Springen naar inhoud

Biogas uit houthakseling

• Log in om te kunnen reageren

LaurensD

LaurensD

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2008 - 19:36

Hallo,

Mijn naam is laurens, ik ben afkomstig uit west vlaanderen, Belgi.

Ik had een vraag die voortvloeit uit een discussie met m'n werkgever.

Korte schets :

We hebben een afbraakbedrijf waar heel wat afvalstromen op gestockeerd worden. En van deze afvalstromen is snoeihout (bomen, takken, hagen, hier en daar wat grond, ...).

Wanneer de hoop groot genoeg is, laten wij deze verhakselen door een grote shredder. Het product wat hier uit komt is een mengeling van houthakseling en aarde (in mindere mate) (foto van shredder : http://www.bouwmachi....php?id=100241)

Deze behandeling hebben wij nu 2 weken geleden laten uitvoeren. Omdat wij echter dit product trachten aan de man te brengen, moeten wij het effectieve hout zeefden van de aarde. Dit doen wij met een grote zeefmachine. (dit terzijde)

Wanneer wij met onze graafmachine scheppen in de houtschors komt er een sterk ruikende damp vrij.

Mijn vraag is nu : wat is deze damp ? Is dit biogas die voorkomt uit het organische houtafval ? Of een ander soort gas ?

En hoe gebeurt deze reactie?

Alvast heel erg bedankt

laurens

Veranderd door LaurensD, 01 december 2008 - 19:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2008 - 19:28

Het is m.i. te vergelijken met hooibroei
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooibroei

Veranderd door Gesp, 08 december 2008 - 19:29

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2008 - 20:05

Uit de processen die zich afspelen bij oa. schors kan methaan vrijkomen (biogas), maar dit is een reukloos gas, en zal dus niet de sterke geur zijn die je waarneemt.
Hoeveel dit echter is, en of het genoeg is voor rendabel te zijn kan ik je niet zo dadelijk op antwoorden.
Klik, voor een tabel voor de staat Washington in de VS

door de aanwezigheid van suikers zou het volgens mij ook best kunnen dat er methanol/ethanol gevormd wordt (alcohol zeg maar) in dit proces. Dit zou eventueel een sterke geur kunnen geven.
( Korte geschiedenis van het winnen van alcohol uit hout)

Dit lijken me de meest voorkomende bijproducten bij zulke hopen houtsnipsels.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures