Welk ruimteschip krimpt nou echt?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Welk ruimteschip krimpt nou echt?

Ik heb een vraag over relativiteitstheorie waar ik niet uitkom. Je hebt twee onderdelen die in elkaar passen:

Afbeelding

Het rode deel bevestig je op een ruimteschip, en het blauwe deel op een ander ruimteschip. De schepen vliegen dan 1 lichtjaar van elkaar vandaan in tegengestelde richting, draaien om, en vliegen naar elkaar toe met constante snelheid. Ze hebben tot dan toe dezelfde afstand afgelegd en dezelfde versnellingen ondergaan, alleen in tegengestelde richting. Ze hebben nu een constant snelheidsverschil ten opzichte van elkaar van 95% lichtsnelheid.

De vraag: schiet het blauw deel door het rode deel heen, of botsen ze?

Voor het schip met het blauwe deel is het rode deel kleiner (door het snelheidsverschil), dus past het niet.

Maar voor het schip met het rode deel is het blauwe deel juist kleiner, dus past het wel.

:D Wie van de twee vergist zich?

Berichten: 35

Re: Welk ruimteschip krimpt nou echt?

Op het eerste zicht zou ik zeggen dat ze in elkaar paasen. De ene ziet de andere als kleiner maar dit is niet juist want ze zijn beiden versneld (nl bij het vertrekken).

Berichten: 624

Re: Welk ruimteschip krimpt nou echt?

Dit soort vraagstukken hebben altijd te maken met de vraag: hoe definieer je je "events"? Zonder een rechtstreeks antwoord te geven ( ben wat lui vandaag :D ) kun je op de "pole-barn-paradox" googlen, die een soortgelijk vraagstuk beantwoordt.

Het is iig wat gevaarlijk om je af te vragen " wat er echt gebeurd". Dat hangt dus af van je waarnemerstelsel, en daarbij moet je je beseffen dat " gelijktijdigheid" ook een wankel begrip is in de speciale relativiteitstheorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Welk ruimteschip krimpt nou echt?

Sowieso zoals ik het nu lees, vliegt de ene cirkel mijn scherm in en de andere het scherm uit, en aangezien er alleen maar lorentz contractie is in de richting van waarin je vliegt, zal het voorwerp alleen maar dunner worden en zal onafhankelijk van de snelheid er niets gebeuren met de breedte van het voorwerp.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer