Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Hallo,

Ik zit momenteel in het laatstejaar van de humaniora en mijn interesse in fysica is erg groot.

Nu heb ik wel honger naar 'meer' en ben ik op zoek naar een goed en uitgebreid (het mag moeilijk zijn) boek dat zowat de gehele basis van fysica behandelt.

In eerste instantie dacht ik aan 'Fundamentals of physics' van 'D. Halliday', maar ik vrees toch wel dat een Engelstalig boek verwarrend kan zijn (vooral i.v.m. bepaalde grootheden, zoals 'foot' e.d.).

Hopelijk kunnen jullie me 'het' boek aanwijzen dat voldoet aan volgende criteria:

- Nederlandstalig

- Uitgebreid

- De oplossingen van de oefeningen moeten zeker te vinden zijn in het boek.

- Enkele hoofdstukken over moderne fysica zijn ook mooi meegenomen.

http://www.bol.com/nl/p/boeken/natuurkunde...3576/index.html

Dit boek heb ik zelf al gevonden, maar blijkbaar zijn de volgende delen van deze reeks niet beschikbaar op bol.com ?!

Hopelijk helpen jullie me aan 'het' boek! :D

Berichten: 189

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Ga je eens bevragen bij de plaatselijke unief of hogeschool. Die mensen weten ongetwijfeld meer. Ik heb op dit ogenblik nog geen natuurkunde, dus ik kan je nog niet helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Mag ik je vragen om de eis "Nederlandstalig" te laten vallen? Er is echt niets verwarrends aan om in het Engels te lezen; op de universiteit doe je niets anders. Over eenheden hoef je je al helemaal geen zorgen te maken: standaard worden altijd SI-eenheden gebruikt, dus gewoon meters i.p.v. foot :D

Mocht je écht een Nederlandstalig boek willen, staat hier misschien wat bij.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 33

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Tja, in dat geval zal ik maar die eis laten vallen. :D

Als ik zo op amazon kijk, zijn 'Fundamentals of Physics' van D. Halliday en 'Physics for scientists and engineers (with modern physics)' de meest courante boeken.

Welke van de twee (of eventueel een ander boek) zouden jullie me aanraden?

Berichten: 624

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Voor de leuk zou je The Road to Reality van Roger Penrose kunnen kopen. Een monumentaal boek. En niet duur; zo'n 30 euro voor 1100 pagina's.

Berichten: 21

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Je zou het boek University physics van Benson kunnen lezen, hier staat alles in over alle onderdelen van de natuurkunde!

Prima leerboek ook voor zelfstudie, gebruiken we nu in het eerste jaar technische natuurkune

Berichten: 20

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Physics for scientists and engineers dor Paul A. Tipler en Gene P. Mosca, een aanrader! Kostprijs rond de 60 euro.

Berichten: 46

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Zoek maar eens op Giancoli. Oorspronkelijke geschreven in het Engels, maar de boeken zijn ook in het Nederlands vertaald. Deze boeken worden op de TU Delft en TH Rijswijk gebruikt.

Berichten: 817

Re: Uitgebreid nederlandstalig boek over natuurkunde

Zoek maar eens op Giancoli. Oorspronkelijke geschreven in het Engels, maar de boeken zijn ook in het Nederlands vertaald. Deze boeken worden op de TU Delft en TH Rijswijk gebruikt.
Mijn prof. mechanica vorig jaar liep ook hoog op met dit boek. Het hele jaar gebruikte hij applets, diagrammen en oefeningen uit dat boek.

Helaas was de persoon die het boek moest kiezen iemand anders, en kreeg hij zijn zin niet. Maar hij moet zeker een keer of 2 per les hebben gezegd hoeveel beter hij het boek van Giancoli vond.

Aangezien hij toch al ettelijke jaren les gaf zal hij wel weten waarover hij het had. Bij deze ga ik Jelix's aanrader steunen. Hoewel het niet op persoonlijke basis is, maar uit een bron die toch wel met die materie bezig is (prof mechanica)

Daarnaast heb ik goede ervaringen met het boek 'University Physics' van Young en Freedman (Klik voor info).

Het was de bedoeling om onze zelfstudie uit dit boek te doen, en dat viel eerlijk gezegd mee.

Alles staat er gestructureerd in. Er staan werkelijk tonnen en tonnen aan oefeningen en inzichtsvragen in.

Het enige nadeel (vind ik) is dat de uitgewerkte voorbeeldoefeningen niet altijd tot in detail uitgewerkt zijn, waardoor ze hun functie als voorbeeld soms verliezen. (en de kostprijs van 180 euro indien je geen korting via je school krijgt. Dat is een behoorlijk bedrag.)

ivm de oplossingen: Alleen de eindoplossing en een antwoord in zinvorm op redeneringsvragen zijn te vinden.

Voor uitwerking van de oefeningen wordt verwezen naar de voorbeelden.

Maar als je enkel naar de eindoplossing zoekt, staan ze er allemaal in denk ik. (apendix vanachter)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer