Springen naar inhoud

Pseudepigrafie en de brieven van paulus


  • Log in om te kunnen reageren

#1

druijf

    druijf


  • >250 berichten
  • 320 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2008 - 11:21

In de wetenschappelijke bestudering van de Bijbel is het gebruikelijk om een aantal brieven van Paulus niet aan Paulus zelf toe te schrijven, vanwege het verschil in stijl in inhoud.

Het gaat om de volgende brieven:
2 Thessalonicenzen
Colossenzen
Efeziers
1 & 2 Timotheus en Titus

2 Thessalonicenzen lijkt op 1 Thessalonicenzen, maar de eschatologie - in het bijzonder wanneer het einde zal komen en de komst van een soort antichrist figuur - verschilt van 1 Thess. en komt verder ook niet ter sprake in brieven van Paulus.
Colossenzen geeft repliek op een groep dwaalleraren die een soort Joodse mystiek progageren, de schrijfstijl en theologie zijn anders dan andere brieven - interessant is met name de notie dat de schrijver de opstanding van gelovigen in het verleden zet, vergelijk Rom 6:4 met Col 2:12.

Efeziers is rondgangsbrief over de relatie tussen Jood en Grieks, ook hier lijken woordgebruik, stijl en theologie verschillend met andere brieven van Paulus.
- interessant zijpuntje is de verwantschap tussen de 2 eerder genoemde brieven.

De zogenaamde pastorale brieven, 1 & 2 Tim. en Titus worden meestal ook niet aan Paulus toegeschreven vanwege het woordgebruik en het verschil in historische achtergrond.

Pseudepigrafie was een veel voorkomend verschijnsel in joodse en christelijke kringen. Een voorbeeld is de zogenaamde derde brief aan de Corinthiers, check http://en.wikipedia....the_Corinthians
Tekst: http://biblefacts.org/church/3cor.html

Hoofdvraag voor de door mij beoogde discussie
Is het plausibel om deze bovengenoemde brieven aan te duiden als pseudepigrafen?

Als tegenargumenten kun je misschien het volgende inbrengen:

Schrijfstijlen van personen kunnen naar omstandigheden veranderen.
Paulus kan zelf een ontwikkeling doorgemaakt hebben in zijn theologie. Daarom kunnen we in de gevangenisbrieven wat andere theologische gezichtspunten zien dan erbuiten.
Er is een mogelijkheid dat Paulus na zijn bezoek in Rome is vrijgelaten en dat de pastorale brieven daarna zijn geschreven, wat het verschil in historische situatie zou kunnen verklaren.

Veranderd door druijf, 01 december 2008 - 11:31


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures