leestekens

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

leestekens

Ik heb een vraag aaande "taalknobbels" over het gebruik, en met name onderscheid, van de leestekens: streepjes and komma's.

Janneke, het leukste meisje van de klas, had nu ook griep.

Janneke- het leukste meisje van de klas- had nu ook griep.

Vraag: kan de bijstelling:het leukste meisje van de klas, zowel tussen komma's alswel tussen "streepjes" worden geplaatsts, aangezien dat meer en meer zo owrdt geschreven. Indien niet, wat is het het precieze verschil in toepassing?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: leestekens

Nog zoiets: Janneke (het leukste meisje van de klas) had nu ook griep.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: leestekens

Dat mag ja. De streepjes kunnen ook los staan, maar moeten in ieder geval niet vast aan Janneke.

Dus zo:

Janneke -het leukste meisje van de klas- had nu ook griep.

Of zo:

Janneke - het leukste meisje van de klas - had nu ook griep.

In dat laatste geval (met losse streepjes) moet je voor de streepjes eigenlijk een iets ander karakter hebben, een "lang" streepje (geen underscore). Unicode teken U+2014 of 0x97 in windows 1252 ansi, zoiets.

Ik hoop dat hij het overal doet, ik bedoel dit:

Janneke — het leukste meisje van de klas — had nu ook griep.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: leestekens

Het verschil tussen ,x, -x- en (x) is volgens mij gewoon gevoelsmatig.

Bij komma's hoort de tussenzin er meer bij dan bij haakjes. De streepjes vormen een tussenoplossing.

Re: leestekens

Bedankt voor de reacties. Ik ben pas sinds kort weer aan het lezen en schrijven in het Nederlands, en het viel me op -- naast dat wij toch echt een wonderschone taal hebben -- dat ook Nederlands, continue aan verandering onderhevig is. Niet alleen qua leestekens, maar ook spellingswijs. Ook ik ben van mening dat leestekens de leesbaarhied dienen, en niet andersom: toepassen op gevoel lijkt me het beste.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: leestekens

Mijn Nederlands leraar zei dat ,X, het beste is want -X- maakt er meer een bijzin van (of andersom dat weet ik niet meer :shock: maar ,X, was in ieder geval beter )
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: leestekens

QQ schreef:Ik heb een vraag aaande "taalknobbels" over het gebruik, en met name onderscheid, van de leestekens: streepjes and komma's.  

Janneke, het leukste meisje van de klas, had nu ook griep.

Janneke- het leukste meisje van de klas- had nu ook griep.

Vraag: kan de bijstelling:het leukste meisje van de klas, zowel tussen komma's alswel tussen "streepjes" worden geplaatsts, aangezien dat meer en meer zo owrdt geschreven. Indien niet, wat is het het  precieze verschil in toepassing?  

Alvast bedankt.
Als je met komma's werkt, hoort de bijzin bij de zin. Gebruik je het koppelteken dan plaats je de bijzin eigenlijk buiten de betekenis van de zin. Het hoort er niet meer echt bij en kan dus gewoon weggelaten worden.

Berichten: 9

Re: leestekens

Maar ook als je met haakjes of komma's werkt, zou je het tussenstuk weg moeten kunnen laten zonder het doel of de grammaticale correctheid te be-invloeden...

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: leestekens

Maar ook als je met haakjes of komma's werkt, zou je het tussenstuk weg moeten kunnen laten zonder het doel of de grammaticale correctheid te be-invloeden...


Grammaticaal gezien wel, maar qua betekenis niet. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, hoor. Een komma geeft een korte rust aan, een koppelteken of haakje niet.

Reageer