Stalen balk onder plat dak

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Stalen balk onder plat dak

Kan iemand mij helpen met de volgende situatie

Ik wil een draagmuur muur verwijderen onder een houten plat dak. Vanuit de draamuur gaat er een serie houten balken de ene kant en en een serie de ander kant. Deze lopen niet door en zijn dus los van elkaar!!

Overbrugging is 4 mtr.

Om de houten balken op te vangen moet er een ligger onder.

Welke moet ik daarvoor gebruiken?

Ik kan een H-profiel gebruiken, maar dan moet het onder de balken, wat een koof in mijn plafond creeert.

Ik kan natuurlijk ook 2x een hoekprofiel gebruiken, die precies tussen de balken past.

Bij voorbaat dank

BA de Haas

Berichten: 4.502

Re: Stalen balk onder plat dak

Jij kaart hier een eenvoudig statisch probleem aan;als je wat kennis van statica hebt is dat op te lossen.

Het WSF probeert wetenschappelijke problemen op te lossen en daar klussen adviseurs,hobbijisten en moderatoren aan,voor zover ik dat "back seated" begrijp ! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Stalen balk onder plat dak

Is het een doorlopende draagmuur die van gevel tot gevel loopt?

wat je dan zou kunnen doen is inderdaad H profielen gebruiken, maar dan van muur tot muur.

deze moet je ergens op laten steunen. Dit kan nog op een deel van de bestaande draagmuur.

wat je ook zou kunnen doen is aan de zijdes van de oude muur staanders plaatsen waar het H profiel op komt te liggen.

let wel op dat je stempels gebruikt om het dak te supporten bij het slopen van de muur.

gr.

Berichten: 4.502

Re: Stalen balk onder plat dak

Nog een hint:

Het zou makkelijk zijn als je onderzoekt hoeveel vloeroppervlak met belasting ,hoeveel resterend muur oppervlak en hoeveel platdakoppervlak er rust op elke meter lengte van die mogelijke H-balk.

Daaruit volgen de zg. oplegreacties van de H-balk;als de steen eronder dat niet kan dragen zou het aan te bevelen zijn op tegen de dwarsmuren bij de opleggingen een stalen kolom in de vorm van een H-profiel,dan wel een kokerprofiel te gebruiken om de balklast direct op de onderliggende fundering of keldermuren te laten rusten met gebruik van stalen voetplaten.

Bij heel zware belastingen gebruikte ik wel een stalen raamwerk voor een gelijkmatige overdracht van de balkbelasting op een onderliggende H-balk op een funderingstrook om die zo gelijk mogelijk als in de oorspronkelijke toestand te belasten om zettingen/scheuren te voorkomen.

Verder moet de hoogste draagbalk heel weinig kunnen doorbuigen,anders treden er in de evt.bovenliggende muur scheuren op .

Sterkte met de verbouwing! :D

Berichten: 582

Re: Stalen balk onder plat dak

haas1001 schreef:Kan iemand mij helpen met de volgende situatie

Ik wil een draagmuur muur verwijderen onder een houten plat dak. Vanuit de draamuur gaat er een serie houten balken de ene kant en en een serie de ander kant. Deze lopen niet door en zijn dus los van elkaar!!

Overbrugging is 4 mtr.

Om de houten balken op te vangen moet er een ligger onder.

Welke moet ik daarvoor gebruiken?

Ik kan een H-profiel gebruiken, maar dan moet het onder de balken, wat een koof in mijn plafond creeert.

Ik kan natuurlijk ook 2x een hoekprofiel gebruiken, die precies tussen de balken past.

Bij voorbaat dank

BA de Haas
Ik had deze vraag al een tijdje geleden bekeken maar er is eigenlijk te weinig info.

Om deze vraag goed te kunnen behandelen zijn er tekeningen van de situatie nodig en exacte gegevens.

Het is tenslotte geen tentamenopgave, foutje 0 punten betekent in dit geval dat je vloer in kan storten of een muur.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 4.502

Re: Stalen balk onder plat dak

In de Alpha-sfeer/wereld wordt dan wel opgemerkt:

"Ik snap de vraag niet"

of

"Onderbouw je vraag eens (wat beter)"

Nb.

Op techn.nivo zou dat dan ook kunnen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Stalen balk onder plat dak

Een T-Balk met de T ondersteboven kan ook . En als het steviger moet een PI-balk, dus een T met 2 poten.

Maar dan zijn 2 L profielen mogelijk voordeliger. en hebben hetzelfde effect. Is maar net hoeveel ruimte er tussen de houten balken zit. Is het een halfsteensmuur ( 10 cm) dan zal er net een stuk ijzer van 1 centimeter tussen passen.

Reageer