Springen naar inhoud

[natuurkunde] richting van de kracht

• Log in om te kunnen reageren

moonba

moonba

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2008 - 18:33

Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Het gaat om opgave 1b:

1. Een uithangbord heeft de volgende constructie. (Hoe krijg ik hier een plaatje?) (Het bord is 100cm breed en 50 cm hoog. er is een staaf die de muur verbindt met het midden van de bovenkant van het bord en een staaf die de rechteronderkant van het bord verbindt met de muur.

Bedenk zelf de gegevens voor de massa van het uithangbord, de grootte van het bord en de lengte van de staven waarmee het bord aan de muur bevestigd is.

1.a. Bereken de spankracht in de bovenste schuine staaf.
1.b. Bereken de richting en grootte van de kracht van de onderste staaf op het gebouw.

Hieronder mijn uitwerkingen tot nu toe:

Uitwerkingen
Ik heb voor de volgende gegevens gekozen.
Het bord heeft een totale massa van 1 kg.
De lengte van de schuine staaf is 1 m en de lengte van de onderste staaf is 25cm(dus hangt het bord onder een hoek van 41˚ met de staaf). Het bord heeft afmetingen van 100*50(cm).

De kracht die op het bord werkt is de zwaartekracht(Fz), die in dit geval dus 9,81N is. Aangezien het bord stil hangt is de resulterende kracht 0.
Vraag 1a
De spankracht in de bovenste schuine staaf moet gelijk zijn aan het gehele gewicht van het uithangbord(m*g). De kracht die de horizontale staaf uitoefent werkt alleen in de horizontale richting, dus die gebruik je hier niet.

m*g=9,81N
Om de spankracht in de schuine staaf te bepalen moet je de y-component van de kracht in de staaf berekenen. Met gonio is dit eenvoudig te doen. Fy= Fstaaf*sin 41˚.

Om stil te blijven hangen moet Fy dus gelijk zijn aan m*g(9,81N). Dus Fstaaf*sin 41˚=9,81, daaruit volgt dat Fstaaf=9,81(m*g)/sin41˚=14,95N

Of door gebruik te maken van de momentenwet(waarin je eigenlijk hetzelfde doet). De momenten van beide krachten(Fz en Fstaaf) moeten aan elkaar gelijk zijn
De arm van de Fz is 75cm, dus M=75*9,81
De arm van de kabel is dan 75sin41˚=49cm
Dit geeft Fkabel= (75*9,81)/49=14,95N

Vraag 1b
De grote van de horizontale kracht, dus de kracht op de onderste staaf is eenvoudig te bepalen. We weten de kracht in de staaf(14,95N). Dus de kracht in de horizontale component is 14,95cos41˚=11,28N

Ergens klopt iets niet. Ik weet niet wat ik met de richting van de kracht in de onderste staaf aanmoet. Ik weet sowieso niet of mijn berekening wel klopt.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2008 - 19:21

Om te beginnen:

1. Een uithangbord heeft de volgende constructie. (Hoe krijg ik hier een plaatje?)

Zie hier.

Veranderd door Klintersaas, 01 december 2008 - 19:21

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

moonba

moonba

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2008 - 19:42

Dank je wel!

http://img396.images...gbordpn8.th.jpg

Hopelijk is het zo wat duidelijker!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures