Springen naar inhoud

Na de dood

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 14:03

Stel: dat God leven is en de dood de Duivel, wie is hier de sterkste?

Stel: is er een vooropgezet pan dat leven en dood elkaar bedreigen?

Stel: kun je de dood zolang mogelijk voorblijven, door op te letten op signalen, voortekenen en voorgevoelen.

Waarom zijn levende organismen zeer gevoelig voor externe en interne gevaren die het leven kunnen beeindigen? Want een kogel die in een vitale plaats van een fysiek lichaam binnen dringt maak een eind aan het leven?

Waarom zijn zoveel mensen bang voor de dood? Persoonlijk ben ik niet bang voor de dood, alleen de manier waarop.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Erik

Erik

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 14:25

dat God leven is en de dood de Duivel, wie is hier de sterkste?

Waarom niet andersom?
Per slot van rekening gedraagt een groot gedeelte van de mensheid zich slecht in de ogen van de religie, en slechtheid is volgens hen duivels, dus leven=de duivel, pas als je dood gaat en je hebt je goed gedragen kom je in het paradijs, dus dat moment wordt dan bepaald door god, dus god=dood.

De sterkste wordt bepaald door het simpele feit dat je leeft of dood bent. :wink:

is er een vooropgezet pan dat leven en dood elkaar bedreigen?

Dat dood het leven bedreigd wel, maar andersom niet, dood is nu eenmaal een terminale staat, dus als je niet gelooft in re´ncarnatie zal leven deze staat dus niet kunnen bedreigen.

Waarom zijn zoveel mensen bang voor de dood? Persoonlijk ben ik niet bang voor de dood, alleen de manier waarop.

Ik denk dat de meeste mensen juist bang zijn voor die manier waarop.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,
is not "Eureka!" (I've found it!),
but "That's funny..."

Isaac Asimov

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2005 - 16:10

Beste Erik

Waarom niet andersom?
Per slot van rekening gedraagt een groot gedeelte van de mensheid zich slecht in de ogen van de religie, en slechtheid is volgens hen duivels, dus leven=de duivel, pas als je dood gaat en je hebt je goed gedragen kom je in het paradijs, dus dat moment wordt dan bepaald door god, dus god=dood.

Waarom niet andersom, schreef je? Daar heb ik ook over nagedacht. Je kan het ook zo stellen, dat God en de Duivel twee in een zijn en dat onze lieve heer ons laat zien hoe hij of zij wil hoe wij ons moeten gedragen.

De sterkste wordt bepaald door het simpele feit dat je leeft of dood bent. :wink:

Sorry, ik geloof dat je deze vraag niet snap, ik doelde wat is sterker leven of dood?

Dat dood het leven bedreigd wel, maar andersom niet, dood is nu eenmaal een terminale staat, dus als je niet gelooft in re´ncarnatie zal leven deze staat dus niet kunnen bedreigen.

Hmm, kom mij bekent voor. Maar leven kan de dood wel bedreigen. Leven en dood behoef je niet individueel te bekijken, maar in zijn of haar algemeenheid. Als nu, op dit moment geen leven meer mogelijk is of zou zijn en langzaam uitsterft, dan heeft de dood gewonnen, dus de dood is hier de sterkste.

Ik denk dat de meeste mensen juist bang zijn voor die manier
waarop.

Dat is duidelijk. :shock:

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2005 - 13:09

Stel: dat God leven is en de dood de Duivel, wie is hier de sterkste?

Stel: is er een vooropgezet pan dat leven en dood elkaar bedreigen?

Stel: kun je de dood zolang mogelijk voorblijven, door op te letten op signalen, voortekenen en voorgevoelen.

Waarom zijn levende organismen zeer gevoelig voor externe en interne gevaren die het leven kunnen beeindigen? Want een kogel die in een vitale plaats van een fysiek lichaam binnen dringt maak een eind aan het leven?

Het startpunt mag niet zijn dat god voor leven staat.
Om typische vormen van onze cultuur te begrijpen zoals het begraven van dood blijkt dat er een zekere afstand bestaat tussen dood en leven vandaar dat er een zekere angst is. Niet voor de dood zelf maar voor de overgang van leven naar dood is er een angst om dat men niet weet wat er zal gebeuren.

Uit filosofisch antropologisch standpunt moet je vertrekken dat de dood de ultieme lust is. (Indien u de standpunten van Freud en Plato doortrekt; voor Aristoteles is de dood het ultieme punt van onlust)

• Gast

Geplaatst op 14 juni 2005 - 13:03

Wat denk jij wat er gebeurt na de dood? 8)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2005 - 13:13

Dan val je weer terug van fysiek gemanifesteerd worden naar conceptueel bestaan. Denk ik :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 14 juni 2005 - 13:43

EN nu in het nederlands :shock:?

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 14:09

je beland in de hemel.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2005 - 14:14

je beland in de hemel.

En nu in het Nederlands? :shock:

(serieus, ik bedoel niet je spelfout, maar de betekenis ;))
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 15:11

je belandt in de hemel.

En nu in het Nederlands? :shock:

(serieus, ik bedoel niet je spelfout, maar de betekenis ;))

kenmerken zijn:
geen fysieke of geografische locatie op aarde,
men kan er niet fysiek naar toe reizen,
men kan er na de dood komen en
de hemel wordt als een plaats beschouwd waar men eeuwig gelukkig is.

Universalisme, alle mensen uiteindelijk gered zullen worden en naar de hemel zullen gaan wanneer zij sterven.

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 16:08

er gebeurt niets , je bent gewoon dood wordt nog een aantal jaren herdacht en dat is het ...

de mens is zo hard in het ongeloof dat iets niet gewoon kan stoppen, dus 'verzinnen' (volgens mij) we de hemel om te zeggen dat iedereen voortleefd. dus wat ik wil zeggen is de mens heeft de hemel verzonnen omdat hij niet kan begrijpen dat het leven gewoon kan stoppen na de dood.

(maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening):shock:

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 22:43

Dan val je weer terug van fysiek gemanifesteerd worden naar conceptueel bestaan. Denk ik :shock:

Wat bedoel je precies met conceptueel bestaan?

Bestaan als een gedachte(concept)?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2005 - 22:46

Wat bedoel je precies met conceptueel bestaan?

Bestaan als een gedachte(concept)?

Ja, een concept dat niet wordt gerealiseerd door fysieke processen.

Wat nu (nu ik nog leef) wel het geval is, namelijk de moleculen die het concept "ik" als organische constructie realiseren.

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 01:06

je leeft door in de gedachten van andere mensen "als je geluk hebt kan dat zelfs positief zijn"

stiekem hoop ik wel op een leven na de dood, maar alles wijst erop dat het na je laatste tik afgelopen is. Maar als je wat geluk hebt blijft hetgene wat je doorgegeven hebt aan je kinderen nog verder bestaan.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 01:11

je belandt in de hemel.

wat als je een heel leven mentaal gehandicapt bent geweest? wordt je dan in de hemel "normaal" en moet je dan beseffen dat je op aarde wat problemen hebt gehad ofzo? Vervolgens moet je dan denken: " ach ja, ik heb hier toch rijstpap met gouden lepeltjes" dus da is allemaal ni zo erg :shock:

helaas helaas, the end is the end, laten we er maar van profiteren en zoveel mogelijk dingen doen die leuk zijn. dan kan je tenminste sterven met de glimlach.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures