[scheikunde] kalk oplosser

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] kalk oplosser

hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft het oplossen van kalk, bij bijv een koffiezet apparaat.

De opdracht is als volgt:

Maak een kalkverwijderaar in vaste vorm voor een koffiezet apparaat.

Je moet dus uitzoeken hoe je kalk oplost, dit weet ik intussen, men moet een zuur gebruiken. Verder is het niet de bedoeling om een giftig zuur te gebruiken omdat het koffiezetapparaat nog wel bruikbaar moet blijven.

Ik kwam uit op citroenzuur en azijnzuur als mogelijke zuren (oxaalzuur mag niet, die is genoemd in de opdracht)

Ik heb echter geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat deze zuren een vaste vorm aannemen (een neerslagreactie misschien) en hoe ik het voor elkaar moet krijgen om als het zuur in vaste vorm verkeert, toch met de kalkaanslag gaat reageren.

bij voorbaat dank :D ,

sanddder

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Een zuur en een base doen niets met elkaar, een zure oplossing en een alkalische oplossing wel. Het gaat om opgeloste H's en OH's dus een vast zuur gaat het niet doen.

Je kan het middeltje wel in tabletvorm maken zodat iemand thuis gewoon het reservoir van het koffiezetapparaat vult met water en er een tabletje bij doet. Dat tabletje zou dan een zuur moeten zijn zoals je al opmerkte.

Dat kan toch prima?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 25

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Dit snapte ik inderdaad al, mijn vraag is dus eigenlijk hoe kan ik dit tablet maken?

Hoe is het mogelijk om bijv. citroenzuur zo te laten reageren met een andere stof dat er een vaste stof ontstaat.

In Binas tabel 45 staat namelijk alleen oxaalzuur, welke verboden is te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Een vaste stof die neerslaat wil je juist liever niet hebben lijkt me: hoe los je die later dan weer op tot een zure oplossing? Neerslagreacties kan je dus vergeten want citroenzuur en azijnzuur lossen prima op in water, right?

Ga eens verder met je redenaties: het is niet de bedoeling dat we je alle antwoorden zomaar geven. Laat eerst eens zien waar je zelf al aan hebt gedacht / hoe ver je zelf komt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 25

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Voor zover ik even kan bedenken is de enigste manier (die ik tot nu toe geleerd heb) een neerslag vormen, om iets vaste vorm te laten aannemen.

Ik ben nu op school, kijken of azijnzuur sterk genoeg is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Indampen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 25

Re: [scheikunde] kalk oplosser

tuurlijk, beetje dom van mij.

Ok, intussen azijnzuur ingedampt, maar er blijft niet van over.

ik vrees voor hetzelfde resultaat bij citroenzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Hoe ziet azijnzuur er chemisch uit en wat verwacht je dat het doet als je het indampt?

Wat was de concentratie van de oplossing en hoe veel was het? Hoe veel verwacht je dan over te houden?

Bijvoorbeeld 10 ml 0,1 molair. Dan houd je na indampen over: ... gram azijn- of zitroenzuur
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 817

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Ik heb echter geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat deze zuren een vaste vorm aannemen
Citroenzuur is een vaste stof als hij zuiver is (citroenzuur is meestal in poedervorm te verkrijgen), en dus perfect geschikt voor tabletjes.
Voor zover ik even kan bedenken is de enigste manier (die ik tot nu toe geleerd heb) een neerslag vormen, om iets vaste vorm te laten aannemen.


Er zijn andere manieren, zoals Mrtn al aangaf, maar waarom wil je dit vast maken in de eerste plaats ?
Maak een kalkverwijderaar in vaste vorm voor een koffiezet apparaat.
Ik denk dat je ook een redeneringsfout maakt. De kalk die je wil verwijderen is een kalkaanslag. Dit is een stof die al in vaste vorm in je koffieapparaat zit.

calciumionen vormen geen probleem zolang ze in een oplossing zitten (er zit immers kalk in het water, maar zolang je geen aanslag krijgt op je koffieapparaat, is er geen probleem toch ?).

Je wil ze net eigenlijk terug doen oplossen, en ze op die manier via het spoelwater uit je toestel krijgen.

Waarom zou je ze willen laten neerslaan? Je maakt er gewoon een even smerig boeltje van, en het probleem is niet verholpen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 25

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Hier ben ik ook achter gekomen, totaal niet nodig.

Ik heb de oplossing gevonden, namelijk een zuur gebruiken dat al vast is, bijv. wijnsteenzuur.

slotje

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] kalk oplosser

Een slotje is nergens voor nodig, dit laten we gewoon open voor toekomstige vragen en aanvullingen zoals we dat meestal doen.

Wijnsteenzuur vormt met kalium een onoplosbaar kaliumzout: kaliumtartraat. Ga even na hoe veel kalium je in drinkwater vindt en of je neerslag dan een probleem is.

Overigens is citroenzuur ook gewoon een vaste stof en is ook prima op die manier te koop. Goede kans dat het op school gewoon in de kast staat :D
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer