Hoe magneet demagnetiseren?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Hoe magneet demagnetiseren?

Ik weet dat we een magneet kunnen magnetiseren door op een spoel een gelijkstroom te sturen. Ik maak dan noord en zuid kant. Maar hoe kan ik dit magneet minder magnetische eigenschappen geven. Dus de magneet demagnetiseren? Kan iemand mij hierbij helpen?

Berichten: 96

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

Hard op de grond smijten, dacht ik.

Berichten: 718

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

Warm stoken.

Berichten: 36

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

Als je de magneet verwarmt gaan de moleculen weer doorelkaar liggen,dat is een manier om hem te demagnetiseren,maar als de de magneet hard laat vallen bereik je hetzelfde doel,de molecuul deeltjes gaan ook daan weer door elkaar

dus ofwel laten vallen....ofwel verwarmen

kan beide
ik weet het eigelijk ook allemaal niet hoor :S

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

maar niet te hard laten vallen of de magneet breekt. En dan nog kan het zijn dat de stukken magnetische zijn.

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

wisselstroom?

werkt dat misschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

Het kan ook op een andere manier dan hem te laten vallen (hoewel dat ook werkt). Je kan een soort van omgekeerde "hysteresis loop" (engels) toepassen. Google daar eens op, je vind er best wel veel over.

Dan zou in theorie de magneet gedemagnetiseerd worden. In de praktijk zal hij (denk ik zelf) niet 100% worden, maar wel een heel end.

Berichten: 24

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

Door gebruik te maken van de hysteresis loop.

Uitdovende sinusgolf aansluiten op je spoel en ervoor zorgen dat de eerste golf hoger voor een hogere flux verandering zorgt dan de kract van de magneet. tijdens het uitdoven van de hysteresis loop zal de magneet de uitdoving volgen en dus uiteindelijk in nul eindigen.

Pas op: spanningen waarmee dit gebeurt dienen hoog te zijn rond de 400 volt peik (eerste cycle) en een hele lage frequenty (20 hz).

Ik heb nog wel ergens mijn eindejaars verslag liggen waarin ik er een gebouwd heb. Doe maar eens een mailje als je geintreseerd bent.
Computer games do not affect us. I mean: Otherwise we would all be running around in darkened rooms munching pills and listening to repetitive music.

Gebruikersavatar
Berichten: 104

Re: Hoe magneet demagnetiseren?

Wel eens van het Curie punt Gehoord?

Reageer