[wiskunde]fourieranalyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[wiskunde]fourieranalyse

Ik heb hier een merkwaardige oefening waar ik maar blijf vast aan zitten.

De opgave is de volgende:

"f(t) is een periodieke functie die binnen het interval
\(]-\pi,\pi[\)
met lengte van één periode gedefinieerd is als:
\(f(t) = \left\{ \begin{array}{rcl}e^t & \mbox{for}& -\pi<t<0 \\ e^{-t} & \mbox{for} & 0<t<\pi\end{array}\right\)
"

Ik merk even op dat dit overduidelijk een even functie is.

Opgave: Bepaal de Fourrierreeksontwikkeling van deze functie.

Een Fourrierreeks wordt zo beschreven:
\(f(t) = M + \sum\limits_{n = 1 }^\infty (a_n \cdot \sin(n \cdot \omega \cdot t) + b_n \cdot \cos(n \cdot \omega \cdot t))\)
Hier gelden: Periode T =
\(2\pi\)
en
\(\omega = 1\)
met:
\(M = \frac{1}{T} \cdot {\int\limits_{0}^T} f(t) \cdot dt\)
\(a_n = \frac{2}{T} \cdot {\int\limits_{0}^T} f(t) \cdot \sin(n \cdot \omega \cdot t) \cdot dt\)
\(b_n = \frac{2}{T} \cdot {\int\limits_{0}^T} f(t) \cdot \cos(n \cdot \omega \cdot t) \cdot dt\)
Nu is het toegestaan de intervallen te verschuiven van 0 naar -T/2 en van T naar +T/2 respectievelijk.

Nu zit ik bij deze oefening in de problemen.

M vinden is niet moeilijk. Ik kom uit dat M 0 is.
\(a_n\)
is ook nul, dat is een eigenschap van
\(a_n\)
als we met een even functie werken.

met
\(b_n\)
zit ik in de problemen.

Ik kom maar niet aan die uitkomst, en het verste dat ik nu gekomen ben kom ik op een bepaald punt aan een deling door 0 en ik kan niet verder.

Eerst geef ik de functie de juiste intervallen, namelijk van -T/2 tot +T/2. Die vervang ik en dan bekom ik:
\(b_n = \frac{1}{\pi} \cdot {\int\limits_{-\pi}^\pi} f(t) \cdot \cos(n \cdot t) \cdot dt\)
Hier vul ik de functie in en bekom:
\(b_n = \frac{1}{\pi} \cdot {\int\limits_{-\pi}^0} e^t \cdot \cos(n \cdot t) \cdot dt + \frac{1}{\pi} \cdot {\int\limits_{0}^\pi} e^{-t} \cdot \cos(n \cdot t) \cdot dt\)
Om die integraal op te lossen maak ik gebruik van Partiële Integratie

En daar loopt het mis...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Schrijf de cos en sin als complexe e-machten.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Schrijf de cos en sin als complexe e-machten.
Dat komt pas in een volgend hoofdstuk in de leerstof, dus met andere woorden, die techniek mag ik niet gebruiken omdat ik ze op het punt van deze opgave nog niet kan kennen.

Om verder uit te werken, ik neem de eerste integraal.
\({\int\limits_{-\pi}^0} e^t \cdot \cos(n \cdot t) \cdot dt\)
als we partiële integratie toepassen bekomen we dit:
\((e^t \cdot \frac{\sin(n \cdot t)}{n \cdot t}) - {\int\limits_{-\pi}^0} \frac{\sin(n \cdot t)}{n \cdot t} \cdot e^t \cdot dt\)
(ik weet niet hoe ik die grenzen bij het eerste deel moet zetten met LaTeX...)

Maar verderwerken heeft al weinig zin, want als ik uitreken en de grenzen invul bij dat eerste deel, zit je al meteen met een deling door 0.

Wie ziet hoe het ander kan?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Woeps, ineens zie ik mijn fout in. Hemeltergend vind ik dit.

Die t in de noemer mag daar niet staan, omwille van de kettingregel.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde]fourieranalyse

De primitieve van cos(nt) voer je niet goed uit. Je moet zo partieel integreren dat je dezelfde integraal er weer uitkrijgt.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde]fourieranalyse

De primitieve van cos(nt) voer je niet goed uit. Je moet zo partieel integreren dat je dezelfde integraal er weer uitkrijgt.


Rekening houdende met dit feit heb ik alles uitgereken en ik kom uit dat
\(b_n = 0\)


spijtig dat er nergens oplossingen staan in de cursus om dit te controleren.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Rekening houdende met dit feit heb ik alles uitgereken en ik kom uit dat
\(b_n = 0\)
Helaas, dat is fout.

Merk eerst op dat
\(\int_{-\pi}^0 e^t\cos(nt)dt=\int_0^\pi e^{-t}\cos(nt)dt\)
(als je dat niet direct ziet, bedenk dat grenzen omwisselen een minteken voor de integraal oplevert en substitueer vervolgens t->-t).

Nog beter: merk al in het begin op dat f(t) een even functie is op het interval [-pi,pi], cosinus natuurlijk ook, dus het product van de twee ook, dus je ziet dat
\(b_n=\frac{1}{\pi}{\int\limits_{-\pi}^\pi} f(t)\cos(n t)dt=\frac{2}{\pi}\int_0^\pi e^{-t}\cos(nt)dt\)
.

Pas partiële integratie zorgvuldig toe om
\(b_n=\frac{e^{-\pi}(e^\pi-\cos(n\pi)+n\sin(n\pi))}{1+n^2}\)
te krijgen. Vervolgens bedenk je dat n een geheel getal is, en kun je deze uitdrukking dus aanzienlijk vereenvoudigen.

Succes :D

\\edit: toen je b_n=0 kreeg, moest er toch eigenlijk een belletje gaan rinkelen: je beredeneerde al dat a_n=0, samen met b_n=0 zou dat betekenen dat f(t)=M, een constante, dat kan natuurlijk niet. Overigens zou ik ook nog eens naar M kijken als ik jou was; mij lijkt dat deze niet nul is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Phys schreef:Pas partiële integratie zorgvuldig toe om
\(b_n=\frac{e^{-\pi}(e^\pi-\cos(n\pi)+n\sin(n\pi))}{1+n^2}\)
te krijgen. Vervolgens bedenk je dat n een geheel getal is, en kun je deze uitdrukking dus aanzienlijk vereenvoudigen.

Succes :D
Nu heb ik me eindleijk weer eens aan m'n wiskunde gezet en geprobeerd dit op te lossen, en ik kom een iets andere uitkomst uit dan de jouwe.

Mijn resultaat is:
\(b_n = \frac{2}{\pi} \cdot \frac{1-(e^{-\pi} \cdot \cos(n \cdot \pi))}{n^2 + 1}\)
Ik vraag me trouwens af waarom er in jouw oplossing
\(e^\pi\)
staat, zonder minteken. Dat kan je in deze oefening namelijk nooit bekomen, sinds:
\({\int} e^{f(t)}\cdot dt = e^{f(t)}\cdot f(t) + C\)
Daar
\(f(t) = -\pi\)
zal er altijd
\(-\pi\)
blijven staan en zal dit nooit positief kunnen worden.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Evil Lathander schreef:Nu heb ik me eindleijk weer eens aan m'n wiskunde gezet en geprobeerd dit op te lossen, en ik kom een iets andere uitkomst uit dan de jouwe.

Mijn resultaat is:
\(b_n = \frac{2}{\pi} \cdot \frac{1-(e^{-\pi} \cdot \cos(n \cdot \pi))}{n^2 + 1}\)
staat, zonder minteken. Dat kan je in deze oefening namelijk nooit bekomen
Ik denk niet dat jij daar een uitspraak over kunt. Immers, je weet toch niet hoe ik mijn antwoord eventueel heb vereenvoudigd?
, sinds:
Het Engelse 'since' in de betekenis 'aangezien' kun je niet letterlijk naar het Nederlands vertalen :P
\({\int} e^{f(t)}\cdot dt = e^{f(t)}\cdot f(t) + C\)
:D Dit is heel erg fout! Leid het rechterlid eens af.

Ben je misschien in de war met
\(\frac{d}{dt}e^{f(t)}=f'(t)\cdot e^{f(t)}\)
?
Daar
\(f(t) = -\pi\)
zal er altijd
\(-\pi\)
blijven staan en zal dit nooit positief kunnen worden.
Ik heb geen idee waar je het over hebt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Phys schreef: :D Dit is heel erg fout! Leid het rechterlid eens af.

Ben je misschien in de war met
\(\frac{d}{dt}e^{f(t)}=f'(t)\cdot e^{f(t)}\)
?
Ja, had ik het eerst nagekeken, dan nog eens fout hier gezet ook :P

Uit m'n cursus van vorig jaar:
\(\int e^{f(x)} \cdot d(f(x)) = e^{f(x)} + C\)
Da's inderdaad al heel wat anders, deze notatie van mij gaat ervanuit dat je differentialen gaat gebruiken om je functie aan te passen zodat er weldegelijk
\(d(f(t))\)
komt te staan ipv
\(dt\)
.

Differentialen staan bij ons in de cursus als:
\(d(f(t))\)
wat niet hetzelfde is als de afgeleide:
\(D(f(t))\)
Het verband is:
\(D(f(t)) = \frac{d(f(t))}{dt}\)
Jouw manier gebruikt de kettingregel en zou inderdaad exact hetzelfde moeten uitkomen.

Komen we werkelijk hetzelfde uit? Ik zie niet hoe ik jouw functie naar de mijne moet omzetten en omgekeerd.

Waar ik het verder over heb kan perfect uitgelegd worden met de afleiding die je toont ter uitleg.

f(t) zal altijd f(t) blijven, dus altijd -t

sinds er altijd ofwel
\(\pi\)
of 0 ingaat, zie ik niet in hoe het mogelijk is dat je
\(e^\pi\)
(positieve Pi) kan bekomen.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Komen we werkelijk hetzelfde uit? Ik zie niet hoe ik jouw functie naar de mijne moet omzetten en omgekeerd.
Mijn uitdrukking:
\(b_n=\frac{2}{\pi}\cdot\frac{e^{-\pi}(e^\pi-\cos(n\pi)+n\sin(n\pi))}{1+n^2}\)
niet aan
\(e^\pi\)
kan komen, omdat het teken van de macht van e niet kan aangepast worden door integratie(in dit specifiek geval allesinds)[/quote]Natuurlijk komt ik niet op
\(e^{\pi}\)
uit door dit rechtstreeks te integreren, maar ik had mijn antwoord zodanig vereenvoudigd dat ik een factor
\(e^{\pi}\)
buiten haakjes gehaald heb.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: [wiskunde]fourieranalyse

Achja, ik hield er geen rekening mee dat
\(e^{-a} \cdot e^a = 1\)
(hier
\(a\in\rr\)
dacht ik zo.)

Nou ben ik allesinds blij dat ik het snap.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde]fourieranalyse

sinds
Nogmaals, dit is geen correct Nederlands :D
er altijd ofwel
\(\pi\)
(hier
\(a\in\rr\)
dacht ik zo.)
Dat verklaart een hoop :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer