Perpetual motion

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Perpetual motion

Hallo

De defenitie van een perpetuum mobile geeft dat het een apparaat is die meer energie produceert dan het gebruikt.

We weten allemaal dat zulke apparaten niet bestaan.

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een apparaat met de langst aanhoudende beweging. Wat ik me afvroeg; welk apparaat heeft het minste energie verlies? Bestaan er apparaten (gedreven door bijvoorbeeld zwaartekracht) die al tientallen jaren een aanhoudende beweging hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Perpetual motion

Gyroscopen in satalieten draaien jaren onafgebroken zonder nieuwe energie toevoer. Een elektrische stroom in een supergeleidende ring kan oneindig lang door blijven draaien (of althans er is nog geen maximum tijd gevonden). In principe zijn er genoeg manieren te verzinnen in de ruimte waarmee je wrijving opheft. Iets in vacuum zwevend in een magnetisch veld zou heel lang kunnen ronddraaien. Het limiet is hoe schoon je je vacuum kan maken en dat lukt op dit moment niet echt veel beter dan 10^-12 mbar (wellicht nog 10^-13, maar dan houdt het echt op, dit zijn echter nog steeds miljarden en miljarden deeltjes die rondzweven in de ruimte en tegen je draaiende voorwerp aankomen).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perpetual motion

Gyroscopen in satalieten draaien jaren onafgebroken zonder nieuwe energie toevoer.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Volgens mij zit er een elektromotortje in dat die tol zo af en toe weer een zwieper geeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Perpetual motion

Ongetwijfeld dat er om de zoveel tijd gezwiepd moet worden, maar ik dacht dat het erg lang zonder kon. Ik weet geen exacte data.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Perpetual motion

De beweging vd moleculen is ook eeuwig. Toch twee kanttekeningen.

1. meestal bedoelt men met een perpetuum mobile een apparaat dat zonder energie toevoer eindeloos arbeid kan leveren.

Dit perpetuum mobile van de eerste soort. Die is in strijd met de wet van behoud van energie.

2. Er is ook een perpetuum mobile van de tweede soort die in strijd is met de tweede hoofdwet van de thermodynamica.

Een (dus onmogelijk) voorbeeld: bouw een schip, dat de thermische energie van de oceaan gebruikt om zijn motor aan te drijven.

Reageer