Springen naar inhoud

Insnoering van een materiaal

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2008 - 11:33

Hallo,

Ik weet niet goed waar ik deze topic hoor te starten maar ik waag het hier even. Als een staafvormig stuk metaal onderworpen wordt aan een trekproef zal het op een gegeven moment gaan insnoeren. Dit treedt op als de UTS-waarde van het materiaal overschreden is. Ik vraag mij af hoe het komt dat een materiaal plaatselijk insnoert. Ik vind nergens hoe dit komt en kan zelf ook geen mechanisme bedenken. Heeft het misschien te maken met het feit dat de verstevigingsmechanismen in het metaal op een gegeven moment de deformatiesnelheid niet meer kunnen volgen? Dan zal er een serieuze lengtetoename plaatsvinden maar omdat er massacontinuïteit moet zijn (constant volume)moet de oppervlakte wel afnemen. Dit is het beste wat ik ervan kan maken maar ik twijfel aan de correctheid van dit bedenksel.

Heeft iemand iets beters?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

arjanschoonen

arjanschoonen

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2009 - 15:42

Beste Cerium,

Materiaal begint in te snoeren nadat de vloeigrens is bereikt. Taai materiaal heeft een vloeigrens, bros materiaal niet. Boven de vloeigrens gedraagt het materiaal zich plastisch. Beschouw de kristallen en kristallieten in een metalen trekstaaf eens als elementen met een onveranderlijk volume. Bij het uitrekken van de staaf onststaat een groter staafvolume, terwijl de som van de volume-elementen (kristallen) hetzelfde blijft. Er dreigen dus (vacuüm-) gaten in de staaf te vallen! Doordat het metaal echter plastisch is geworden, worden die gaten meteen opgevuld en de staaf snoert in.

Er is nu nog een verklaring nodig waarom de staaf juist in het midden insnoert.

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2009 - 22:39

Er is nu nog een verklaring nodig waarom de staaf juist in het midden insnoert.

dat is niet waar, de staaf snoert in tpv de zwakste doorsnede. Niet altijd het midden hoor!
???

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures