Calciumwaterstofsulfiet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

Calciumwaterstofsulfiet

Ik vind in mijn cursus chemie onder het hoofdstukje 'waterstofzouten':

calciumwaterstofsulfiet: Ca(HSO3)2

Dit zit eigenlijk onder naamgeving, maar ik vraag me af of deze molecule wel klopt als je de elementen opsplitst in ionen.

Ik ga uit van het volgende:

Ca2+

H+

O2-

S+6 of S2-

Voor beide gevallen kom ik dan een geladen molecule uit... Wat klopt hier niet?

Berichten: 8.614

Re: Calciumwaterstofsulfiet

tsjoek schreef:calciumwaterstofsulfiet: Ca(HSO3)2

Dit zit eigenlijk onder naamgeving, maar ik vraag me af of deze molecule wel klopt als je de elementen opsplitst in ionen.
HSO- (waterstofsulfiet) ís het ion en heeft één negatieve lading en komt tweemaal voor.

Ca2+ heeft twee positieve ladingen. Alles klopt dus.

Overigens heeft de S in HSO3- een oxidatietrap van +4.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 42

Re: Calciumwaterstofsulfiet

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik begrijp dat de molecule kan bestaan als S een oxidatietrap van +4 heeft... alleen vraag ik me af hoe dit mogelijk is? S heeft toch 6 valentie-elektronen? Ik ga er dus vanuit dat het ofwel 6 elektronen afgeeft, ofwel 2 opneemt. Maar waarschijnlijk moet ik het bij een covalente binding gaan zoeken?

Berichten: 42

Re: Calciumwaterstofsulfiet

In orde, ik moest het inderdaad bij covalente bindingen zoeken. Ik heb de Lewisstructuur eens uitgeschreven, en nu is alles duidelijk. Bedankt voor de reactie.

Berichten: 8.614

Re: Calciumwaterstofsulfiet

Graag gedaan. Ik zie nu ook dat ik slordig ben geweest met de lading van waterstofsulfiet. Die heb ik in subscript gezet i.p.v. in superscript.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer