Springen naar inhoud

[scheikunde] halfcellen / titratie

• Log in om te kunnen reageren

xniels

xniels

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2008 - 16:29

Beste mensen!

Voor een practicum over invloed van verdunning op nernstpotentiaal zou ik de celpotentialen moeten meten tussen

1)koppel Cu2+ / Cu(solid) en de kalomelelektrode
en
2) koppel Ag+/Ag(solid) en de kalomelektrode

nu moeten we bij 4 verschillende concentraties CuSO4 & 4 verschillende concentraties AgNO3 telkens met de kalomelelktrode de celpotentialen meten

dan hebben we 8 celpotentialen deze uitzetten ifv log(1/concentratie)

nu mijn vraag: je moet de helling bepalen en de standaardpotentiaal voor koppels Cu2+/Cu & Ag+/ag

****ik snap niet juist wat ze hier met 'de helling bepalen' bedoelen,
voor de standaardpotentiaal zit ik al zo ver:

E(Cu2+/Cu) = Eo (Cu2+/Cu) - 0.059/n x Log reductans/oxidans = 0.34 - 0.059/2 x log (1/concentratie Cu2+)

E(Ag+/Ag) = 0.80 - 0.059/1 x Log (1/concentratie Ag+)

****en ik weet ook niet juist hoe je hier aan je concentraties Cu2+ en Ag+ komt

----------

wat betreft de titratie van ascorbinezuur moeten we

4gram afwegen, oplossen in water, aanlengen tot 100mL
verdun 10 mL van de oplossing tot 100 mL ( dan nog maar 0,4gram op die 100 mL neem ik aan)
titreer dan 10,0 mL van de verdunde oplossing ( dus van de 100 mL oplossing waar nog maar 0,4gram inzit neem ik aan) met een 0,0100 molaire trijodideoplossing, vergeet niet zetmeel toe te voegen. Doe dit laatste punt nog 2x.

wat je hieruit weet is dat je dan uiteindelijk 0,4gram/100mL concentratie gebruikt en het Volume 0,0100M trijodide-opl dat je moet toevoegen?

****maar wat moet je hier precies uithalen om het massaprocent ascorbinezuur in het poeder te bepalen?

is dit dan m(product) dat je op één of ander manier haalt van het volume 0,0100M ( V x M = n en m=n x MM ? )

delen door het m(oplossing) dit zijnde dan 0,4 gram?

en uiteindelijk maal 100 ( m% = m(prod)/m(tot.opl) x 100 )

bedankt op voorhand!
niels

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures