Springen naar inhoud

[natuurkunde] ge´nduceerde weerstand

• Log in om te kunnen reageren

StanvanMierlo

StanvanMierlo

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2008 - 11:48

hey mensen,

weet iemand wat nou eigenlijk ge´nduceerde weerstand is?
ik moet het in mijn werkstuk vermelden.
ik weet dat het een weerstand is die je krijgt als een vliegtuig lift levert maar dat is wat te kort:P dus..kan iemand mij wat meer hierover vertellen?

thnx

edit: sorry ,'k heb het onderwerp in het verkeerde forum gezet...en ik heb geen idee hoe ik het kan verplaatsen naar huiswerk....sorry

Veranderd door Jan van de Velde, 03 december 2008 - 08:11

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2008 - 04:11

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

en ik heb geen idee hoe ik het kan verplaatsen naar huiswerk....sorry

Gelukkig ik wel :D
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2008 - 10:35

De totale weerstand van een vliegtuig (of bijvoorbeeld een formule 1 auto) is opgebouwd uit de parasitaire weerstand plus de geinduseerde weerstand.

Zoals het woord al doet vermoeden is de parasitaire weerstand het deel van de luchtweerstand dat de ontwerper zo klein mogelijk probeert te houden. Het is de luchtweerstand van het grootste deel van de romp zelf en andere delen van het vliegtuig die in de luchtstroming staan. Denk aan het landingsgestel of iets kleins als een ruitenwisser.

De geinduseerde weerstand is de luchtweerstand die rechtstreeks ontstaat als bijeffect van de liftkracht (in het geval van een vliegtuig). Bij het ontbinden van de liftkracht is het de horizontale component.

Bij toenemende snelheid van een vliegtuig neemt de parasitaire weerstand toe, terwijl de de geinduseerde weerstand juist afneemt. Dat komt omdat de invalshoek dan verkleint kan worden en de liftkracht dus een kleinere horizontale component krijgt.

Veranderd door shimmy, 03 december 2008 - 10:38

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2008 - 12:22

Dit Linkje biedt mogelijk wat verduidelijking

Het gaat ook over het voorbeeld van een vliegtuig, om in dezelfde lijn door te denken.
Vooral deel2 : de geinduceerde weerstand, lijkt me van belang.

Veranderd door ToonB, 03 december 2008 - 12:23

"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures