv één uur is 3600 seconden=... miliseconden ect..

maar je kunt niet oneindig gaan delen, aners krijg je tegenstrijdige dingen.. wat is dan de kleinste tijdseenheid!? heeft het te maken met Planckconstatne

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: tijd, zenon...kleinste eenheid van tijd

Zenon schreef:interessant verhaaltje, een van de fouten die die filosoof maakten is tijd opvatten als reeks punten..  oneindig veel punten tussen elk twee momenten..

k vraag me af wat de kleinste tijdsinterval is ? stel je wilt tijd indelen in intervallen, bijv één uur is 3600 seconden=... miliseconden ect..

maar je kunt niet oneindig gaan delen, aners krijg je tegenstrijdige dingen.. wat is dan de kleinste tijdseenheid!? heeft het te maken met Planckconstatne

alvast bedankt
Als er zo'n kleinste eenheid bestaat, en tijd dus discreet is in plaats van continu, dan lijkt de plancktijd me een goede kandidaat.

Overigens is de fout van Zeno niet zozeer dat hij de tijd opvat als een reeks punten, maar dat hij de punten in de tijd waar hij naar kijkt (bewust of onbewust) "fout" heeft gekozen. Als tijd continu was en er inderdaad oneindig veel verschilende punten in een tijdsinterval liggen, was zijn redenering nog steeds onjuist.

Hij bewijst helemaal niet dat Achilles de schildpad niet inhaalt, hij bewijst slechts dat je oneindig veel punten in de tijd kunt aanwijzen voordat Achilles de schildpad inhaalt. Allicht kan dat (tenzij tijd gekwantificeerd is), zoiets kun je ook voor de eerste centimeter die Achilles aflegt al doen: eerst legt hij namelijk een halve centimeter af, daarna een kwart, daarna een achtste, enzovoort. Met hetzelfde argument zou Achilles nu zelfs die eerste centimeter al nooit overbruggen. En dezelfde redenering kun je toepassen op voor de eerste millimeter, of de eerste nanometer, of....
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 26

Re: tijd, zenon...kleinste eenheid van tijd

Ik denk niet dat er een kleinste eenheid van tijd bestaat maar de tijdslijn eerder een continuum is, zoals ook de meeste wetenschappers (ik loop gewoon mee met de stroom :shock: ).

Mocht tijd discreet blijken te zijn zou dit enorme gevolgen hebben voor een groot aantal theorieen en zou ganse deelgebieden samensmelten, het onderscheid oa. in de dynamische systemen van continue naar discrete systemen zou dan op fundamentele basis geen onderscheid zijn enzovoort....

Time will tell! ;)

Reageer